Blog > Komentarze do wpisu

Jak to będzie z 20-ką

Ratusz zapowiada, że w tym roku (po dwuletniej przerwie) tramwaje wrócą wreszcie na jednotorową linię do Boernerowa wzmocnioną w dodatku na pewnym odcinku o drugi tor. Właśnie zaczyna się przebudowa przejazdu przez tę linię między Lazurową a ul. gen. Kaliskiego (koło skrzyżowania z ul. Kocjana).

Ze sporym zaskoczeniem obserwuję jednak wcześniejsze prace, które sprowadzają się do wymiany tylko dotychczasowej nitki - wygląda to tak, jakby wszystko miało zostać po staremu. Np. na ul. gen. Kaliskiego koło przystanku WAT. W planach jest tu budowa nowej mijanki (teraz to już właściwe słowo, kto śledził dyskusję przy poprzednich wpisach :-)

Również wzdłuż ul. Dywizjonu 303 (za ul. Powst. Śl. w stronę Lazurowej) trwa układanie tylko jednego toru obudowanego z obu stron krawężnikami:

 

Na pocieszenie jest tylko ten oto dwutorowy przejazd przez przebudowaną w zeszłym roku jezdnię ul. Powstańców Śląskich przed nowym wiaduktem nad trasą ekspresową S-8, która przecina Bemowo (a której budowa jest główną przyczyną wstrzymania ruchu na linii do Boernerowa jesienią 2008 r.):

Rzecznik Tramwajów Warszawskich Michał Powałka uspokaja wprawdzie: teraz trwa remont istniejącego toru (wcześniej wymieniono pętlę na końcu linii), a budowa drugiego ma się zacząć w wakacje'2010. Trwa kompletowanie dokumentacji i przekładanie rur i kabli, które kolidują z tą inwestycją. Od moich informatorów w TW (pozdrowienia dla Tajnych Współpracowników:-) wiem, że nowy dwutorowy odcinek będzie sięgać dokładnie za zakręt z ul. Dyw. 303 w przecinkę leśną wzdłuż Lazurowej. Czyli kawałek dalej za zakrętem w stronę Boernerowa tramwaj zwolni lub ewent. zatrzyma się czerwonym świetle przed zwrotnicą łączącą oba tory.

Oznacza to, że całkiem spora niegdyś jednotorowa linia (pamiętam czasy, kiedy zaczynała się już za pętlą na Kole) będzie liczyć jakieś 1,8 km i składać się z dwóch mijanek - nowej przy WAT i starej za skrzyżowaniem Kaliskiego/Radiowa. ZTM planuje już wydłużenie trasy 20-ki w stronę centrum, choć nie precyzuje jeszcze, gdzie znajdzie się jej nowy koniec (obstawiam połączenie z 13-ką). Mam tylko nadzieję, że przetrwa numer 20, który kojarzy się z trasą na Boernerowo.

Powstanie więc wygodna dojazdówka do miasta dla rozbudowujących się okolic Starego Bemowa, a zwłaszcza odcinka wzdłuż ul. Dywizjonu 303 (dzięki kładkom dojście do przystanków tramwajowych zyskają także mieszkańcy osiedli po drugiej strony trasy S-8, swoją drogą - biedacy, z powodu uciążliwego sąsiedztwa). Do tego trzeba doliczyć pasażerów z podwarszawskiego Klaudyna, którzy wkrótce dojadą na Stare Bemowo nową linią 726. Przekształci się w nią mikrobus 220 (przy okazji kłania się zbudowana niemałym kosztem pętla Fort Radiowo, która teraz opustoszeje; chyba że, jak przekonują mnie w ZTM, do tego miejsca zostaną skrócone niektóre kursy 726/220). Tak czy owak mam nadzieję, że w nowej odsłonie 20-ka zacznie się całkiem ładnie zapełniać niemal aż do końca trasy.

(osa)

środa, 05 maja 2010, osa_oraz_smik

Polecane wpisy

  • Znowu rozbierają tory tramwajowe

    Demontaż torów tramwajowych kojarzy się w Warszawie z zamierzchłymi już na szczęście czasami Władysława Gomułki i Edwarda Gierka. Ekipy tych PRL-owskich kacyków

  • Ciasno na rondzie Babka

    Wypatrywałem corocznej konferencji prasowej organizowanej zwykle przez ratusz pod koniec zimy w sprawie planów remontowych i inwestycyjnych na najbliższy sezon.

