Blog > Komentarze do wpisu

Co da zastępczy most


Fot. Wojciech Surdziel/AG

”Informuję, że przebudowa mostu Grota-Roweckiego uzależniona była od dopuszczenia do ruchu Mostu Północnego. Most Północny został udostępniony i obecnie GDDKiA analizuje wpływ remobtu mostu Grota-Roweckiego na sytuację ruchową w Warszawie oraz dodatkowo rozważa potrzebę budowy mostu objazdowego” - tak brzmi stanowisko Małgorzaty Tarnowskiej, rzeczniczki mazowieckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w odpowiedzi na informację o zabiegach ratusza w sprawie otwarcia dodatkowej przeprawy przez Wisłę. Miałaby działać na czas remontu mostu Grota-Roweckiego planowanego na trzy sezony budowlane, a pewnie postałaby o wiele dłużej.

Tak było z mostem Syreny otwartym w 1985 r. na czas remontu mostu Poniatowskiego. Wojskowa konstrukcja przetrwała aż do jesieni 2000 r., gdy obok otwarto most Świętokrzyski. Potem była wykorzystywana w latach 2007-2011 podczas rozbiórki i odbudowy wiaduktów Trasy Toruńskiej na Żeraniu. Dziś most Syreny leży w miejskich magazynach i jest do wzięcia, by zmienić się w prowizoryczny most Krasińskiego.

Jakie byłyby konksekwencje jego otwarcia? Na pewno w jakimś stopniu ułatwiłby przejazd przez Wisłę po odcięciu wjazdów i zjazdów na poszerzany most Grota. Czy jednak byłby aż tak wielkim wybawieniem? Problemem będą oba wloty przy Wisłostradzie i Jagiellońskiej na Żeraniu. Nietrudno sobie wyobrazić korki w tych miejscach.

Otwarcie tymczasowego mostu Krasińskiego oznacza też odłożenie na bardzo daleką przyszłość budowy docelowej przeprawy linią tramwajową na Bródno. Z drugiej strony dziś nie jest to najpilniejsza inwestycja. Jednakowoż w takim ekologicznym kształcie byłaby do przełknięcia dla tych żoliborzan, którzy przeciw temu mostowi protestują. Na prowizorycznym moście będą tylko samochody, z których część na pewno pojedzie prosto przez pl. Wilsona, szukając drogi do rozkopanej Trasy AK.

Argument za tymczasowym mostem to możliwość skierowania nim autobusów, które trzeba będzie w większości wycofać z mostu Grota i Trasy AK. Pamiętam, że przez most Syreny kursowały środkiem, a dwoma pasami - auta. Można by się nawet pokusić o wstępny układ tras, gdyby most Krasińskiego jednak powstał. Wygląda na to, że na obecnej trasie przez most Grota przetrwałaby tylko jadąca prosto linia 414 (Bródno - Szczęśliwice). A co z resztą połączeń? W pierwszym etapie prac, gdy zamknięta ma być jezdnia północna Trasy AK i dojazdy/zjazdy z mostu Grota po tej stronie, widziałbym to tak:
* 112 - od Trasy Toruńskiej przez Jagiellońską, nowy most, Krasińskiego, pl. Wilsona, Słowackiego, Żeromskiego... (powrót bez zmian);
* 114 -od Trasy Toruńskiej przez Jagiellońską, nowy most, Krasińskiego, pl. Wilsona, Krasińskiego... (powrót bez zmian);
* 118 - od Trasy Toruńskiej przez Jagiellońską, nowy most do Wisłostrady (powrót bez zmian); 
* 132 i 511 - od Trasy Toruńskiej/Modlińskiej przez Jagiellońską, nowy most, Krasińskiego, pl. Wilsona, Słowackiego, Włościańską do Metra Marymont (powrót bez zmian);
* 156 - do wycofania z prawego brzegu Wisły (tam ewentualnie nowe połączenie wewnątrzdzielnicowe na Targówku), a na bazie obecnej linii 303 mogłoby powstać całotygodniowe połączenie lokalne na Bielanach i ewent. części Żoliborza;
* 186 - od Modlińskiej przez Jagiellońską, nowy most, Krasińskiego, pl. Wilsona, Krasińskiego, Broniewskiego do Trasy AK na Wolę i Ochotę (powrót bez zmian);
* 503 - od Modlińskiej przez Jagiellońską, nowy most, Krasińskiego do pl. Wilsona i własnej trasy (powrót bez zmian);
* 510 - ewentualnie do likwidacji przy jednoczesnym wydłużeniu na Tarchomin którejś z linii od pętli Gwiaździsta; gdyby to było 157, to taką trasą: Nowodwory - trasa 510 m.in. przez Światowida, Świderską, Porajów, Myśliborska, trasa mostu Północnego, Wisłostrada, Gwiaździsta, Podleśna, Klaudyny, Mickiewicza, pl. Wilsona, Mickiewicza, pl. Inwalidów, al. Wojska Polskiego, pl. Grunwaldzki, al. Jana Pawła II, Stawki i dalej bez zmian na Ochotę. To nowe połączenie zapewniłoby dojazd z Tarchomina do szkół na os. Ruda, łatwą przesiadkę do 181 w kierunku UKSW, dojazd do Arkadii, a także pozwoliłoby wprowadzić lepszą trasę linii 205 od pętli na ul. Kokarda przez Rydygiera, Przasnyską, Elbląską, Włościańską do Metra Marymont. Dalej przez Gdańską na razie nie, bo jej wiadukt pod Trasą AK ma być rozbierany i odbudowywany.

