Blog > Komentarze do wpisu

Nowe schematy w metrze od razu do kosza

Zwiedzamy stacje II linii metra, bo "Gazeta" przygotowuje dla czytelników "Spacerownik", który ma się ukazać jeszcze w listopadzie. W najbliższą niedzielę każdy będzie mógł tu zajrzeć podczas dnia otwartego. Zwróćcie uwagę na nowego typu schematy komunikacji miejskiej, które umieszczono na peronach i antresolach. Urzędnicy są z nich dumni, bo takie kolorowe i tyle tych linii (już nie jedna kreska ani nawet nie dwie w formie krzyża). Wystarczy jednak krótkie spojrzenie, by przekonać się, że schematy są od początku do kitu. Spójrzmy na fragment pokazujący północną część Warszawy:

Kończy się budowa nowego odcinka linii tramwajowej na Tarchominie, który - jak dobrze pójdzie - może być otwarty razem z metrem, a na schemacie tylko linia 2 i tylko do przystanku Stare Świdry. A przecież od dawna wiadomo, że na Tarchomin do ul. Mehoffera ma też dojeżdżać "17".

To można jeszcze jakoś uzupełnić, choć nie obędzie się bez drukowania nowej wersji i zdejmowania plansz na stacjach metra. Gorzej z nieaktualną częścią schematu pokazującą Bemowo:

 

Wkrótce zostanie oddany odcinek torów tramwajowych na ul. Powstańców Śląskich między Górczewską a Radiową. Jak widać, w tym miejscu trudno będzie poprawić schemat, bo kreski nie leżą w jednej linii. Z problemami przebiega też łączenie tych ulic w terenie.

I jeszcze jedna wtopa na nowym schemacie. Wiadomo nie od wczoraj, że planowana linia 11 na Woli ma kursować tak jak "10" - od Wolskiej przez Skierniewicką, Kasprzaka, Prostą do łącznika międzytorowego za rondem Daszyńskiego. Na tę trasę szykowane są tramwaje dwukierunkowe. A co pokazuje pasażerom metra schemat? "11" jedzie Wolską do Kercelaka, a stąd Towarową do pl. Zawiszy i Grójecką do pętli na pl. Narutowicza:

Poza tymi błędami zwraca uwagę rzecz najważniejsza: schematy nie są zbyt czytelne. Nie wyróżniają się na nich linie metra (może trochę M2 - gruba, czerwona linia). Ale też na czerwono zaznaczono prostopadłą do niej trasę tramwajową wzdłuż Marszałkowskiej. Z kolei I linia metra to cienka niebieska kreska. Na zielono linie kolejowe na "średnicy" i "obwodnicy", w tym samym kolorze trasa tramwaju 26. Logiki nie ma w tym żadnej.

Są jeszcze osobne schematy z trasami autobusów w kolorze różowym. To już całkowicie nieczytelna plątanina i też nieaktualna - linie autobusowe zmieniają swój przebieg o wiele częściej niż tramwajowe. Zerknąłem tylko na Ursus, a tam sytuacja z czasu remontu wiaduktu nad Cierlicką, który już dawno się skończył.

Chęci były dobre, ale wyszło to średnio. Mimo wszystko wolę takie schematy od potwornych pomarańczek z ledwo widocznymi żółtymi kreskami ulic z I linii metra - tam już zupełnie nic się nie zgadza i trudno zrozumieć, dlaczego Metro Warszawskie cały czas - już blisko 20 lat - utrzymuje to badziewie w pociągach i na peronach. Jak widać poniżej na schemacie, który spotkałem niedawno na stacji Służew, też są tu mocno nieświeże informacje - brakuje otwartego już dawno odcinka al. KEN w stronę Ursynowa:


(osa)

czwartek, 06 listopada 2014, osa_oraz_smik

Polecane wpisy

  • Nonsens z wydłużaniem metra

    Fot. Maciek Jaźwiecki/AG Tak wygląda już przeszło pół kilometra tunelu drugiej linii pod ul. Górczewską, a ja w nim. Mina zadowolona, bo w niespełna miesiąc i t

  • Czas pomyśleć o nowej trasie dla III linii metra

    Napisałem krytyczny komentarz o pomyśle urządzenia wzdłuż ul. Terespolskiej na Grochowie tzw. woonerfu. Ni to deptak, ni to promenada - niektórzy próbują tłumac

  • Kawałek metra kosztem czego?

