Blog > Komentarze do wpisu

Zmiany dla Bemowa, konsultacje na Chomiczówce

Spotkaniem w słynnej szkole "sto szóstce" na Chomiczówce (znanej choćby z piosenki Sidney'a Polaka), która ku mojemu zdumieniu zmieniła numer, zakończyły się dzisiaj spotkania konsultacyjne w sprawie zmian tras autobusów, które dotyczą głównie Bemowa po otwarciu trasy tramwajowej na ul. Powstańców Śląskich.

Ostateczną wersję ZTM przedstawi jednak nie wiadomo kiedy. - Nie będzie to za miesiąc. Spokojnie do tego podchodzimy - powiedział Andrzej Franków, wicedyrektor ZTM, który odpowiadał na pytania publiczności. Nie była zbyt wielka - można by ją właściwie pomieścić w jednym autobusie linii 167, w obronie której padło najwięcej głosów. Co ciekawe, chodzi właściwie tylko o jeden przystanek między pętlą Chomiczówka a skrzyżowaniem ul. Conrada z al. Reymonta, bo stąd odjeżdża już tramwajowa "11", a docelowo linia 184, która według projektu ZTM ma przejąć trasę linii 167 na Woli i Bemowie (167 ma docierać z Mokotowa przez Ochotę do pętli Cmentarz Wolski).

Głosy przeciwne wycofaniu linii 167 z Chomiczówki można podzielić na 2 grupy:
* p. Iwona Budkowska - To jedyny dojazd do centrum handlowego na Bemowie. Odcinek trzech przystanków byłby niemożliwy do pokonania bez przesiadki.
* p. Alicja Mochowska - Linią 167 dojeżdżam z pętli na Ochotę, gdzie przesiadam się do tramwajów w stronę Okęcia. Wcześniej mieliśmy na tej trasie bezpośredni autobus 106, ale ZTM go zlikwidował.

Podobne skargi się powtarzały, w końcu dyrektor Franków oznajmił: - Na pewno te głosy uszanujemy.

Co to może oznaczać? Zapewne przynajmniej połączenie Chomiczówki z centrum handlowym na Bemowie. Może to być np. linia 121 przedłużona do pętli Nowe Bemowa, co postulował jeden z mieszkańców. Ja widziałbym w tej roli linię 201 z Koła na Chomiczówkę (ze zmniejszoną częstotliwością, skoro częściej koło Fortu Bema ma kursować linia 197). Nie wyobrażam sobie za to zrealizowania postulatu p. Jachimowicza: "Niech 184 jeździ do Metra Młociny przez ul. Conrada".

W sprawie linii 184 wypływały sprzeczne oczekiwania, ale dotyczyły one bardziej odcinka bielańskiego niż zmian planowanych na Woli i Bemowie, więc tu ZTM prawdopodobnie skieruje tę linię nową trasą. M.in. p. Iwona Sobuła domagała się pozostawienia autobusów 184 na dotychczasowym zawijasie przez ul. Przybyszewskiego, bo tam znajduje się urząd skarbowy, żłobek, przychodnia i kościół. Na co p. Dzieniszewski zgłosił - słuszne moim zdaniem - pretensje o to, że ZTM zwleka z wyprostowaniem trasy linii 184 aleją Reymonta do Metra Wawrzyszew. Po co ustawiono tam wiaty przystankowe, skoro nikt z nie korzysta? Dyrektor Franków: - Taki był plan ZTM, ale sprzeciwiła się rada dzielnicy.
Słuszną uwagę wniósł p. Paweł Dąbrowski, mówiąc, że linia 184 powinna dojeżdżać do ul. Grójeckiej. Większy z niej tam pożytek niż na Dworcu Zachodnim, gdzie z Woli i Bemowa docierają już autobusy 423 i 523. Grójecka jest jednak ważnym punktem węzłowym - tam przesiada się wiele osób, czy to do tramwajów na Okęcie, czy to do autobusów w stronę Rakowca lub Górnego Mokotowa. 

Zaskakująco dużo głosów padło też za przywróceniem okrężnej trasy linii "6" tak, żeby wróciło bezpośrednie połączenie Nowe Bemowo - Wawrzyszew - Metro Młociny - Marymoncka, a tu głównie ze Szpitalem Bielańskim i jego poradniami. Dyrektor Franków wykluczył jednak wszelkie zmiany tramwajowe, wymawiając się brakiem wolnego taboru, który po pożarze mostu Łazienkowskiego został wykorzystany w Al. Jerozolimskich, na moście Poniatowskiego i w al. Waszyngtona. Tylko linia 28 prawdopodobnie od kwietnia zostanie przekierowana z Koła do pętli Osiedle Górczewska. Nie będzie jednak przedłużona linia 2 tak, żeby powstało bezpośrednie połączenie Nowego Bemowa/Piasków przez Metro Młociny z Tarchominem, czego domagała się p. Barbara. W tym przypadku dyrektor Franków zalecał przesiadki.