Do tej pory nie byłem zbyt wyrywny, żeby popierać zwolenników likwidacji linii 510. Choć ZTM stara się, jak może, żeby odciągnąć od niej pasażerów (krótkie, gratowate jelczydła i kursy w godzinach szczytu tylko co 20 min, a wieczorem - co 30 min), ludzie cały czas walą do 510. Ostatnio w kursie o godz. 21.21 z Dworca Centralnego natknąłem się na niemal wszystkie zajęte miejsca siedzące, od Arkadii ludzie już stali, a od stacji Marymont wyglądało to tak:

(osa)

środa, 26 września 2012, osa_oraz_smik

Polecane wpisy

  • Kładka - tak, ale bez zebry w poprzek Wisłostrady

    Materiały konkursowe Na tej wizji niepotrzebnie skupiła się uwaga zarówno przeciwników, jak i zwolenników zapowiadanej przez ratusz kładki pieszo-rowerowej prze

  • Dla kogo buspas na moście Krasińskiego?

    Po burzliwych konsultacjach społecznych w sprawie mostu Krasińskiego powstała świetna koncepcja ul. Krasińskiego między pl. Wilsona a Wisłostradą (jezdnie z jed

  • Dlaczego most zamknięty po meczu

    Po Euro 2012 utarł się w Warszawie fatalny obyczaj, że po meczu rozgrywanym na Stadionie Narodowym zamyka się dla ruchu most Poniatowskiego i puszcza tamtędy wr

