Blog > Komentarze do wpisu

Dwa przystanki, cztery linie

Pętla autobusowa na placu Trzech Krzyży, o której w ostatnich latach słychać było raczej, że będzie zamykana, w poniedziałek 28 maja robi kolejny krok na drodze powrotnej do swoich najintensywniejszych czasów. ZTM puszcza tu silną linię 520, która na czas Euro 2012 musi zostać wyrzucona z odcinka Marszałkowskiej zajmowanego przez strefę kibica. Od początku maja na pl. Trzech Krzyży krańcują jeszcze: nowa linia 316 (warto zauważyć, że jej dubler 116 zawracał w tym miejscu na samym początku swego istnienia) i pocięta 127 z Włoch (szkoda, że nie 173). Cały czas, czyli - jak podaje niezastąpiony Trasbus - od utworzenia w 1948 r. placu Trzech Krzyży trzyma się jego weteranka, czyli linia 108. A zapowiada się nowe kuriozum nr 275 (Sasanki - pl. Trzech Krzyży), które powstaje głównie po to, by uzasadnić istnienie buspasa w al. Żwirki i Wigury podczas Euro 2012. W sumie mamy tu więc 4 linie i piątą wkrótce, ciekawe, gdzie się pomieszczą. Brakuje tylko tramwajów, które tu kiedyś zawracały, a które z otwartymi ramionami powitałbym na Trakcie Królewskim.

 

Na przepełnionej pętli na pl. Trzech Krzyży raczej nie wchodzi w grę wariant, który zaobserwowałem na pętli Witolin. Istnieją tam dwa stanowiska, z których korzystają cztery linie. Skutek jest taki, że nawet poza godzinami szczytu (zdjęcie zrobiłem po godz. 9) autobusy 158 i 168 zatrzymują się na środku jezdni. Może nie jest bardzo niebezpieczne, bo jakoś nie słychać o wypadkach czy potrąceniach z tego powodu, ale na pewno nie jest wygodne. Ciężko mi sobie wyobrazić pasażera na wózku inwalidzkich, który chce się dostać do tych niskopodłogowców z poziomu asfaltu.

Czy ten tłok w Witolinie jest konieczny? Pomyślałem sobie, że skoro istnieje już całotygodniowa linia 225 (relacja: Ostrobramska - Gocław), to może 168 zamiast do Witolina mogłoby kursować do pętli Gocławek Wschodni, gdzie jest o wiele więcej miejsca? Przy okazji powstałoby połączenie w poprzek całej Pragi-Południe wzdłuż ulic Fieldorfa, Zamienieckiej i Chłopickiego, a ludzie z Gocławka Wsch. zyskaliby bezpośredni dojazd do bazaru i kościoła na pl. Szembeka. Oczywiście taka zmiana wymagałaby otwarcia pl. Szembeka, którego remont ciągnie się w nieskończoność i chyba jednak większych porządków na Grochowie (dokąd 188? co ze 135?).

 

Podobny tłok jak na pętli Witolin zauważyłem swego czasu na pętli Osiedle Górczewska. Opisałem to 10 lipca 2009 r., czytelnicy komentowali, że to normalka na pętlach ”terminalowych”:
http://autobusczerwony.blox.pl/2009/07/Ciasno-na-megapetli.html

Mamy więc w Warszawie problem z miejscem na pętlach nie tylko w centrum, ale też na obrzeżach. Pewnie dlatego ZTM zdecydował się na dość dziwną końcówkę linii 520 z postojem na pl. Trzech Krzyży zamiast sięgnąć po sprawdzone kryterium uliczne w wykonaniu dawnej linii 404: Trasa Łazienkowska - Waryńskiego - pl. Konstytucji - Marszałkowska - Centrum - Al. Jerozolimskie - Bracka - pl. Trzech Krzyży - Al. Ujazdowskie - pl. Na Rozdrożu - Trasa Łazienkowska (dalej jechała właśnie do Witolina, wtedy pętla ta nazywała się Osiedle Ostrobramska). Domyślam się jednak, że postój tylko w Marysinie Wawerskim przy tej liczbie autobusów na linii 520 i innych, które tam krańcują, byłby niewykonalny.

(osa)

niedziela, 27 maja 2012, osa_oraz_smik

Polecane wpisy

  • Golędzinów na żądanie

    Fot. Adam Stępień/AG Co wynikło z konsultacji społecznych w sprawie przedłużenia trasy linii 170 od ronda Starzyńskiego przystanek dalej do osiedla bloków komun

  • Przymiarki do autobusów między Powsinem a Metrem Kabaty

    Z powodu wyjątkowej nieudolności władz Ursynowa ulica Korbońskiego (nazywana roboczo Nowokabacką) urywa się po stronie wilanowskiej na granicy obu dzielnic. Nib

  • Upiorne skrzyżowania Marszałkowskiej

    Ile jeszcze wypadków musi się wydarzyć w tym miejscu, żeby ratusz zdecydował wreszcie o zmianie organizacji ruchu i likwidacji przeplotki tramwajowej na środku

