Blog > Komentarze do wpisu

Dla kogo buspas na moście Krasińskiego?

Po burzliwych konsultacjach społecznych w sprawie mostu Krasińskiego powstała świetna koncepcja ul. Krasińskiego między pl. Wilsona a Wisłostradą (jezdnie z jednym pasem ruchu, więcej zieleni i miejsc parkingowych, szersze chodniki i pasy rowerowe). Jednak skala samego mostu budzi mieszane odczucia.

Ratusz zrobił wprawdzie gest w kierunku przeciwników przeprawy z Żoliborza i zdecydował o pozostawieniu dla kierowców tylko jednego pasa ruchu, ale jakim konkretnie liniom miałby służyć buspas, który przewidziano na moście? W ogóle mam wrażenie, że ta cała inwestycja jest planowana bez szczegółowej analizy: skąd dokąd miałyby kursować mostem Krasińskiego tramwaje i autobusy? Należało się zastanowić nad ich trasami, wtedy może potwierdziłoby się, że to średnio potrzebny projekt.

Most Krasińskiego ma być budowany w latach 2021-23. Kolejny etap inwestycji to wiadukt łączący most (skrzyżowanie z Jagiellońską) i Bródno (skrzyżowanie Wysockiego/Matki Teresy z Kalkuty). W 2022 r. na Bródno ma też dojeżdżać metro (II linia). Komu więc potrzebny jest dojazd tramwajem do stacji I linii na pl. Wilsona? A jeśli nawet są takie osoby, które podróżują na co dzień między Bródnem a Żoliborzem, to nie jest ich na tyle dużo, by nie mogły ich wozić tylko autobusy.

Dlatego wyszło mi, że w pierwszym etapie po otwarciu samego mostu spośród tramwajów mogłaby nim kursować właściwie tylko marginesowa, obsługiwana przez krótkie wagony linia 6 (Metro Młociny... pl. Wilsona - Krasińskiego - most - Jagiellońska - rondo Starzyńskiego... Gocławek) po wycofaniu z ul. Mickiewicza i mostu Gdańskiego.

Z pętli Żerań FSO nowym mostem nie kierowałbym do pl. Wilsona linii 18, bo dalej dublowałaby metro i linię 15 (raczej pustawe tramwaje na Żoliborzu aż do przystanku Muranów). Zostaje linia 20, która musiałaby mieć dość rozpaczliwą trasę: Żerań FSO - Jagiellońska - most - Krasińskiego - pl. Wilsona - Mickiewicza - Andersa - Stawki - al. Jana Pawła II - al. "Solidarności"... Boernerowo. Na tej zmianie nie ucierpią dojeżdżający z Żerania na Pragę (zostaną im autobusy 509), za to byłoby mniej wygodnie pasażerom z Boernerowa jadącym na pl. Bankowy czy Stare Miasto. Inny problem - tym razem dla płynności ruchu - to tramwaje skręcające przy Stawkach i kinie Femina.

Po dobudowaniu za mostem odcinka na Bródno linia 20 mogłaby kursować dalej - do pętli Annopol.

Możliwości trasowe byłyby większe, gdyby od razu wykonano odcinek linii tramwajowej na ul. Krasińskiego od pl. Wilsona do Stołecznej (ks. Popiełuszki) czy Broniewskiego. O tym jednak nie chcą słyszeć mieszkańcy Żoliborza.

Sytuacja nieco się zmieni, jeśli miasto przedłuży tory na prawym brzegu - przez ul. św. Wincentego i Głębocką na Zieloną Białołękę. Ekspertyzy zamawiane przez ratusz wskazują, że powinno się to stać ok. 2025 r., ale na razie jest to projekt patykiem na wodzie pisany. Jeśli jednak zostanie zrealizowany, można sobie wyobrazić osobną linię tramwajową Zielona Białołęka - most Krasińskiego - pl. Wilsona - Metro Marymont.