    Wygląda na to, że władze Warszawy podejmą wkrótce decyzję o przyspieszeniu budowy końcówki II linii metra ze stacjami Lazurowa, Chrzanów, Połczyńska i bazą tech

Komentarze
Gość: MC, *.dynamic.chello.pl
2014/11/07 00:36:58
Jeśli chodzi o linię 11, to od początku była proponowana taka trasa. Dyr ZTM na czacie odpowiedział mi, że ze względu na brak skrętu na rondzie Daszyńskiego na razie musi tak być. Domyślam się, że mają też na to wpływ braki taboru dwukierunkowego. Dopiero kiedyś w 2015 11 ma jeździć przez Kasprzaka.
-
2014/11/07 01:02:52
Mam inne informacje. Rzeczywiście przez jakiś czas ważyła się trasa "11", ale od wielu tygodni jest już jasne, że pojedzie Prostą - zdążyli zainstalować przejazd między torami do zawracania tramwajów dwukierunkowych.
-
Gość: , *.dynamic.chello.pl
2014/11/07 01:13:25
-
2014/11/07 05:50:10
A ile będzie w Warszawie czynnych tramwajów dwukierunkowych w dniu 14 grudnia?
-
Gość: asd, *.centertel.pl
2014/11/07 06:43:18
Zawrotka zawrotką, jeszcze trzeba mieć co na niej zawracać, dostawy jazzów w lesie, a te t dwukuerunkowców z Tarchomina to koże na linię do cm. Wolskiego starczy...
-
Gość: pawcio, *.internettv.atman.pl
2014/11/07 07:32:19
Pojedzie Prostą, ale najpierw musi zostać oddana trasa na Tarchominie (by uwolinić stamtąd DUO), a do tego musi przyjść i zostać skierowanych do ruchu trochę Jazzów. Bez tego 11 będzie musiała jeździć na Narutowicza. A jak te trzy elementy (dwa powyżej plus otwarcie M2C) się ułożą ciężko jednoznacznie przewidzieć, ale podejrzewam, że 11 w formie przedstawionej na mapie jednak zaistnieje.
-
Gość: kveld, *.cntk.pl
2014/11/07 10:08:32
Tak, tylko póki co tych tramwajów dwukierunkowych jakoś mało widać - co w sytuacji, gdy dostawy "kiosków vel bufetów" się opóźnią, a Swingów z 2 nie uda się jeszcze uwolnić? Wydaje mi się, że nawet jeśli jest decyzja (czy raczej deklaracja), że przy spełnionych wszystkich wymaganiach technicznych (w szczególności taboru) 11 będzie zawracała na R. Daszyńskiego, to dopóki nie ma 100% pewności, że wymagania te uda się spełnić, należy zakładać wariant pesymistyczny, czyli (przynajmniej tymczasowe) kursowanie 11 do Pl. Narutowicza.
-
Gość: kveld, *.cntk.pl
2014/11/07 10:20:09
Jeszcze co do meritum artykułu, czyli schematów - faktycznie są co najwyżej średnie - szczególnie graficznie. O ile kwestii linii na Powstańców Śląskich aż tak bym się nie czepiał (nie wiemy czym autor grafiki ją edytuje i jak trudno jest przesuwać na niej elementy), o tyle wybór kolorów i linii faktycznie dziwi. Nie wiem, na ile to kwestia zdjęcia, a na ile wydruku, ale na pierwszym zdjęciu widać, że I linia metra to granatowa linia na niebieskim tle (w postaci grubszej linii). Z kolei na trzecim zdjęciu (pokazującym Śródmieście) tego błękitnego tła nie widać. Na tym samym zdjęciu widać też, że SKM jest narysowana praktycznie identyczną linią, jak linia 26, która się z nią przecina. Na dawniejszych planach kolej oznaczano linią czarno-białą - nie można było pójść jakoś tym tropem (jeśli nie czarno-biała to może czarno-zielona)? Na tym samym zdjęciu widać jeszcze jeden "kwiatek" - chyba najlepszy, bo świadczący o bardzo nieaktualnych danych - na schemacie jest przystanek "DH Smyk"!
-
2014/11/07 10:56:49
Zgadzam się, że linie kolejowe należało zaznaczyć zwyczajowym koloerem - na czarno.
Oczywiście wyjdzie mnóstwo innych niedoróbek na tych schematach jak wspomniany przystanek DH Smyk, można się przyjrzeć w dniu otwartym i raportować w komentarzach - zachęcam :-) Ja się skupiłem na tych grubszych nieaktualnościach, bo nie miałem też zbyt wiele czasu, żeby skupiać się tylko na schemacie.
Wolę być optymistą w sprawie linii tarchomińskiej i odzyskania dwukierunków na krótką trasę "11" w połowie grudnia - potrzeba 6-8 składów.
-
2014/11/07 12:00:28
A co ze starymi "pomarańczowymi" schematami zarówno całej sieci metra (sic! w latach 90-tych tak były zatytułowane :-) ), jak i okolic stacji?