Komentarze
Gość: pawcio, *.internettv.atman.pl
2012/05/28 06:31:57
Taka trasa 520 byłaby nie do przyjęcia z powodu omijania na powrocie Metra Politechnika.
-
Gość: wmraf, *.dsk.uw.edu.pl
2012/05/28 11:02:53
520 mogłoby kończyć na Placu Trzech Krzyży, ale postój mógłby być pod Ministerstwem Pracy. Tylko pewnie trudno by było pozbyć się stamtąd parkingu.
-
2012/05/28 15:01:10
Czy wiadomo coś, a propos, o remoncie Placu Trzech Krzyży? Już ze dwa lata temu był konkurs i na razie nic nie słychać, by miano projekt realizować. Co prawda to, co wygrało konkurs, najzupełniej mi się nie podoba jako przedłużenie wszystkich najgorszych cech tego miejsca w jego obecnej postaci (monumentalność, podporządkowanie ruchowi samochodowemu, plac do przemieszczania się, a nie przebywania), ale chciałabym wiedzieć, co dalej z tym placem...
-
Gość: osa, *.dynamic.chello.pl
2012/05/28 16:18:51
Właśnie z okazji tego konkursu zaczęło się mówić, że pl. Trzech Krzyży przestanie być pętlą autobusową, ale jak to w Warszawie bywa, jeśli coś wymaga cokolwiek trudniejszej przebudowy niż tylko ułożenie nowej nawierzchni i posadzenie drzew jak w Al. Ujazdowskich - z reguły idzie do kosza albo przynajmniej do zamrażarki. Tak było z placami: Trzech Krzyży, Bankowym i Teatralnym, jakimś cudem zrobili Grzybowski, choć bez zapowiadanego tu kiedyś parkingu podziemnego.
Co do zawracania linii 520 - nie widzę potrzeby, żeby miała ona wracać przez Metro Politechnika, gdyby miała wracać od razu na prawy brzeg Wisły od Metra Centrum. Oczywiście warunkiem sine qua non jest większa przepustowość pętli w Marysinie.
-
Gość: pawcio, *.internettv.atman.pl
2012/05/29 08:57:01
Zanim będziesz opowiadać dyrdymały o powrocie 520 na Pragę, zobacz co się dzieje standardowo po południu na przystanku Metro Politechnika 11.
-
Gość: osa, *.agora.pl
2012/05/29 11:08:48
Na szczęście jest jeszcze przystanek Metro Politechnika 01 (na Trasie Łazienkowskiej) z tabunem autobusów w tym kierunku, przystanek zresztą wygodniejszy, bo szerszy.
-
Gość: Marcin, *.acn.waw.pl
2012/05/29 20:42:28
A po co krańcowanie linii na Pl. Trzech Krzyży albo kombinacja jak kiedyś 404, skoro można byłoby zrobić zawrotkę 520 na rondzie Dmowskiego? Problem z przepustowością pętli na Marysinie Wawerskim można rozwiązać, wprowadzając zasadę, że to kierowca (a nie autobus) odpoczywa na pętli. Wtedy postój autobusów można ograniczyć do minimum potrzebnego na wymianę kierowców.
-
Gość: Marcin, *.acn.waw.pl
2012/05/29 20:50:06
A linia 275 to rzeczywiście jakieś dziwactwo. Jakiś czas temu może byłaby ona sensowna, gdyby miała stanowić wzmocnienie linii 175. Tyle że teraz ruch z lotniska w dużym zakresie mają przejąć pociągi, a inna klientela 175 (studenci AM i UW) nie będą mieli już zajęć, a sesję, co wiąże się z rzadszym bywaniem na uczelni. Poza tym nie sądzę, żeby Euro wygenerowało jakiś szczególny ruch na odcinku Pl. Trzech Krzyży - Sasanki.
-
Gość: staak, *.warszawa.vectranet.pl
2012/05/30 10:29:17
a może redaktor Osowski nauczy się w końcu, że

Żwirki i Wigury to ULICA a nie aleja

-
Gość: Olaf, *.adsl.inetia.pl
2012/05/30 18:40:49
A czy to az tak wazne czy ulica czy aleja? Kiedys na pewno była Aleja
-
Gość: osa, *.agora.pl
2012/05/30 20:08:03
Historycznie, zwyczajowo i z wyglądu to aleja i to pełną gębą, a na pewno bardziej niż kilka innych Warszawie (tzw. aleje: Reymonta czy Słowiańska). Projekt przemianowania ul. na al. Żwirki i Wigury utknął z nieznanych mi bliżej powodów po konsultacjach z 3 dzielnicami - opory miał w dodatku najmniej zainteresowany Mokotów, na którego terenie znajduje się bodaj jedna albo dosłownie pojedyncze nieruchomości z adresem od alei/ulicy. Co jakiś czas pyta o tę sprawę w komisji nazewniczej radna Olga Johann (PiS), ale ktoś to schował głęboko do szuflady i teraz nie ma takiego parcia jak z np. mostem Marii.
-
Gość: pawcio, *.internettv.atman.pl
2012/05/31 07:54:18
@osa: 410 kiedyś się już przeniosło z MP11 na MP01 i nie przetrwało następnych wakacji. Podstawowym przystankiem dla linii w stronę Ostrobramskiej jest i pozostanie ten na Waryńskiego.
@Marcin: Postoje mają nie tylko pozwolić na zmianę/odpoczynek kierowców, ale także na zniwelowanie opóźnień. Co w przypadku 520 zaliczającego Marsa jest dość istotnym elementem.
-
Gość: Fan, *.rtr.bait.pl
2012/06/01 09:07:41
Kocham pana blog ! &)
-
Gość: Fan, *.rtr.bait.pl
2012/06/01 09:08:18
Super blog, ciekawe artykuły :)
-
Gość: normalny, *.dynamic.chello.pl
2012/06/01 17:21:04
To jeszcze nic, widzieliscie "genialny remont" Wschodniego, gdzie wyrzucono sporo pieniedzy na ozdobki, a nie zrobiono nawet prymitywnych podjazdow na perony ;-)...