Jeszcze większym znakiem zapytania są przyszłe trasy autobusów. Tu wszystkie linie na buspasie mostu Krasińskiego wydają się trochę na siłę. Może poza 118, która mogłaby szybciej dojeżdżać do Wisłostrady.

Z rozpaczliwych przymiarek do zmian tras wychodzi mi, że mostem Krasińskiego mogłaby ewentualnie kursować także linia 114, ale byłaby właściwie dublem tramwajów z Bródna. Poza tym rejon ul. Bartniczej straciłby połączenie z węzłem Żerań FSO (nie licząc szczytowej linii 414). Inna sprawa, że w ZTM już dawno wspominali, że linia 114 powinna zostać podzielona na odcinek Bródno - Metro Marymont i Metro Młociny - Młociny UKSW (plus jakieś zastępstwo w relacji Broniewskiego - pl. Wilsona). Dużym wyzwaniem dla trasowców będzie planowane zwężenie ul. Krasińskiego - tam autobusy nie miałyby już swojego pasa i musiałyby przeciskać się do pl. Wilsona razem z samochodami.

Ostatni pomysł dla buspasa na moście Krasińskiego to przedłużenie linii 516 (dziś: Nowodwory - Żerań FSO) do pl. Wilsona albo 211 (Dąbrówka Szlachecka/Nowodwory - Żerań FSO). Oczywiście jako dojazd do metra dla mieszkańców nowych osiedli po obu stronach Modlińskiej za Kanałem Żerańskim. Jednak równie dobrze te autobusy mogłyby wjeżdżać na most Grota-Roweckiego do Metra Marymont.

Miasto mogłoby więc przygotować nowy projekt węższego mostu Krasińskiego - z jednym pasem ruchu oprócz torów tramwajowych. Ratusz wzbraniał się jednak przed zmianami na wysokości Wisły, bo ma już decyzję środowiskową, poza tym od poprzedniej dekady na przygotowania do budowy mostu wydano już 29 mln zł. A teraz kolejne 6 mln zł na aktualizację projektu. Na wykonanie mostu przewidziano jednak 633 mln zł, a widziałem projekt węższej przeprawy z dwoma pasami ruchu, która mogłaby być nawet o 160 mln zł tańsza (inny układ łuku). Z pewnością po zwężeniu mostu można by zaoszczędzić na jego budowie więcej, niż wydano dotąd na przygotowania.

A może ktoś ma jakieś pomysły, jak zmienić trasy tramwajów i autobusów, by tory i buspas planowane na moście Krasińskiego miały uzasadnienie?

(osa)

wtorek, 07 czerwca 2016, osa_oraz_smik

Polecane wpisy

  • Kładka - tak, ale bez zebry w poprzek Wisłostrady

    Materiały konkursowe Na tej wizji niepotrzebnie skupiła się uwaga zarówno przeciwników, jak i zwolenników zapowiadanej przez ratusz kładki pieszo-rowerowej prze

  • Dlaczego most zamknięty po meczu

    Po Euro 2012 utarł się w Warszawie fatalny obyczaj, że po meczu rozgrywanym na Stadionie Narodowym zamyka się dla ruchu most Poniatowskiego i puszcza tamtędy wr

  • Absurdalne wzmożenie mostowe

    To będzie przykład tego, jak nisko upadł poziom dziennikarstwa lokalnego i debaty na tematy warszawskie. Ta coraz bardziej sprowadza się bowiem do wzajemnego li

Komentarze
Gość: , *.opera-mini.net
2016/06/08 08:22:11
114 to nie jest dubel tramwajow . do przystanku 114 mam kilka minut piechota a do tramwajow ponad pol godziny.

