Blog > Komentarze do wpisu

Tłok w przejściu między dwiema liniami metra

Zapadła cisza nad audytem (dlaczego wszystkie kontrole określane są teraz tym słowem) oznakowania w II linii metra. Po jej otwarciu 8 marca 2015 r. urzędnicy przyznali, że w niektórych miejscach jest ono niekompletne albo wprowadza pasażerów w błąd.

Z tym pierwszym przypadkiem z pewnością mamy do czynienia w najważniejszym miejscu w całym warszawskim metrze, czyli w przejściu między obiema liniami na stacji Świętokrzyska. Wielu moich znajomych skarżyło się, że nie może tam znaleźć tego tajemniczego korytarza, nad którego budową długo wahali się w ratuszu, ale w końcu zdecydowano, żeby jednak powstał. Skoro tak, to dlaczego nie jest wyraźnie oznakowany? Praktyczne byłyby np. stopy naklejone na posadzkę peronów.

A może nasi urzędnicy wahają się, by pokazać tę drogę wszystkim pasażerom, bo w przejściu robi się tłoczno. Rzadko jeżdżę II linią, ale niedawno miałem okazję przekonać się o tym. Wracałem ze spotkania Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Naczelnej Organizacji Technicznej, wsiadłem do metra na stacji Nowy Świat - Uniwersytet i podjechałem jedną stację, żeby przejść do I linii. Z pociągu wysypał się całkiem spory tłum, który zakorkował wejście na schody prowadzące do łącznika. Chwilę wcześniej na górze też musiał się zatrzymać pociąg, bo spora grupa pasażerów szła w przeciwnym kierunku, czyli w dół.

Bezpośrednie przejście między obiema liniami to z pewnością wygodne rozwiązanie, ale zaczynam mieć wątpliwości, jaki tu będzie duży ruch w miarę przedłużania II linii w kierunku Bemowa i Targówka. Teraz nie dało się zbudować szerszego korytarza, bo musiał być wciśnięty między tunele, którymi jeździ metro. Szkoda, że nie pomyślano o tym, projektując je jeszcze w PRL-u.

(osa)

poniedziałek, 21 grudnia 2015, osa_oraz_smik

Polecane wpisy

  • Nonsens z wydłużaniem metra

    Fot. Maciek Jaźwiecki/AG Tak wygląda już przeszło pół kilometra tunelu drugiej linii pod ul. Górczewską, a ja w nim. Mina zadowolona, bo w niespełna miesiąc i t

  • Czas pomyśleć o nowej trasie dla III linii metra

    Napisałem krytyczny komentarz o pomyśle urządzenia wzdłuż ul. Terespolskiej na Grochowie tzw. woonerfu. Ni to deptak, ni to promenada - niektórzy próbują tłumac

  • Kawałek metra kosztem czego?

    Wygląda na to, że władze Warszawy podejmą wkrótce decyzję o przyspieszeniu budowy końcówki II linii metra ze stacjami Lazurowa, Chrzanów, Połczyńska i bazą tech

Komentarze
Gość: Marek, *.dynamic.mm.pl
2015/12/21 23:07:38
"Korki" na przejściach między liniami metra są chyba dość często spotykane. W Madrycie, na niektórych stacjach (w szczycie) to norma. Jedyną radą na nie jest zajęcie w metrze odpowiedniej pozycji, by być na czele rzeki ludzi ruszającej do przejścia/wyjścia.
-
Gość: Smerfetka, *.dynamic.chello.pl
2015/12/22 00:48:37
Dobre spostrzeżenia. Wystarczy, że osoba wolniejsza będzie szła łącznikiem już mamy "korek" w metrze.
Sama korzystam z obu linii. Na szczęście jest winda.
Szkoda, że w łączniku nie ma schodów ruchomych po całości.
-
Gość: Coil, *.opera-mini.net
2015/12/22 11:20:29
winni sa pasazerowie, ktorzy blokuja schody a nie trzymaja sie prawej stronie, przez co nie mozna ich wyminac.

tak przy okazji to ztm przestaje promowac druga linie - o czym swiadczy planowane skrocenie trasy 512 i uruchomienie E9.
-
Gość: bte, *.tktelekom.pl
2015/12/22 13:52:30
To dobrze, że 512 będzie miało swoją pętlę. To, co jest złe, to kręcenie się po Inżynierskiej i Jagiellońskiej wszystkich autobusów kończących na Wileńskiej (wspaniały parking i psie kupy na całej długości ulicy).