  • Tramwaj nie pierwszej potrzeby

    Kończą się wyjątkowo długie, bo trwające od 1,5 miesiąca konsultacje poprzedzające budowę odcinka obwodnicy śródmiejskiej między rondem Wiatraczna a Targówkiem.

Komentarze
2010/05/06 01:03:20
Ptaszki ćwierkają że nowa linia na Boernerowie będzie nosić numer 13 (a nie 20) a odcinek dwutorowy sięgnie tuż za ul. Kocjana.
-
2010/05/06 12:47:19
Pisałem tu już kiedyś, że szkoda by było, gdyby znikła 20-ka. 13-ka, choć to też niewątpliwie już jakaś tradycja (niemal niezmiennie na tej samej trasie), to jednak numer wbrew przedwojennej tradycji tramwajarzy, którzy go nie używali. Pewnie z przesądu.
Co do długości dwutoru w stronę Boernerowa są bardzo sprzeczne informacje. Ja na razie wierzę jednak swoim źródłom. Wkrótce przekonamy się, jak będzie wyglądać przejazd przez Lazurową/Kaliskiego przy Kocjana - jedno- czy dwutorowy.
-
Gość: Marcin, *.acn.waw.pl
2010/05/06 23:33:48
Konkurencja www.zw.com.pl/artykul/473459_Dwa_tory_na_Boernerowo.html podaje, że dwa tory sięgną ul. Kocjana. Wygląda też na to, że numer "20" zniknie.
-
Gość: osa, *.stacje.agora.pl
2010/05/06 23:45:18
Czytałem. Powoływanie się na rzecznika Tramwajów może być dość ryzykowne w przypadku określania długości jedno- i dwutoru w stronę Boernerowa, bo podczas rozmowy ze mną nie był pewien, gdzie dokładnie znajdzie się granica między nimi. Wprawdzie było to jakiś miesiąc temu i może od tamtej pory zdążył już sprawdzić albo coś się zmieniło i dwutorowy odcinek dojdzie jednak do ul. Kocjana. Tak jak napisałem: wkrótce pozwoli nam się o tym przekonać szerokość przebudowywanego pasa jezdni.
BTW. W tekście Konrada jest informacja, że linia wzdłuż ul. Powstańców Śl. (Górce - Bemowo) miała być otwarta w tym roku. Nie przypominam sobie takiej obietnicy. Co najwyżej mówiło się o rozpoczęciu jej budowy (tak jakoś przed jesiennymi wyborami) i otwarciu w 2011 r. Co jest i sukcesem (nie tak dawno podawano rok bodajże 2014), i porażką, bo wiadukt nad trasą S-8 będzie gotowy już za kilka miesięcy - wystarczyło wcześniej doprowadzić do niego tory.
-
2010/05/07 02:23:40
Podpisana w 2008r. umowa wieloletnia TW-ZTM przewidywała budowę odcinka na Powstańców Śl. na lata 2014-2016, ZTM miał płacić za jego użytkowanie dopiero od 2017r. Podpisany w ub. roku aneks do umowy przewiduje budowę tego odcinka na lata 2011-2012, płatność za użytkowanie - od 2012r.
Po co więc TW miałoby budować wcześniej to torowisko?
-
Gość: osa, *.stacje.agora.pl
2010/05/07 11:57:09
mkm_101
Po co więc TW miałoby budować wcześniej to torowisko?

Właśnie o tym piszę: planowanie budowy linii wzdłuż ul. Powst. Śl. na lata 2014-16 w momencie, gdy od 2010 r. istnieje wiadukt tramwajowy nad trasą S-8 było czymś chorym. Gdyby nie upór władz Bemowa, które mają dojścia do ratusza po linii partyjnej, i gdyby nie - bez fałszywej skromności - kilka artykułów na ten temat, urzędnicy odpowiedzialni za komunikację trwaliby w tej schizofrenicznej sytuacji. Chwali im się, że zmienili zdanie, szkoda jednak, że linia nie będzie gotowa razem z wiaduktem. A umowę wieloletnią z TW można w tym zakresie ponownie zmienić. I należałoby to zrobić, bo nie wyobrażam sobie, że budowa 1,5 km odcinka torów będzie trwać tyle co 100 km autostrady.
-
Gość: Konrad, *.rzeczpospolita.pl
2010/05/07 15:42:46
Sprawdziłem w starych tekstach. O planach otwarcia brakującego odcinka torów na Powstańców Śląskich między Radiową i Górczewską jeszcze przed otwraciem S8 powiedział mi prezes TW 9 września ubiegłego roku. Tzn. powiedział, że chciałby otworzyć tę linię przed grudniem 2010 roku. A, jak prezes mówi, to... mówi. :)
-
Gość: pawcio, *.chello.pl
2010/05/07 20:45:38
Taki termin realny był tylko przy założeniu politycznego sterowania szybkim procesem wydawania decyzji. Wiadomo, że normalnie takich rzeczy w rok załatwić się nie da. Według różnorakich plotek miała to być kiełbasa wyborcza.
-
2010/05/07 23:50:09
Przy Kocjana 20 będzie już jednotorowa. Był pomysł, by dwutor sięgał aż do WATu, ale na przeszkodzie stanęły problemy energetyczne - końcówka trasy jest daleko od jakiejkolwiek podstacji, więc odcinki jednotorowe pozwolą skutecznie "porcjować" tramwaje, gdyby z jakiegoś powodu przyjechały "stadkiem" (a zdarza się to nawet w miastach wyposażonych w systemy zarządzania ruchem, co na własne oczy widziałem w Bremie).