ale pomysl 114 do marymontu jest dobry, wtedy na park kaskada na jednym przystanku byloby 114 414 112 i 156. zabieranie autobsow z grota na krasinskiego to chyba zly pomysl. krasinski to takie troche polaczenie "do nikad" a przed grota jest pkp torunska i petla fso. na krasinskiego mozna by puscic zlikwidowane E3 lub 506 ale skoro metro ma byc wczesniej to nie beda bardzo potrzebna
-
Gość: Ttt, *.waw.pl
2016/06/08 08:24:57
Żadnego przekładania 6 (to bez sensu, ta linia broni się na Andersa właśnie tym, że jedzie bezpośrednio na Pragę) czy 20. Jedna nowa linia 5 Metro Marymont - Annopol (jest wolny nowy czwarty tor), docelowo na Zieloną Białołękę (i Piaski z drugiej strony, ale to marzenie ściętej głowy). Wbrew pozorom na Żoliborzu jest dużo miejsc pracy, do których mogą chcieć dojechać pasażerowie z Bródna, także nie każdemu musi pasować jechanie na około M2, by skorzystać z niezbyt wygodnej przesiadki do zatłoczonej M1 na Swiętokrzyskiej - zwłaszcza, jeśli jedzie do północnego Śródmieścia.
-
Gość: mg, *.tktelekom.pl
2016/06/08 09:03:14
Nie zapominajmy o 156, koniecznie musi być 156 na trasie wygiętej z Wysockiego p. Most Krasińskiego i dalej na Kasprowicza (niestety, obecna trasa obsługuje zbyt mało relacji). Oczywiście częstotliwość co 30' w godzinach 6:30 - 20.

A na poważnie to most (wraz z rozmiarami itd.) warunkują posiadane dokumenty. Jeśli ma być szybko, to na już zrobionych papierach można co najwyżej zmieniać malowanie pasów (propagandowo nazwano to "budową buspasa na moście").

A dlaczego nagle musi być szybko, to już robota dla dziennikarzy, ale raczej o profilu Kąckiego czy Kowalskiego. Sprawdzonych w dziennikarstwie śledczym.
-
Gość: raf756, *.dynamic.chello.pl
2016/06/08 09:12:48
Panie OSA niech już pan przestanie wypisywać te swoje projekty zmian bo coraz to są gorsze i bez sensu Jeszcze nie tak dawno uważał pan że 118 jest nie potrzebną linią teraz już pan kombinuje żeby zmienić mu trasę tak jak jest już teraz jest dobrze i nie kombinujmy A jak już tak pan chce puścić jakieś linie autobusowe to ja bym widział tam takie linie jak 104 i 204 i ewentualnie 145 Jeśli chodzi o tramwaje to jak pan zamierza puścić 6 przez Jagielońską jak tam nie będzie zjazdu będzie się teleportować na dół
-
2016/06/08 12:37:35
>>>Ttt
Nie wydaje mi się, żeby osobna linia Metro Marymont - Annopol przez most Krasińskiego cieszyła się aż takim zainteresowaniem (po otwarciu II linii metra na Bródnie), żeby ją w ogóle tworzyć, a już na pewno puszczać przez most Krasińskiego nie częściej niż raz na 8 minut. Ma więc powstać kosztowny wiadukt nad torami PKP i stacją Warszawa Praga dla tramwajów kursujących w szczycie tak rzadko? Lepiej już myśleć o linii tramwajowej jeżdżącej gdzieś dalej niż na Żoliborz, w stronę centrum czy do innej dzielnicy, jak proponowana przeze mnie "20". Przyznaję, że to koślawy pomysł, który ma parę wad, dlatego czekam na lepsze. Ale nie uważam, że lepiej sprawdzi się proponowana "5", nawet w mocno niepewnej relacji: Zielona Białołęka - Bródno - most Krasińskiego - Żoliborz. A co miałoby jeździć mostem wcześniej?

>>>mg
Po pierwsze, linię 156 w relacji Bródno - Bielany uważam za zbędną, skoro dubluje ją kursująca o wiele częściej linia 112. Po drugie, plany dewelopera na Żeraniu są demonizowane jako wielka afera. Już teraz obsługa komunikacyjna takiego kompleksu biurowo-mieszkaniowego byłaby bezproblemowa i nie wymagała wcale budowy mostu Krasińskiego - są puste tramwaje linii 18 i 20 - bezpośrednio do Śródmieścia i puste, jest w miarę szybki autobus 509 na Pragę. Redaktorowi Kąckiemu zostawmy więc ciekawsze tematy w kraju, w którym dokonuje się właśnie tzw. dobra zmiana.