No i na tym schemacie W OGÓLE nie ma wukadki. Strach pomyśleć, co wymodzili w innych częściach schematu.
-
Gość: pawcio, *.internettv.atman.pl
2014/11/07 14:00:25
8 składów to musi być do ruchu. Czyli na stanie musi być co najmniej 10 dwukierunków. 4 Jazzy za miesiąc? Zdziwiłbym się.
-
Gość: qwerty, *.play-internet.pl
2014/11/07 19:35:19
Oczywiście nie mogło zabraknąć "węzła" centrum z komfortowym przejściem między peronami metra i kolei.
-
Gość: , 213.158.221.*
2014/11/08 08:37:49
Węzeł Centrum wcale nie jest mniej wygodny, niż np S Warschauer Strasse w Berlinie. Co nie znaczy, ze nie trzeba go poprawic.
-
Gość: darq, *.warszawa.vectranet.pl
2014/11/08 14:07:55
Ta nieczytelna plątanina linii autobusowych bierze się pewnie stąd, że trochę tak właśnie wygląda warszawska sieć połączeń. Brakuje przemyślanego systemu linii "czerwonych", łączących sprawnie różne dzielnice prostymi trasami. Jest kilka takich połączeń, ale gdyby zestawić kompletny schemat, to niedostatki będą widoczne na pierwszy rzut oka. Wrzucając na schemat wszystkie linie, dostajemy plątaninę i może o to właśnie chodzi.
-
Gość: , *.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
2014/11/09 08:21:51
Osma rano, niedziela
-a praca na skrzyzowaniu Radiowa # Powstancow wre :)

Przy okazji mozna zobaczyc ze to nie jest bynajmniej "tylko dobudowanie zwrotnicy" jak to niektorzy pisza ;)
-
Gość: , *.centertel.pl
2014/11/09 23:03:24
Co do schematów - zauważyłem, że na jednej stacji na dwóch róźnych schematach mogą różnić się oznaczenia linii metra. Na jednych metro oznaczone jest słusznie kreską, która ma jeszcze obwódkę w jaśniejszym odcieniu, co rzuca się w oczy i to widać. Natomiast na drugim schemacie już tego nie ma. Zauważyłem to na wszystkich pięciu stacjach, które odwiedziłem - od Świętokrzyskiej do Wileńskiego. Pomysł ze schematem tras autobusów jest bardzo nietrafiony - będzie go trzeba często aktualizować, a widziałem, ze to nie wystarczy otworzyć gablotkę i wymienić papier, tylko jest to chyba w jakiś inny sposób naniesione. Jeszcze co do schematów tramwajowych - dlaczego ZTM nie poszedł w stylistykę, jaką ma schemat tramwajów od dawna dostępny na stronie? Wygląda dużo lepiej.
-
Gość: Rafal, *.dynamic.chello.pl
2014/11/10 00:49:59
Czemu w II linii metra nie zamieszczono tych schematów: www.ztm.waw.pl/pokazmapy.php?i=16&l=1

Dlaczego w Warszawie muszą być dwa różne systemy informacji wizualnej w przypadku I i II linii metra? Czy nie można zastąpić systemu informacji na I linii metra tym, który został opracowany dla II linii? Po co ten bałagan?
-
Gość: Warszawiak, *.static.ip.netia.com.pl
2014/11/12 15:14:41
Teraz może i coś się dzieje na skrzyżowaniu Radiowej i Powstańców Śląskich.
Ale przez wakacje praktycznie nic tam się nie działo. Zaczęło dopiero w październiku.
-
2014/11/12 16:49:15
To prawda, ta inwestycja jest dużym rozczarowaniem. A wydawało się, że powinno pójść jak z płatka.
-
Gość: marcin, *.multi.internet.cyfrowypolsat.pl
2014/11/12 22:45:26
Śmiem wątpić w uruchomienie 11 oraz ekspresów z Targówka 14 grudnia. Myślę, że zmiany w komunikacji naziemnej nastąpią po nowym roku.
-
Gość: Radiowiec, *.pat.umts.dynamic.t-mobile.pl
2014/11/13 06:34:33
W wakacje działo się wiele, tylko pod ziemią. Zwłaszcza ciekawe mogłyby być liczne nieścisłości w instalacjach związanych z biznesikiem pewnego lokalnego bonza...
-
Gość: Warszawiak, *.static.ip.netia.com.pl
2014/11/24 11:03:05
Chyba poprawili schematy linii tramwajowych w części dot. Powstańców Ślaskich. Przynajmniej dziś tak mi się wydawało w metrze.

Gazeta.pl Warszawa