Blog > Komentarze do wpisu

Po co powstał ten garaż?

Taki oto obiekt wyrósł przy jednym z głównych skrzyżowań Ursynowa - u zbiegu al. KEN i ul. Ciszewskiego. To jeden z najgorzej wyglądających narożników przy tej arterii od Kabat po Dolinę Służewiecką (na pozostałych - bloki i hipermarket). Zamiast zaplanować tu jakąś dominantę z mieszkaniami, sklepami czy punktami usługowymi, upchnięto cztery piętra z miejscami parkingowymi.

Przypomina się pierwsza, nieszczęsna inwestycja tego typu, której skutki odczuwamy, niestety, do dziś. Ekipa ówczesnego prezydenta Warszawy Lecha Kaczyńskiego z PiS miała do wydania trochę pieniędzy od Unii Europejskiej, więc na poczekaniu wybrano położony na uboczu plac przy ul. Połczyńskiej. Tam został urządzony parking przesiadkowy, ale mało kto chce się przesiadać. Za to tramwaje pełne pasażerów jadących z Jelonek mają zbędny postój na dodatkowym, pustym przystanku i czerwonym świetle przed przejazdem przez tory.

Mam wrażenie, że także parking na rogu al. KEN i ul. Ciszewskiego powstał tylko dlatego, że było tu wolne miejsce z pętlą autobusową Ursynów Południowy. Na początku istnienia tej dzielnicy w tym miejscu zakręcało wiele linii, ale po otwarciu metra i przedłużeniu tras autobusów pętla opustoszała. Ostatnio została tylko linia 193. Nieużywany plac ZTM postanowił wykorzystać na parking P+J. Pół biedy, kiedy nie był to obiekt kubaturowy, amatorzy dojeżdżania tu autem i drałowania jakieś 150 m do wejścia do Metra Stokłosy byli zadowoleni.

Teraz jednak kosztem 16,5 mln zł powstał duży garaż aż na 394 miejsca (+20 dla rowerów). Oby nie powtórzył się scenariusz z al. Krakowskiej na Okęciu, gdzie podobnej wielkości obiekt stoi w połowie pusty, albo ze stacji PKP Ursus Niedźwiadek - tam też nie ma szału z frekwencją. Kiedy zaczynała się budowa w miejscu pętli Ursynów Płd. i ZTM zamykał tamtejszy parking, kierowcom podpowiadano, by dojeżdżali do garażu przy Metrze Imielin, gdzie zwykle jest 100 wolnych miejsc.

To po co tak duży kolejny garaż w pobliżu Metra Stokłosy? Po co zachęcać do dojeżdżania tu samochodami mieszkańców Ursynowa, którzy mają przecież gęstą sieć linii autobusowych podwożących do stacji metra czy nawet do centrum? Niech samochody zostawiają koło do domu i od razu idą na przystanek albo do stacji rowerów Veturilo, które akurat na Ursynowie świetnie sprawdzają się w krótki kursach do metra.

Co gorsza lokalizację przy Metrze Stokłosy wybrano kosztem o wiele bardziej potrzebnego garażu przy stacji PKP Rembertów czy parkingu przy stacji PKP Wesoła. Dopiero teraz (jak przed każdymi wyborami) ZTM wraca do tych porzuconych inwestycji.

Jeśli już porządkować parkowanie przy stacjach metra, to popierałbym po pierwsze, wprowadzenie wokół nich płatnych stref postoju (także na peryferiach), a po drugie przywrócenie Dworca Południowego nad Metrem Wilanowska w kształcie, o którym jakiś czas temu opowiadał mi wicedyrektor ZTM ds. inwestycji p. Łukasz Puchalski: na dole metro, na parterze przebudowana pętla autobusów miejskich, podmiejskich, PKS-ów i dalekobieżnych firmy Polskibus.com, a na wyższych kondygnacjach garaż przesiadkowy. To co prawda bardziej skomplikowana inwestycja, bo trzeba się bardziej wysilić i skoordynować kilka spraw. Za to o wiele sensowniejsza niż wątpliwej potrzeby duży garaż oddalony spory kawałek od wejścia do Metra Stokłosy.

(osa)

środa, 24 września 2014, osa_oraz_smik

Polecane wpisy

  • Parkingowa bezczelność na przystankach i nie tylko

    Parkingowa scenka rodzajowa z dzisiejszego dojazdu do pracy. Przesiadałem się na przystanku koło skrzyżowania ul. Goworka z Puławską, gdy usłyszałem donośny i d

  • Cienko z car-sharingiem

    Podczas niedawnego Kongresu Transportu Publicznego w Centrum Nauki Kopernik przysłuchiwałem się m.in. wystąpieniu Macieja Panka, do którego należy jedna z firm

  • Car sharing czy car parking?