O przesiadkach mieszkańcy Chomiczówki mają jednak jak najgorszą opinię i trudno nie przyznać im racji. - Życzę wszystkim urzędnikom, żeby sobie pobiegali po skrzyżowaniu Conrada z al. Reymonta i Kochanowskiego albo al. Reymonta z Broniewskiego. Tam wszystkie linie odjeżdżają z różnych przystanków, tramwaje oddzielnie niż autobusy - mówiła pani Olszewska.
- Cholera człowieka bierze, jak się tam przesiada z tramwaju na autobus albo odwrotnie! Jak te światła są ustawione? - krytykował p. Dzieniszewski, który wytknął jeszcze ZTM zbyt małe rozkłady jazdy na przystankach: - Oszczędzacie na papierze? Wieczorem są źle oświetlone, nie sposób tego rozszyfrować.

Kilka osób wstawiło się za utrzymaniem obecnej trasy linii 112. P. Halina Tkacz z osiedla Słodowiec zauważyła, że z ul. Żeromskiego do pętli Chomiczówka dojeżdża już autobus 116, więc po co jeszcze 112, jak proponuje ZTM (tyle że od drugiej strony - przez al. Reymonta i Conrada)? Ona ma teraz dobry dojazd do urzędu skarbowego przy Wrocławskiej (jak te skarbówki są pogibane, że Bielany jeżdżą na Bemowo, a Bemowo na Bielany?). Mieszkaniec Wrzeciona proponował, żeby linia 112 została w obecnej relacji do pętli Karolin, ale nie dublowała tramwajów - jego zdaniem autobusy należałoby skierować od Wrocławskiej przez Radiową, Lazurową do Karolina.

Na ten wariant przychylnie zareagował dyrektor Franków i coś mi się zdaje, że tak się właśnie skończy. Chyba że linia 112 w ogóle pozostanie bez zmian, a jej dublowanie "11" ZTM usprawiedliwi np. potrzebą wzmocnienia zatłoczonych tramwajów. I taki może być finał (nie znam przebiegu konsultacji na Bemowie, a domyślam się, że tam linia 112 mogła być tematem nr 1). - Jeśli nie zmienimy trasy 112, nie będzie efektu domina i linie 129, 197 pozostaną na dotychczasowych trasach - stwierdził tajemniczo dyrektor Franków.

Spotkanie zakończyły podziękowania wiceburmistrza Bielan Grzegorza Pietruczuka (SLD): - Zmieniła się współpraca z ZTM od czasu rzezi autobusów kilka lat temu. Pamiętamy linię 520.
- Odebranie nam linii 520 to grzech śmiertelny! - pomstowała wcześniej zażywna starsza pani. Ile można...

(osa)

wtorek, 17 marca 2015, osa_oraz_smik

Polecane wpisy

  • Powrót linii 371, teraz: Chomiczówka

    Zabiegi mieszkańców Chomiczówki o przywrócenie połączenia ul. Conrada nie tylko z Bemowem, ale też bardziej odległymi dzielnicami skończą się uruchomieniem nowe

  • Zwijanie zajezdni, teraz Stalowa

    Jak na kampanię wyborczą do ratusza pół roku przed głosowaniem to w sumie dość niespodziewana zapowiedź , a zarazem oczywista kolej rzeczy: kandydaʌ

  • Setką do Konstancina? A 139 do nowej pętli Grapa

    Aktywny radny kontanciński Tomasz Nowicki, który kieruje w tej gminie doraźną komisją ds. transportu miejskiego i infrastruktury rowerowej, zrelacjonował mi wcz

Komentarze
Gość: WB, *.dynamic-ww-2.vectranet.pl
2015/03/17 22:44:06
Urząd skarbowy dla Bemowa jest na Ochocie, na Barskiej. Bielany mają swój koło Przybyszewskiego a tej pani zapewne chodziło o ZUS na Wrocławskiej.
-
2015/03/17 23:04:48
"nie znam przebiegu konsultacji na Bemowie"
Osa materiał do konsultacji na Bemowie dostępny tu: www.youtube.com/watch?v=H-CC0vDamhI

Urząd skarbowy dla Bemowa jest na Białobrzeskiej (Ochota)
-
Gość: cometto, *.dynamic.chello.pl
2015/03/17 23:55:39
"jak te skarbówki są pogibane, że Bielany jeżdżą na Bemowo, a Bemowo na Bielany?"