A co źle? 412, źle, że nie jedzie z Bródna i że nie jedzie po południu na Bródno. Powinno być tak:
412 szczyt A Bródno Podgrodzie - Młodzieńcza - ... - Dw. Wileński
412 szczyt B Dw. Wileński - Młodzieńcza - Bródno Podgordzie.

Dodatkowo 345 na Dw. Wileński - przecież całe 345 na Młodzieńczej przesiada się w kierunku Wileńskiego. Czy ktokolwiek z ZTM widział jaki panuej tłok w autobusach na odcinku Młodzieńcza - Wileński?
-
Gość: Kori, *.play-internet.pl
2015/12/22 14:17:44
Dzieki za te notke, tez czekam na wynik audytu (a raczej na efekt zmian, ktore po nim nastapia). I troche brakuje mi informacji o wykorzystaniu M2 przez pasazerow i dzialaniach ztm w celu promowania tej linii (podobno przy Stadionie jest slabo wypromowany i slabo wykorzystany parking przesiadkowy, to prawda?)
-
Gość: Kori, *.play-internet.pl
2015/12/22 14:26:22
A co do lacznika, powinien byc:
-szerszy
-jednobiegowy
-wyposazony w schody ruchome
-jesli powyzsze jest niemozliwe, to powinien byc lagodnie schodzaca rampa (stopnie schodow dramatycznie spowalniaja)
Przeciez to perspektywicznie najbardziej ruchliwy punkt metra!
-
Gość: T., *.dynamic.chello.pl
2015/12/22 15:37:21
Powiedziałbym, że problemy z przesiadką są dwa:
1) za wąskie schody - przydało by się co najmniej po 2 ciągi schodów ruchomych w górę i w dół (a nie jak teraz dwa w górę, jeden na dół). Korytarz jest mały, klaustrofobiczny i już teraz niewydajny - pomimo tego, że II linia ma nieduże obłożenie i dopiero będzie wraz z rozbudową zyskiwała pasażerów. Zwalanie na "wolniejszą osobę" czy pasażera blokującego ciąg idący nie tłumaczy całego zatłoczenia (na każdej stacji zdarzają się takie osoby i na to nie poradzimy) - po prostu łącznik został zaprojektowany bez zastanowienia się jaką funkcję ma pełnić (jaki ruch jest spodziewany docelowo, jak efektywnie połączyć obie stacje), żeby zrobić łaskę protestującym obywatelom. Szkoda, bo zostaniemy już z takim pogarszającym się bublem.

2) za wąskie przejścia między kolumnami a krawędzią peronu na nowej stacji Świętokrzyska - skutecznie odcinają łącznik, powodują zatory (w miarę swobodnie mijają się tam 2 osoby, z trzecią jest trudno). Rażą w tym miejscu bardzo szerokie kolumny - co pozwala doceniać o wiele lepiej zaprojektowane stacje I linii (wydaje mi się, że na I linii kolumny są smuklejsze, oczywiście jeśli są, bo często ich zwyczajnie nie ma). W przypadku II linii widocznie nie pomyślano, że stacja łącznikowa mogła by się różnić trochę projektem od pozostałych, choćby dlatego, że ruch na niej będzie największy.

Szkoda, że ten kluczowy element systemu metra warszawskiego nie został należycie przemyślany. Teraz wszelkie poprawki, jeśli są możliwe, będą wiązały się z gigantycznym kosztem, chaosem i uciążliwościami na obu liniach metra. Więc pewnie zostanie jak jest, bo przecież prowizorka jest najtrwalszym rozwiązaniem ;)
-
Gość: Marek, *.dynamic.mm.pl
2015/12/22 17:13:33
Dobrze byłoby żeby łącznik był szerszy, ale nie jest i tak już zostanie. Mam też wątpliwości, czy dużo by pomogło jakby był 1.5x szerszy...

@Coil O co chodzi z E-9? Nie słyszałem. Skrócenie 512 rozumiem ma mieć związek z pętlą przy Gilarskiej i puszczeniu autobusu na "starą" trasę przez Zacisze i wycofaniu jej z Św. Wincentego?

