Blog > Komentarze do wpisu

Brońmy nowych tras wokół Warszawy!

Fot. Franciszek Mazur/AG

Minister Cezary Grabarczyk pochyla się nad pajęczyną kolorowych kresek - to drogi, które będą albo i nie będą przed Euro 2012. Zdjęcie pochodzi z wizyty kieleckich dziennikarzy w gabinecie ministra, którzy zawieźli mu 5333 podpisów w obronie wylotówki ze swojego miasta w stronę Tarnowa. Ma być wycięta z rządowych planów razem z wieloma innymi odcinkami dróg.

Zapowiedź nowego ”Programu Budowy Dróg na lata 2011-2015” zmobilizowała do działania wiele osób, które organizują podpisywanie petycji do Ministerstwa Infrastruktury. Wiem o takiej akcji w Lublinie, który traci szansę na obwodnicę i wygodne trasy wylotowe w stronę Warszawy, Rzeszowa i Białegostoku. Słyszałem też o alercie w Siedlcach zaniepokojonych odłożeniem budowy autostrady A2 w stronę stolicy na lata 2016-2020.

Mamy też, niestety, czego bronić w Warszawie. Pełna lista zagrożonych inwestycji znajduje się na stronie SISKOM-u, z którego akcją w pełni się solidaryzujemy: http://www.siskom.waw.pl/petycja.htm

Zaprawieni cukierkową ”blokadą” (i nie tylko) aktywiści z Marek skupiają się naturalnie na obwodnicy swojego miasta: http://www.obwodnicamarek.pl/

W tym przypadku pocieszające jest jedynie to, że w planach GDDKiA udało się oddzielić jej budowę od wschodniej obwodnicy Warszawy. Pojawiły się dwa tytuły inwestycjne: odcinek S8 - od węzła Piłsudskiego w Markach (czyli za Trasą Toruńską) do węzła Drewnica (włącznie) + odcinek S8 - obwodnica Marek do obwodnicy Radzymina.

My, w ”Stołku”, po zażartej dyskusji, której konkluzją było to, że wszystkie trasy wycinane przez MI w naszej aglomeracji przydałyby się jak najszybciej, postanowiliśmy się skupić na inwestycji, która naszym zdaniem wydaje się najpilniejsza. Chodzi o drogę ekspresową S8 od węzła Salomea do węzła Wolica, czyli nową wylotówkę z Warszawy omijającą Raszyn i Janki. Byłoby czymś naprawdę niedorzecznym, gdyby GDDKiA anulowała rozstrzygnięty ostatnio przetarg na budowę odcinka Salomea-Opacz, na który udało się zdobyć prawomocne decyzje i pozwolenia (ich kompletu brakuje, niestety, w pozostałych przypadkach). Odroczenie prac na tym fragmencie stawia pod znakiem zapytania ważną miejską inwestycję, czyli ul. Nowolazurową, która ma być podłączona do węzła Salomea w Al. Jerozolimskich. W dodatku jest to część ważnej drogi, która połączy Warszawę z autostradą. Dlatego zachęcamy wszystkich, żeby podpisali gotową petycję, którą zaraz po świętach Bożego Narodzenia przekażemy ministrowi infrastruktury. Tutaj znajdziecie jej treść: http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/0,99316.html

(osa) 

wtorek, 21 grudnia 2010, osa_oraz_smik

Polecane wpisy

  • Ulice nie nadążają za metrem

    Dziwi mnie niefrasobliwość, z jaką władze Warszawy i dzielnicowe na Targówku usprawiedliwiają swoje zaniedbania inwestycyjne, które powinny towarzyszyć budowie

  • Jak najwięcej takich przejazdów

    W Rembertowie stosunkowo szybko i niedużym kosztem powstała nowa ulica, którą można ominąć blokujący się przejazd kolejowy. Takie małe skróty często przynoszą w

  • Nowa trasa z Pragi na Targówek

    Fot. Kuba Chełmiński Dobiega końca trwająca zdecydowanie za długo (od 2015 r.) budowa nowego, niezbyt długiego kawałka trasy zwanej zwyczajowo "Świętokrzyską",

Komentarze
2010/12/22 15:29:55
Całą syntezę cieć w inwestycjach drogowych trafnie skomentował Janek Jakiel w TVN Warszawa:
www.tvnwarszawa.pl/informacje,news,warszawa-walczy-o-drogi,32244.html

To, co budować i gdzie, to są decyzje polityczne.
Na liście szybkiej budowy (tabelka 1 Programu Budowy Dróg na lata 2011-15) znalazło się wiele inwestycji, które nie mają nawet decyzji środowiskowych.
Mówi o tym też Jakub Adamski w RDC:
www.rdc.pl/index.php?/pol/artykuly__1/warto_wiedziec/plany_inwestycyjne_na_kolejne_lata

Gdy się nałozy inwestycje z tabelki 1 i 1a "Programu", to widać, że premier jest z Gdańska, minister infrastruktury z Łodzi, a marszałek Sejmu z Wrocławia...
To jak bardzo Warszawa dostanie po ... po cięciach zależy od tego jak silną pozycję ma HGW w Platformie.

Jakoś mam też wrażenie, że tylko z powodów politycznych obcięto obwodnicę Radomiowi i Lublinowi, czyli dwóm z dużych miast, gdzie PO zanotowała najmniejsze poparcie w ostatnich wyborach.

Powyższe to oczywiście są tylko spekulacje, tym niemniej już dawno trzeba było odebrać politykom głos decyzyjny w sprawie priorytetów drogowych.

Fakt, że odkłada się inwestycje drogowe, na które rozstrzygnięto lub ogłoszono przetargi na budowę (wg Grabarczyka jest takich przypadków 45), świadczy o tym, że nie zagrało coś na styku MF - MI. W takim przypadku potrzebna jest rekonstrukacja rządu w tych właśnie dwóch ministerstwach (innymi słowy - czas przewietrzyć i MI i MF).

Teraz przedstawiciele MI mówią o potrzebie urealnienia programu budowy dróg. Racja. Tylko, że robi się to o 3 lata za późno. To też jest powód do przewietrzenia MI, które bez najmniejszej krytyki przyjęło program stworzony przez PiS, choć wiadomo było, że jest on nierealny.
Przedstawiciele MI mówią też o priorytetach w związku z Euro 2012. Dlatego przyspieszono budowę A4 na Ukrainę. Ale zapomniano, że w Warszawie też jest Euro!!!
-
2010/12/23 02:27:12
Jeszcze Kraków walczy o S7 w ciągu obwodnicy miasta.
www.s7wkrakowie.pl/
I z tego co pamięta, II etap też jest już po przetargach.
-
Gość: wlasciciel_gory, *.supermedia.pl
2010/12/29 12:20:55
Dziwię się, że S8 przez Bemowo chcą już otwierać skoro brak obwodnicy po drugij stronie Wisły, chodzi o Marki i trasę na Białystok. Nowy odcinek nie powinien być w ogóle OTWIERANY ! Korki w Markach będą jeszce większe a przecież jest to wylotówka druga po Jankach która ma największą ilość przejeżdżających pojazdów.

Gazeta.pl Warszawa