Zreszta tak to jest w miescie gdzie zamyka sie mosty(np. slasko-dabrowski) i robi sie z tego li wylacznie maszynke do zarabiania pieniedzy na glownie zbedne wydatki.... Nawet wujek google uznal, ze w Warszawie juz takiego mostu jak slasko-dabrowski nie ma(choc fragment trasy mostu jest widoczny, mimo zamkniecia): maps.google.pl/maps?q=Warszawa&hl=pl&ll=52.249822,21.023111&spn=0.013111,0.042272&sll=52.025459,19.204102&sspn=6.747958,21.643066&hnear=Warszawa,+Mazowieckie&t=h&z=15
-
Gość: sportif, *.ip.abpl.pl
2012/06/01 19:28:21
@normalny
most na trasie W-Z jest otwarty, codziennie z niego korzystam, po odfiltrowaniu samochodów osobowych szybciej jestem w pracy.
-
Gość: Marcin, *.acn.waw.pl
2012/06/04 23:43:34
@normalny - perony trochę odpicowano na Wschodnim i odnowiono, ale od początku było wiadomo, że rewelacji tam nie będzie. I tak nie jest źle ;-)
-
Gość: normalny, *.dynamic.chello.pl
2012/06/05 20:52:47
@ sportif "po odfiltrowaniu samochodow", jak rozumiem jezdzisz wlasnym samochodem, np. taksowka, "niesmiertelnym" tj. na dyplomatycznych tablicach, albo "niezniszczalnym tj. pani HGW?. Bo jak do tej pory byl tam buspas, a ja sobie nawet zadalem trud (tj. spacer :-) ) obejrzenia ile tam przejezdza autobusow/tramwaji) i wyszlo mi, ze spokojnie i plynnie miescilyby sie na buspasie...

Ale buspas wg. niektorych to taxipas ;-), wiec moze dlatego brakowalo miejsca...


---------------------
@Marcin
Czy ja oczekuje takich rewelacji ;-), gdyby nie prawo budowlane i to, ze kolejarze od razu by poszli do sadu to sam bym wyslal tam kogos by im "z kielnia" zrobil jakis podjazd dla wozkow, albo nawet sam w czynie spolecznym ;-). To troche krew zalewa czlowieka jak na to patrzy - ja rozumiem, ze przystanek gdzies tam moze byc malo zadbany, ale jak sie robi "remont" i to przed "najwiekszymi(zwolnieniami z podatkow ;-) ) mistrzostwami w Polsce")

@wszyscy

Ale co ja mam oczekiwac od kolejarzy jak nawet Organizacja Wspolpracy Kolei woli jezdzic samochodami i wywalczyla sobie prawo do dyplomatycznych tablic, bo przeciez nie dojada do centrum uzywajac pojazdow szynowych ;-) (mieszcza sie przy okolicach Hozej). pl.wikipedia.org/wiki/Organizacja_Wsp%C3%B3%C5%82pracy_Kolei

Polecam takze przejrzenie listy uprawnionych, czlowiek sie naprawde moze zdziwic jakie tam sa kwiatki, a do tego wiekszosc pracownikow ambasad to
Polacy w wiekszosci uwielbiajacy korzystac z bialo-niebieskiego dobrodziejstwa...
-
Gość: Rurecki, 195.136.33.*
2012/06/05 21:45:24
A co na to niezastąpiony Przegubowiec? Nic? A przepraszam - Agora skutecznie próbuje go zniszczyć.
-
Gość: sportif, *.ip.abpl.pl
2012/06/05 23:12:28
@normalny
od 5 lat jeżdżę autobusem i tramwajem (szkoda mi czasu na siedzenie w samochodzie).
Co do taxi, to dzisiaj znowu był protest młotków (taksiarzy) pod ministerstwem. Jak minister Gowin ułatwi dostęp do zawodu, to pomyślę o prywatnym taxi.
Mam nadzieję, że nawet po wybudowaniu metra na most nie wrócą korkujące go samochody.
-
Gość: GMadrjas, *.internettv.atman.pl
2012/06/14 13:04:35
O przepustowości nie decyduje szlak, tylko węzeł.

Gazeta.pl Warszawa