Komentarze
Gość: Maciej, *.dynamic.gprs.plus.pl
2012/09/26 12:26:47
Podoba mi się pomysł 157 na Tarchominie, ale chyba powinien jechać przez Porajów i Świderską tak, jak teraz 510. Chyba zapomniał Pan o 503, ale dość naturalnie wpasowuje się na "nowy most". Zastanawiam się tylko, czy te zmiany nie powinny obowiązywać w obie strony. Na zwężonej Trasie Toruńskiej spodziewam się sporych korków, w przeciwieństwie do "nowego mostu".
Pozdrawiam
-
Gość: Maciej, *.dynamic.gprs.plus.pl
2012/09/26 12:27:46
I jeszcze jedno: może 511 jednak do Młocin? ;-)
-
2012/09/26 13:14:43
157 i 503 - poprawki uwzględnione. Co do 511 - to już musicie się dogadać sami :-) Na razie więcej zwolenników ma trasa do stacji Marymont. Nie można jednak wykluczyć, że dodatkowy most tak bardzo się zatka, że rzeczywiście lepiej będzie skierować 511 przez most Północny, który też zresztą może się zakorkować. Niepokój budzi zwłaszcza sytuacja na węźle Młociny. Plan jest taki, żeby dać tam zielony priorytet dla skręcających w lewo z trasy mostowej w ul. Kasprowicza - wtedy jednak przyblokuje się i tak nie najlepszy dziś wyjazd autobusów z pętli w stronę Białołęki.
-
Gość: Maciek, *.jmdi.pl
2012/09/26 13:32:41
Najlepsza trasa dla 511 to Dąbrówka Wiślana - Modlińska - Jagiellońska - Most Gdański - METRO DWORZEC GDAŃSKI - CH Arkadia podczas przebudowy mostu grota. Jeżeli będzie zastępczy most ( dawna syrena ), to większosc skręci na most północny i most zastępczy do gdańskiego mało kto będzie jechal, dlatego uwazam, że to byłaby najlepsza trasa. Zapewnia jednoczesnie na całej modlinskiej skomunikowanie ze stacja metra bliżej centrum jaką jest dworzec gdanski. Oczywiście pewnie włodarze ZTMu pójdą po najmniejszej linii oporu ale uważam, ze to jest do rozważenia.
-
Gość: Jarek, *.dynamic.chello.pl
2012/09/26 22:44:41
@Maciek
No nie wiem czy byłaby szansa na puszczenie 511 przez Gdański. Warto przypomnieć, ze 503 zostało z niego wycofane gdy rozpoczęła się budowa metra. Już prędzej 503 by tam wróciło, ale budowa trwa i prędko się nie skończy. Natomiast myślę, że ZTM, przy niedostępnym Grota, raczej skierowałoby 511 do Młocin niż do Wilsona, ale to jest też kwestia pojemności pętli dosyć istotna.
-
Gość: Jacek Marszałek, *.dynamic.chello.pl
2012/09/26 22:51:14
Mam pytanie jak linia 156 zostanie wycofana z prawego brzegu Wisły to na jakiej wtedy będzie trasie jeżdziła a jaka będzie jeżdziła linia na trasie od Bródna do Zajezdni Stalowa i kiedy mają być te zmiany. Pozdrawiam.
-
Gość: Maciek, *.jmdi.pl
2012/09/26 23:34:51
@Jarek zupełnie niepotrzebnie 503 zostało wycofane z gdanskiego, bo korki wcale tam nie są duże a raczej w ogóle ich nie ma. Nawet gdyby 503 wróciło na gdański i tak nie dojeżdzałoby do metra bo skręcałoby w międzyparkową a chodzi o linie która byłaby linią dowozową z całej modlińskiej do metra. 511 do Arkadii mogłoby byc taka linią, tym bardziej że pętla Arkadia jest nieużywana obecnie w dni powszednie. 409 krańcuje tam tylko w weekendy i jest linią którą można zakrańcować na Rondzie Radosława lub Esperanto. Przez okres wszystkich swietych kiedy 409 jezdzi bardzo czesto, należałoby wywalic z petli esperanto 512 i zakrancowac przy ratuszu, żeby 409 miało wiecej miejsca na esperanto. Po wszystkich swietych wszystko wrociloby do normy 512 na esperanto a 409 na babke. Wbrew pozorom pomysł z 511 przy Arkadii nie jest bez sensu. Poza tym myśle, że zamknięcie mostu grota bedzie idealnym pretekstem także do wyrzucenia 503 z Tarchomina i zrealizowanie pierwotnego pomysłu ZTM aby 510 jezdziło przez Trakt królewski do dworca centralnego. To w założeniu, ze mimo wszystko tymczasowa przeprawa nie powstanie. Jeżeli powstanie to można zostawić wszystko w miarę normalnie.