Od razu zaznaczę, że wzmocnienie zasilana na Boernerowie wymagałoby prawdopodobnie budowy nowej podstacji, wraz z poprowadzeniem dobrych kilku kilometrów przewodów średniego napięcia, by ją do czegoś podłączyć. Nie ma tam już bowiem skąd wziąć zasilania 15kV (chociaż onegdaj taka możliwość była i funkcjonowała dodatkowa podstacja "kioskowa").

Co do zdjęć - na pierwszym widać odcinek, który pozostanie jednotorowy, stąd, jak sądzę, krawężnik obustronny. Jednocześnie dość dokładnie można sobie wyobrazić, w którym miejscu zlokalizowana zostanie nowa zwrotnica - tam, gdzie urywa się wymieniony tor.

Na drugim zdjęciu natomiast nie widzę krawężników ;).

Co do terminów- życie. Wciąż czekamy na decyzję środowiskową, a wystąpiliśmy o nią gdy tylko zapadła decyzja o przyspieszeniu budowy "20". Komentować swojego przełożonego się nie podejmę, ale zawsze był optymistą (w tym w sumie antytramwajowym mieście jest to niezbędna cecha prezesa TW moim zdaniem ... ).
-
2010/05/08 07:56:11
Ech, pisanie po nocy... na decyzję środowiskową czekamy, ale oczywiście dla trasy na Powstańców Śląskich.

A poza tym, to ja inwestycji na Boernerowie nie prowadzę, więc wszelkie podane przeze mnie tutaj informacje są nieoficjalne, reprezentują wyłącznie osobisty punkt widzenia itp itd proszę męczyć w tej sprawie Rzecznika :p
-
Gość: osa, *.chello.pl
2010/05/08 19:15:11
Powtórzę tu, co napisałem Konradowi na priv: otwarcie brakującego odcinka linii tramwajowej na Powst. Śl. w rok (w momencie gdy brak jakiejkolwiek z decyzji administracyjnych, rozstrzygniętego, ba, ogłoszonego przetargu) jest fizycznie niemożliwe. To mogło być zwyczajne nieporozumienie. Motywu wyborczego też nie biorę pod uwagę, bo jesienią 2009 r. nie było żadnych wyborów. Były w czerwcu i wtedy kilka razy miasto zaczynało budowę mostu Północnego. Teraz będą wybory samorządowe jesienią i pewnie zacznie się budowa linii na Powst. Śl. Czemu nie. Ja już się do takich pokazówek przyzwyczaiłem przy wszystkich opcjach politycznych i jest mi wszystko jedno, byleby budowali.
-
2010/05/12 13:35:30
Kiedy na jesieni zobaczyłam,ze demontują tory przy Wacie, byłam przerażona... dobre wieści przynosisz. Petęlka na Boernerowie ostatnio miała malowaną część słupów(BTW baaardzo starych słupów). Na szczęście wokół nie mieszka dużo bydła, przystanek nie został zniszczony.
-
Gość: G. Madrjas, 217.17.35.*
2010/05/12 15:28:01
Cieszy, że ta mało popularna chociaż malownicza trasa ma swoich stałych klientów. Mam nadzieję, że nie zawiedziemy Pani oczekiwań.

Pozdrawiam,

G. Madrjas
Tramwaje Warszawskie
-
Gość: osa, *.chello.pl
2010/05/12 23:57:15
Mimo wszystko strasznie długo się to ciągnie. Pięknie odnowioną pętlę na Boernerowie (a może prace jeszcze trwały?) widziałem już jesienią 2008 r., gdy wybraliśmy się tam z dzieciakami na rowerach.

Gazeta.pl Warszawa