    Mimo ogólnych zachwytów i kibicowania Zarządu Dróg Miejskich pozostaję mocno sceptyczny wobec ekspansji prywatnych firm, które na wzór publicznych rowerów Vetur

Komentarze
Gość: kam, *.static.ip.netia.com.pl
2014/09/25 12:07:54
akurat na tym parkingu dość często brakowało wolnych miejsc...
-
Gość: Spky, 193.105.223.*
2014/09/25 15:18:30
W wielu miejscach brakuje wolnych miejsc. To zaden argument, bo PnR to jedne z tanszych parkingow - tansze niz parkomaty czy nawet abo namenty na osiedlach.
-
Gość: Baba, 195.184.82.*
2014/09/25 15:39:20
Zgadzam się,że szkoda tego kawałka gruntu na szpetny, z natury rzeczy,garaż. Lepszy bylby skwer lub jakiś przyzwoity dom. Co do jednego myli się Pan- my, mieszkańcy Ursynowa Północnego, wcale nie mamy bezpośredniego połączenia z centrum- poza dojazdem do Centrum metem. W ubieglym roku, mimo protestów przeszło tysiąca mieszkańców, zabrano linię autobusową 195, jedyną łączącą Ursynów Płn. z ulicą Sobieskiego, Alejami i dalej. Ta woluntarystyczna decyzja ZTM podjęta w apogeum sporu władz miasta z burmistrzem Ursynowa, wskazywała na złośliwość wobec Ursynowian, bardzo przywiązanych do najstarszej linii na Ursynowie. To,że od czasu tej decyzji upłynęło już półtora roku, nie zmienia wcale opinii nas, mieszkańców Ursynowa Płn. O przywrócenie linii 195 na starą trasę ,będziemy się dalej upominać.. Bo nie wszyscy mają samochody,by dojeżdżać do parkingów czy garaży przesiadkowych..
-
Gość: Jelonek_czuwa, *.unknown.vectranet.pl
2014/09/25 20:50:36
Ech redaktorze. Potwierdza się, że Warszawa jest na tyle dużym miastem, że jak ktoś mieszka na północy a pracuje w centrum to ma małe pojęcie o dzielnicach zachodnich i południowych.
Pierwsza sprawa to gęsta sieć dowozówek na Ursynowie: tak są, ale w takim takcie, że w zasadzie jeżdżą tym tylko emeryci lub matki na wychowawczym bo autobus co 20-30 minut to żadna dowozówka tylko PKS.
Druga sprawa to Połczyńska P+R. Dawno Pan tu chyba nie zaglądał a sytuacja się zmienia. Parking nie jest już taki pusty bo po pierwsze coraz trudniej dojechać do centrum autem, a po drugie zachodnie rubieże miasta intensywnie się rozbudowują. Nowe osiedle powstają na zachód od Lazurowej oraz dalej, aż po Ożarów. Taki jest trend i raczej w tym kierunku to idzie.
Na koniec uwaga ogólna. Pan redaktor marudzi w stylu: nie budują - źle, budują - jeszcze gorzej. To już zatem lepiej jak za czasów Lecha K. nie budować niczego bo ludzie i tak niezadowoleni a przynajmniej wydatków nie ma. Poza wszystkim już widzę jakby Pan marudził na wizjonerskie inwestycje Starzyńskiego. Przecież ten "szaleniec" w latach 30-tych ciągnął tramwaje de facto na wieś, bo taki był wówczas status dalekiej Woli czy okolic pętli Wierzbno. A przypominam, że przed wojną tramwaj dotarł na Wyścigi, w okolice wsi Ursynów. Teraz robi się inaczej, buduje w polu osiedla a za 20 lat dociąga infrastrukturę. Tak więc podsumowując - naprawdę, cieszmy się z tego, że coś użytecznego powstaje, a nie marudźmy non-stop.
-
Gość: dln, *.dynamic.chello.pl
2014/09/25 21:24:53
Eeeech...To jedna z bardziej absurdalnych inwestycji, której sens pozostaje zagadką. Szpetota i do tego niepotrzebna, zepsuty kolejny kawałek przestrzeni miejskiej.