-
Gość: osa, *.agora.pl
2012/09/27 10:50:04
Pomysł, żeby łączyć 503+510 jakąś okrężną trasą przez Marymont i Nowy Świat po to, by w ten sposób utrzymać połączenie Tarchomina z Dworcem Centralnym, był i jest absurdalny.
Z mostu Gdańskiego i ul. św. Wincentego autobusy mają być raczej ewakuowane, więc trudno się spodziewać, by ZTM dokładał tam nowe linie. Postawią raczej na tramwaje. Może po zakończeniu całego bałaganu z przebudową Trasy AK i mostu Grota trasa 511 do stacji metra Dworzec Gdański i Arkadii jakoś by się nawet broniła, ale nie teraz.
-
Gość: Maciek, *.jmdi.pl
2012/09/27 15:38:26
@osa. Nic podobnego 527 wróciło na Gdański i gdyby nie protesty mieszkańców domagajacych się powrotu na W-Z to 527 zostałoby na stałe na Gdańskim. Nic nie wskazuje na to aby 500 które jeździ przez gdański miało zostac zlikwidowane. Autobusy wyniosły się głównie z gdańskiego głównie z powodu II linii metra. Jak widać ruch z 503 przez wilsona zupelnie nie był potrzebny.
-
Gość: Wiliam, *.adsl.inetia.pl
2012/09/27 19:50:01
Pomysł ze 157 jest absurdalny.
-
Gość: git, *.dynamic.gprs.plus.pl
2012/09/30 14:13:26
i jak zwykle mozna przeczytać że ogólnie jest super, a będzie jeszcze lepiej. dziś jechałem z zajezdni na wilanowskiej gdzie panowal totalny bardak bo ktos niezwykle mądry obmyślił by maraton przebiegał przez zajezdnię. opóznione autobusy, rozgardiasz bo pozmieniano z tej okazji przystanki i pan z dyżurki mzk tylko rozkładał ręce bo albo nic nie wiedział albo nie był upoważniony do podawania informacji. jedyny zachwyceni maratonem to służba porzadkowa z fundacji owsiaka. pasażerowie klęli wspólnie z kierowcami autobusów. ale jutro z pewnością przeczytamy w GW że "pasażerowie tańcem i śpiewami przyjęli tą nową inicjatywę MZK".
-
Gość: wmraf, *.unknown.vectranet.pl
2012/10/01 20:06:22
Nie wiem jak to jest, ale zwykle malkontentami są zwykle ci, którzy nie mają wiedzy. I nie rozróżniają zajezdni i pętli oraz nie wiedzą, że w Warszawie nie ma czegoś takiego jak MZK. to powoduje, że skarga, być może słuszna, traci wiarygodność.
-
Gość: mn, *.pzuci.pl
2012/10/07 18:47:48
pomysł super za wyjątkiem 156 jak zabiorą z bródna to nie wróci tak jak 127
-
Gość: tralala, *.dynamic.chello.pl
2012/10/11 21:08:16
Kolejny autobus z Bródna zabiorą pacany??? Mało im 524, 500 (na Centralny),506 i 127? Paszoł won z łapami od Bródna!!! Tu też mieszkają ludzie którzy chcą mieć normalną komunikację!!!
-
Gość: Lolek, 85.219.162.*
2013/06/30 09:52:36
Wszyscy bardzo się martwią o Tarchomin, a przecież wzdłuż Modlińskiej jest jeszcze kilkanaście osiedli. Wycofuje się z nich autobusy, skraca trasy, a ludzi przybywa.
Miał być tramwaj do Jabłonnej, metro ns Targówek ale się zmieniło. Tymczasem z Jabłonnej i Legionowa nie można się wydostać inaczej niż samochodem. A Modlińska już ledwo zipie. Zarzucono też dobry pomysł pociągu lotnisko-lotnisko z Modlina na Okęcie. Ciągłe zmiany przystanków i godzin w rozkładzie nie sprzyjają porzuceniu samochodu. Żąglowanie autobusami już nic nie da. One się po prostu już dzisiaj nie mieszczą na przystankach. Tylko metro lub szybki tramwaj mogą pomóc.

Gazeta.pl Warszawa