O przepraszam, Bemowo jeździ na Ochotę... :>
-
Gość: wujcio, *.itsa.net.pl
2015/03/18 07:59:34
Chwilunia, momencik. Jeżeli chodzi o zmiany na Bemowie, to nic mi do tego, bo mieszkam na Kole, ale jeżeli dobrze zrozumiałem, to 167 ulicą Deotymy juz nie pojedzie. Czy szanowny autor wiec może, czy planowana jest jakaś linia na tej ulicy? Bo jeżeli za 3 miesiące ruszy remont torowiska na Obozowej, to mieszkańcy kwartału od Księcia Janusza do Prymasa Tysiąclecia będą musieli nauczyc się fruwać. Poza tym prędkość autobusu na Prymasa w granicznych przypadkach jest niższa niż pieszego, więc zostaje jeszcze pętla Młynów, a to już kawałeczek dalej.

I nie wyzłośliwiam się tutaj - to jest poważne pytanie.
-
Gość: arts82, *.static.chello.pl
2015/03/18 08:54:15
Czesto dojeżdzam z Al. Raymonta (przystanek) do Parku Olszyna (ew. Duracza) i zaczyna się tam tańczenie między przystankami (33,35,114). Trzy możliwości i trzy przystanki. Często wolę przejść ten kawałek, ale dla starszych ludzi można a nawet należałoby coś z tym zrobić.
-
Gość: majk, 185.49.152.*
2015/03/18 09:11:18
@WB, na Białobrzeskiej jest :)
-
2015/03/18 10:23:49
Dziękuję za wyjaśnienia w sprawie urzędu skarbowego dla Bemowa, prawdopodobnie uczestniczka dyskusji rzeczywiście pomyliła fiskusa z ZUS-em.

>>>wujcio
Akurat dla Koła wycofanie linii 167 będzie zmianą w miarę neutralną. Po prostu jej trasą pojadą autobusy 184, wracając po latach właśnie na ul. Deotymy. Ponieważ wychowałem się na Woli, doskonale pamiętam ten numer w okolicach parku na Moczydle. Czyli według propozycji ZTM linia 167 kursowałaby na odcinku Siekierki Sanktuarium - Cm. Wolski, a 184: Metro Młociny - Kasprowicza - al. Reymonta - Powstańców Śląskich - Wrocławska - Radiowa - Dywizjonu 303 - Obozowa - Deotymy - Elekcyjna - Wolska - al. Prymasa Tysiąclecia - rondo Zesłańców Syberyjskich - Al. Jerozolimskie (Dworzec Zachodni) - Grzymały-Sokołowskiego - Szczęśliwicka - Szczęśliwice.
Moim zdaniem pożyteczna dla pasażerów byłaby mała korekta na Ochocie: od ronda Zesłańców Syberyjskich przez ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. do skrzyżowania z Grójecką i dalej ul. Banacha do szpitala.
-
Gość: , *.centertel.pl
2015/03/19 06:37:22
Jak sie zacznie remont, to bedzie komunikacja zastepcza (co nie oznacza, ze polemizuje z potrzeba autobusu na Deotymy).
-
Gość: Jurek, *.w193-248.abo.wanadoo.fr
2015/03/23 18:15:04
1. Korekta 184 na Ochocie - bardzo zły pomysł, bo mieszkańcy Szczęśliwic mają prawo do niewymagającego 2 przesiadek dojazdu do Dw. Zachodniego prostszą drogą niż koło szpitala na Banacha, tamtędy jadąc, 184 dublowałoby 186 i 414. Do tramwajów na Grójeckiej w różne punkty dowożą z Woli: 136, 167, 186, 414, 423, 523 - do każdego z nich można łatwo się przesiąść ze 184 (czas oczekiwania nie będzie długi) i 154 z kryterium ulicznym po Szczęśliwickiej (można by tę trasę teraz wyprostować, jeżeli 184 będzie, jak zapowiedział ZTM, jeździć częściej - i nadal Szczęśliwicką)

2. Jeżeli ZTM nie ma dostatecznej liczby tramwajów, aby wydłużyć trasę 2, to jakie jest uzasadnienie wydłużania i tak bardzo długiej trasy 17 na Tarchomin? Połączenie Wrzeciona i Lasku Bielańskiego z Tarchominem nie wydaje się strategicznym celem komunikacyjnych Warszawy. Połączenie Służewca, Mokotowa czy Dw. Centralnego z Tarchominem za pomocą wlokącej się 17 też jest średnio mądre - skoro połączenie Dw. Centralnego z Tarchominem powinno być bezpośrednie (ja tak uważam), to trzeba było nie likwidować świetnej linii 510.
Wiem, że wydłużenie 17 na Tarchomin to pomysł Osy, więc obawiam się, że ten post nie zostanie wyświetlony.

Gazeta.pl Warszawa