Teraz ZTM nie ma co już promować II linii. Minęło 9 miesięcy, więc większość pasażerów już znalazła sobie najwygodniejsze połączenie w nowym układzie. Jak nie korzysta z II linii, to mała szansa by zaczęła korzystać (no chyba że, jak pisze bte, puścić 412 z Podgrodzia). Z moich obserwacji 512 i 412 są dość luźne a 190, 527 dość zatłoczone. Nic w tym dziwnego - dodatkowa przesiadka w II linię metra "zwraca się" dopiero jak się jedzie do okolic Rodna ONZ lub Daszyńskiego (w drugą stronę jest lepiej bo wsiadasz za światłami na Targowej, co pozwala zyskać kilka minut).
-
2015/12/22 17:51:41
E-9 to nowa linia ekspresowa, którą ZTM planuje po Nowym Roku między osiedlem Derby a Metrem Marymont: warszawa.wyborcza.pl/warszawa/1,34862,19346304,ztm-nie-moze-znalezc-przewodnikow-ale-zapowiada-nowe-polaczenia.html
-
2015/12/22 21:12:04
Chodze tym lacznikiem 5 dni w tygodni, tam i z powrotem, ok. 9 rano i popoludniem/wieczorem. Zatory bywaja, ale ciekawe, ze czasem po wejsciu na peron I linii widze osoby, z ktorymi jechalem II linia schodzace ze schodow. Czyli w podobnym czasie mozna przejsc lacznikiem i gora.
-
Gość: 1112, *.dynamic.chello.pl
2015/12/23 16:19:16
Akurat między tunelami I linii metra przejście jest najszersze, nawet schody ruchome weszły. Problem zaczyna się po skręcie tunelu na wschód, pomiędzy tunelami nowej, II linii metra.

To niejedyne przesiadki, ktore na II linii spieprzono, "stacja przesiadkowa" Stadion jest najgorzej zaprojektowaną stacją tego typu w Europie.
-
Gość: qwerty, *.play-internet.pl
2015/12/23 17:20:22
Przypominam, że zdaniem naszej Pani Prezydent wszystko odnośnie przepustowości pasażerów w metrze zostało "obhiczone". A więc to nie żaden tłok a fatamorgana.

A poważnie, to od dawna było wiadomo, że robienie stacji metra z wejściami na środku peronu zamiast na końcach oraz przejścia i wejścia wąskie na poziomach -2 w przeciwieństwie do szerokich przejść na poziomach -1 to jakieś nieporozumienie.

Niestety władza dalej brnie w tę głupotę i kolejne stacje metra również na wizualizacjach mają powielone takie błędy.
Jaka władza takie metro.
-
Gość: Wiliam, *.adsl.inetia.pl
2015/12/23 23:02:31
Problem stacji M2 Świętokrzyska polega na tym że ktoś przesunął ją na wschód od skrzyżowania Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej. Gdyby była pod skrzyżowaniem, czy po jego zachodniej stronie, było by więcej miejsca na roboty ziemne i może udało by się to wszystko zrobić szerzej.
Wychodzi prymat ceny w przetargu na PROJEKT i budowę.
-
Gość: darq, *.warszawa.vectranet.pl
2015/12/24 02:00:08
O, jak to się szybko zmienia. :) Jeszcze niedawno w "Stołecznej" i na tym blogu łącznik był chwalony. A nawet nie doszło jeszcze do przedłużenia M2.

Nie sądzę, że całą winę da się zrzucić na projektantów M1. Dlaczego stacja M2 nie ma dwóch peronów, jak Centrum na M1? Byłyby na dole dwa wejścia do łącznika, co odkorkowałoby wąskie gardło widoczne na zdjęciu. Pozostałoby wąskie gardło na górze, ale tam fala pasażerów z M2 jest już wydłużona. Poza tym czy jest technicznie niemożliwe przebicie drugiego zejścia gdzieś pośrodku stacji M1? Skoro w takim miejscu bywają umieszczane schody na górę, to czemu nie w dół?

Gdy władze miasta będą po raz kolejny przekonywać, że co prawda mamy małą sieć metra, ale za to każda linia jest zaprojektowana na większą przepustowość, niż w miastach Europy Zachodniej, to może warto dopytać, jak się ma do tych deklaracji projekt łącznika?

Gazeta.pl Warszawa