>>>raf756
Obawiam się, że nie jestem w stanie spełnić na moim blogu prośby o niepodawaniu projektów zmian w warszawskiej komunikacji. Nie przypominam sobie, żebym uważał linię 118 za zbędną. Jest to linia pomocnicza, o małym znaczeniu, ale jest. Można by co najwyżej zastanowić się nad jej śródmiejską końcówką - pętla Metro Politechnika jest zapchana, a relację Powiśle - MDM można by załatwić inaczej, jeśli jest taka potrzeba, pytanie: czy jest?
Za to pomysł skierowania linii 104 i 204 na most Krasińskiego uważam za ciekawy - te autobusy jak teraz mogłyby się zatrzymywać koło stacji PKP Warszawa Praga (wygodne przesiadki z wiaduktu prosto na peron). Tylko co dalej? Za planowanym mostem zwężona ul. Krasińskiego, na pl. Wilsona nie ma miejsca na dużą pętlę autobusową. Ostatecznie obie linie mogłyby kursować gdzieś dalej w kierunku nowych osiedli na Żoliborzu Południowym albo Powązek, ale wtedy ich trasa wydłuży się nadmiernie i autobusy obsługujące lokalne relacje staną się niepunktualne.
Jeśli zaś chodzi o "6", to projekt trasy mostu Krasińskiego przewiduje skręty tramwajów w ul. Jagiellońską z mostu zarówno w prawo (do ronda Starzyńskiego), jak i w lewo (na Żerań FSO).
-
Gość: Kori, *.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
2016/06/08 14:39:37
Przy tych wszystkich propozycjach prosze zwrocic uwage na to, zeby nie zabic dojazdu do PKP Torunska - wedlug mojej wiedzy to pierwszy wspolny przystanek dla wszystkich skmek i pociagow jadacych w kierunku Pludy, Choszczowka, Modlin. I juz zdazylo mi sie jechac z Gdanskiej metrem na Wilsona, z Wilsona autobusem na Torunska aby nie czekac 1,5h w weekend na odwolany pociag z Gdanskiej.
-
Gość: Michał, *.dynamic.chello.pl
2016/06/08 16:10:59
Dokładnie, 114 to świetna relacja z Broniewskiego na pociągi z Toruńskiej, sam z tego korzystam i nie wyobrażam sobie że przekierowanie 114 nowym mostem uniemożliwi przesiadkę na kolej. Po to SKM I KM zatrzymują np. wszystkie pociągi do Modlina na Toruńskiej aby m.in. ze 114 Żoliborz (I Bródno) mógł się do nich przesiąść (nie wszystkie pociągi jadą z gdańskiego gdzie też niełatwo się dodać jak ktoś mieszka poza linią metra a większość dużych osiedli Żoliborza leży poza trasą metra).
-
Gość: qwerty, *.play-internet.pl
2016/06/08 16:49:24
"Jeśli jednak zostanie zrealizowany, można sobie wyobrazić osobną linię tramwajową Zielona Białołęka - most Krasińskiego - pl. Wilsona - Metro Marymont."

To ilu jeszcze pasażerów chcecie upchnąć do I linii metra?
Teraz kursuje co 2 minuty, a z doświadczeń innych miast Europy wynika, że zwiększenie częstotliwości do poniżej 2 minut powoduje powstawanie podziemnych korków i znacznie wydłuża czas podróży metrem.
I linia jest już na granicy przepustowości. A polityka "do szyny" jest błędna. Potrzeba więcej linii autobusowych do i wokół centrum a do tego potrzebne są bus-pasy.
-
2016/06/08 18:55:02
Oddać dwa pasy na Krasińskiego samochodom, a w zamian całkowicie zamknąć Śląsko-Dąbrowski dla pojazdów silnikowych. Niech ten drugi most zostanie pieszo-rowerowo-tramwajowy, skoro Krasińskiego nie może. Sporo ludzi tam i tak spaceruje, jest widok na Stare Miasto, bulwary, katedrę praską, jak się wywali smród i hałas od samochodów, to zrobi się 5x tyle. Co więcej, nie trzeba będzie wielkiej przebudowy żeby wytyczyć trasę rowerową. Tylko w takim przypadku 2x2 na Krasińskiego ma sens.