Ogólnie ostatnio Ursynów Północny gnębi zła passa. Betonowy wysokościowiec-bunkier Włodarzewskiej powstaje w miejscu, w którym kiedyś była zieleń, niszcząc z głową zaprojektowany układ starego Ursynowa (prof. Budzyński chyba?).
O brutalnej "wycince" 195 wspomniano w jednym z komentarzy, nie będę powtarzał, ale zgadzam się w pełni. Totalnie nas olano, na nic petycje, próby tłumaczenia. "Nie bo nie".
I teraz jeszcze ten kloc:( Błee.
-
2014/09/25 23:10:33
Ten parking jest znacznie ladniejszy niz wiele miejsc wzdluz KEN. Sa szpetne zapuszczone bloki nieremontowane chyba od czasow PRL, sa poprzedeptywane dzikimi sciezkami trawniki, konkurencja jest spora.
A co do niepelnego parkingu gdzies indziej - czy to zle, ze nie jest pelny i da sie spokojnie zaparkowac zamiast walczyc o miejsce jak kiedys o papier toaletowy?
Jeszcze pare argumentow za parkingiem by sie znalazlo.
-
2014/09/26 01:32:34
Parking jest prezentem Ratusza dla dzielnicy Ursynów. Chyba powinniśmy się cieszyć? ;-)
-
Gość: mirekmm, *.internetdsl.tpnet.pl
2014/09/26 05:33:02
Zamiast tego badziewia mógł powstać pas dla autobusów na Puławskiej, choćby fragmenteami.
-
Gość: Matis99, *.dynamic.chello.pl
2014/09/26 07:25:37
W Ursusie na Niedźwiadku jest dramatyczny problem z brakiem miejsc parkingowych (władze dzielnicy niszczyły kolejne pod budowę rond donikąd, przenoszonych przystanków itd.). P+R był zapełniony cały do czasu, gdy można go było używać jako zwykłego parkingu. Teraz - jako "P+R" świeci pustkami...
-
Gość: abc, *.warszawa.vectranet.pl
2014/09/26 08:19:29
@Jelonek_czuwa
Z którego to przystanku na Ursynowie tak rzadko jeżdżą autobusy? Coś mi się wydaje, że na wszystkich takt nie jest dłuższy niż co 10 min.
-
2014/09/26 08:58:44
Narzekają wszyscy na architekturę, a nikt nie zwrócił uwagi, że ten parking powstaje przy najbardziej kolizyjnym skrzyżowaniu na Ursynowie. I co on spowoduje? Większe natężenie ruchu i więcej kolizji.
Ale o tym projektant ani zamawiający nie pomyśleli. Projektant - bo on nie jest od myślenia, a zamawiający - bo zamawiający w folderach wyborczych będzie się mógł pochwalić kolejny P&Rem
-
2014/09/26 09:10:17
Maruda
-
2014/09/26 09:35:01
Także zastanawiałam się na co komu w tak atrakycjnym miejscu taki kloc? Ni to ładne, ni blisko do metra, by skorzystać. Jak zwykle nie cieszy mnie stawianie kolejnego bloku - tak tu blok aż się prosił - z powierzchnią komercyjną na parterach. ożywiłby teren a nie straszył - jak ten obecny.

jeśli ludzie będą tam parkować - odszczekam!!!
-
Gość: tomzab, *.ip.mgk.pl
2014/09/26 09:41:43
Drogi redachtórze
Otóż wkrótce przez Ursynów będzie wiodła południowa obwodnica. Naonczas wielu kierowców zechce zapewne dotrzeć nią do metra i pomknąć dalej do pracy tym jakże popularnym środkiem lokomocji (co miasto i redachtór wspiera usilnie). Dobrze więc dla dojeżdżających, że parking jest już teraz. Źle dla redachtóra, że nie będzie mógł za trzy lata pisać, że nikt nie pomyślał o parkingach dla dojeżdżających obwodnicą. Zapewniam, że wszystkie miejsca na wszystkich parkingach będą wypełnione.
-
2014/09/26 09:43:14
Parking Połczyńska sie zapelnil, bo ZTM wynajal czesc mieszkancom.
-
Gość: sad, *.dynamic.chello.pl
2014/09/26 09:58:05
A ja się założę, że ten P&R będzie miał duże obłożenie i zwiększy liczbę osób, które zostawią samochód i pojadą dalej metrem. Bo teraz zaparkować na Ursynowie w okolicy jakiejś stacji metra po 9:00 jest cudem. Tak, że życie zweryfikuje, ale ja stawiam, że Pan się myli!
-
Gość: wwa, 77.241.193.*
2014/09/28 15:48:20
I takim oto sposobem za 16 baniek 300 osób przestanie chodzić pieszo do metra a zacznie jeździć samochodem.

Gratuluję!

Gazeta.pl Warszawa