A rozpatrując układ linii tramwajowych przez most trzeba pamiętać o układzie przystanków w projekcie. Zgłaszane w konsultacjach postulaty usytuowania przystanków na wylotach zignorowano. W efekcie proponowane 6 i 20 z placu Wilsona na most będą jechać z różnych przystanków. A po stronie praskiej 6 w ogóle nie będzie się miała gdzie zatrzymać na skrzyżowaniu Jagiellońska / Krasińskiego.
-
Gość: Chomiczówka, *.dynamic.chello.pl
2016/06/08 21:30:41
Podzielenie trasy linii 114 w opisany sposób to bzdura. Linia 114 cieszy się dużym wykorzystaniem w relacji metro Młociny-Conrada ( Chomiczówka ). Z resztą to jedyne połączenie dla mieszkańców Chomiczówki ze stacją metra Młociny nie licząc linii mikrobusowej 203, która w godzinach szczytu ,,pęka w szwach" a dojeżdża tylko do ul.Kwitnącej. Przy ul.Sokratesa wyrastają kolejne nowe bloki. Likwidacja tej linii na odcinku Sokratesa - Conrada to jakiś absurd, bo osiedla wzdłuż Sokratesa i Conrada w bliskiej odległości od stacji metra zostały by pozbawione dojazdu do niej.Mieszkam na Comiczówce, więc wiem co mówię.
-
2016/06/09 00:25:17
W czasie, gdy oddawany do użytku będzie most Krasińskiego, prawdopodobnie po kilku innych planowanych inwestycjach tramwajowych sieć będzie wyglądać nieco inaczej i da nowe możliwości. Faktycznie przydałoby się od razu przedłużenie torów na Krasińskiego do Stołecznej / Popiełuszki. Wtedy proponowałbym ożywić i spodwójnić wagonami 27 na trasie Bródno - most Krasińskiego - pl. Wilsona - rondo Babka / Radosława - Kasprzaka - Cm. Wolski lub jeśli będzie już przebitka pod Dw. Zachodnim to na Ochotę. Połączenia międzydzielnicowe omijające Centrum i Ratusz też są potrzebne.
-
Gość: Bastian, *.waw.pl
2016/06/09 09:39:47
No ale przecież dojazd (tramwajem!) do PKP Praga też chyba to zapewni?
-
Gość: Kori, *.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
2016/06/09 14:52:54
@Bastian
Nie wszystkie pociagi zatrzymuja sie na PKP Praga. Stad tez moj wczesniejszy post
-
Gość: darq, *.warszawa.vectranet.pl
2016/06/10 00:25:51
@osa
"mam wrażenie, że ta cała inwestycja jest planowana bez szczegółowej analizy: skąd dokąd miałyby kursować mostem Krasińskiego tramwaje i autobusy? Należało się zastanowić nad ich trasami, wtedy może potwierdziłoby się, że to średnio potrzebny projekt"

Ale przecież takie podejście to nie wyjątek, tylko standard w Warszawie. Przykład: planowana trasa tramwajowa na Kasprzaka. Po awanturze z autobusami wzdłuż trasy na Powst. Śląskich, gdy ZTM i TW nie były w stanie powiedzieć, po co zbudowano tam tramwaj (ale i tak uznały go za sukces), pojawiły się głosy, by od razu przedstawić planowany układ komunikacyjny na Kasprzaka, z uwzględnieniem cięć autobusów. Ja otrzymałem taką odpowiedź:

"Podczas obecnie prowadzonych konsultacji społecznych nie będziemy zajmować się układem tras linii komunikacyjnych, czyli innymi słowy gdzie będzie jechać dana linia o określonym numerze. Jest na to za wcześnie, gdyż rozpoczęcie budowy torowiska w ul. Kasprzaka planujemy na lata 2017/2018 [...] Wtedy będziemy również wszyscy wiedzieć jak bardzo zaawansowana jest budowa odc. zachodniego II linii metra i będzie to właściwy moment na rozmowę nt. układu tras linii tramwajowych i autobusowych. Dziś prowadzenie takich rozmów byłoby niecelowe oraz nierzetelne względem mieszkańców, a takiej postawy nie chcemy prezentować."
-
Gość: Bemowianka, *.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
2016/06/10 06:08:34
Darq, linia na Powstancow powstała, żeby jezdzili nią ludzie. I jeżdżą, w 11 są tłumy - w przeciwieństwie do 184.

Skończ już z tym idiotycznym hejtem.
-
Gość: Ttt, *.waw.pl
2016/06/10 08:36:17
Na Siskomie jest studium wykonalności, które zakłada właśnie dodatkową linię "krasińską". I wychodzi, że jest potrzebna co 5 minut, więc całkiem przyzwoicie - na Zachodzie buduje się zupełnie nowe systemy tramwajowe, gdzie tramwaj pojawia się rzadziej.

Tak czy siak, rozwiązanie z dedykowaną linią nikomu nie zabiera istniejących połączeń, a daje zupełnie nowe - wydaje mi się, że to zmiany w 6 i 20 należałoby jakoś uzasadnić w takim razie, a nie trzymanie się potwierdzonego w SW planu.
-
Gość: m., *.gazeta.pl
2016/06/11 00:20:56
Buskwas wzdłuż tramwaju ma uzasadnienie takie, żeby go można było zlikwidować i przywrócić normalne 2 pasy dla samochodów. Z kolei most o jednym (fizycznie) pasie, to idiotyzm nie wart komentowania - jak by co, to jeden zepsuty dostawczak blokuje wszystko.
-
2016/06/11 09:28:15
Zepsuty samochód nie zablokowałby na moście jednego pasa o szerokości 3,5, jeśli: 1) albo byłby tam 1,5-metrowy pas awaryjny, 2) albo pas dla rowerów. W razie awarii można by się zatrzymać na tej powierzchni, pozostałe samochody przejechałby bokiem.
-
Gość: darq, *.gazeta.pl
2016/06/13 07:32:21
@Bemowianka
Nie każdy komentarz nie po Twojej myśli jest od razu hejtem. Awantura była też o 112, które jeździ nie gorzej wypełnione, niż 11. Podobne "hejty" będą pewnie po otwarciu linii na Kasprzaka, bo tu znowu najpierw budujemy, a potem myślimy, jak zorganizować komunikację.
-
2016/06/13 12:52:14
Akurat w przypadku budowy linii tramwajowej na Kasprzaka i Wolskiej w wykopie pod skrzyżowaniem z Redutową sytuacja jest jasna: można się spodziewać, że pojadą tamtędy tramwaje 10 i 11, zapewniając konkurencyjny wobec autobusów czas dojazdu do metra.
-
Gość: z Bródna, *.gazeta.pl
2016/06/17 13:22:05
Hola hola, nie rozpędzajcie się tak bardzo, 114 to najlepszy dojazd z dużych obszarów Bródna do stacji PKP Toruńska, często jeździ i jak jeden wypadnie, drugi zaraz przyjedzie. Więc niech nie będzie tak, że znowu przy okazji budowy czegoś tam mieszkańcy Bródna tylko tracą.
-
Gość: z Bródna, *.dynamic-ww-09.vectranet.pl
2016/06/17 13:29:36
Panie Osa, NIE KAŻDY jedzie DO METRA !!!

Gazeta.pl Warszawa