Blog > Komentarze do wpisu

Jedna jezdnia zamiast "Tarchostrady"?

Już wiem, dlaczego druga jezdnia ul. Światowida na Tarchominie nie zniszczy wiekowego dębu blisko ul. Stefanika - tak zapewniali mnie niedawno miejscy urzędnicy. Nie powiedzieli tylko, że tej drugiej jezdni po prostu nie będzie. To pewnie dlatego ZTM wbrew zapowiedziom z listopada zeszłego roku nie zorganizował powtórnych konsultacji społecznych w sprawie jej budowy. Teraz jednak trudno już ukryć zmianę w planach inwestycyjnych miasta, bo gołym okiem widać ją na przebudowanym skrzyżowaniu ul. Światowida i Stefanika:

To uboczny efekt wytyczania trasy tramwajowej od pętli Tarchomin Kościelny do zawrotki na Nowodworach. Od razu rzuca się w oczy, jak mało miejsca wygospodarowano między torem a przejazdem rowerowym i przejściem dla pieszych.

Nie ma więc mowy, żeby zmieściła się tu nowa jezdnia ul. Światowida w stronę Nowodworów. Chyba że w ratuszu mamy takich geniuszy od inwestycji, którzy zakładają, że za rok albo dwa ułożone właśnie krawężniki i wysepki pośrodku ul. Stefanika zostaną zburzone i przesunięte. To raczej mało prawdopodobne, dlatego można założyć, że drugiej jezdni ul. Światowida po prostu nie będzie. I dobrze, bo po co ją wytyczać obok linii szybkich tramwajów. Podobnie docelowy wygląd ma nowy wjazd na pętlę autobusową Nowodwory z betonu.

Zarząd Transportu Miejskiego latami wstrzymywał budowę linii tramwajowej właśnie dlatego, że obok planowano połać asfaltu na ul. Światowida. Mieszkańcy protestowali przeciw "Tarchostradzie". Najpierw więc urzędnicy zdecydowali, że nowa jezdnia będzie węższa - dwa pasy ruchu zamiast trzech, a teraz najwidoczniej odłożyli ten projekt na półkę. Szkoda tylko, że na jego poprawki niepotrzebnie poszła spora kasa.

Na ulicy Światowida wystarczy jedna jezdnia, a przed skrzyżowaniami - dodatkowe pasy do skręcania w lewo. Szerzej musi być tylko między ul. Modlińską a Myśliborską, bo powstaje tam monstrualne centrum handlowe Galeria Północna. Jej inwestor zasponsorował poszerzenie ul. Światowida do Traktu Nadwiślańskiego, w który tramwaje skręcają w drodze do mostu Północnego, i po kilku tygodniach prac inwestycja jest gotowa:

Z kolei wzdłuż budowanej linii tramwajowej wymieniono nawierzchnię ul. Światowida. Leży tam świeży, równy asfalt:

Bardzo szybko postępuje też inwestycja tramwajowa, która zaczęła się w połowie lipca, czyli niespełna 2,5 miesiąca temu. Nowe szyny leżą już na większej części budowanego odcinka (może udałoby się je uzupełnić do końca października?). Stoją też pierwsze słupy trakcyjne - cały ich rząd widać między ul. Stefanika i Hanki Ordonówny. Tylko na samym końcu powstał dopiero wykop pod torowisko. Będzie ono sięgać daleko za skrzyżowanie z ul. Strumykową, prawie do szkoły podstawowej przy ul. Leśnej Polanki. To może wskazywać na to, że trasa nieprędko zostanie przedłużona w kierunku docelowej pętli Winnica.

Przywrócenie normalnego ruchu na przebudowywanych skrzyżowaniach z ulicami Stefanika i Strumykową Tramwaje Warszawskie zapowiadały początkowo na 18 września, a potem - na 26 września. Nie udało się. Strumykowa - jak widać na zdjęciu powyżej - nadal jest totalnie rozkopana. Podobnie wygląda to na ul. Stefanika (od strony ul. Odkrytej). Obstawiam, że niedługo ruch zostanie puszczony tylko na wprost wzdłuż ul. Światowida. Dobre i to, bo z objazdów mogłyby wrócić autobusy. Ciekawe, czy tramwajem na Nowodwory uda się dojechać jeszcze w tym roku...

(osa)

poniedziałek, 26 września 2016, osa_oraz_smik

Polecane wpisy

  • Ulice nie nadążają za metrem

    Dziwi mnie niefrasobliwość, z jaką władze Warszawy i dzielnicowe na Targówku usprawiedliwiają swoje zaniedbania inwestycyjne, które powinny towarzyszyć budowie

  • Jak najwięcej takich przejazdów

    W Rembertowie stosunkowo szybko i niedużym kosztem powstała nowa ulica, którą można ominąć blokujący się przejazd kolejowy. Takie małe skróty często przynoszą w

  • Nowa trasa z Pragi na Targówek

    Fot. Kuba Chełmiński Dobiega końca trwająca zdecydowanie za długo (od 2015 r.) budowa nowego, niezbyt długiego kawałka trasy zwanej zwyczajowo "Świętokrzyską",

Komentarze
2016/09/26 15:05:22
Bardzo mnie cieszy taki obrót rzeczy. Tym bardziej, że swego czasu trochę doradzałem osobie która walczyła przeciw poszerzeniu Światowida. M. in. wymyśliłem słowo "Tarchostrada". :)
-
Gość: PCC, 217.153.177.*
2016/09/27 08:09:33
W sumie to dobrze, że Światowida pozostanie w obecnym przekroju - w zasadzie nigdy na niej nie było korków, ruch jest płynny. Przydałoby się dodatkowo wyremontować równoległą Myśliborską na odcinku Mehoffera - Światowida, jako alternatywę.

Czy ZTM planuje jakieś konsultacje społeczne odnośnie zmian tras autobusów po otwarciu przedłużenia linii tramwajowej? Mógłby to być wstęp do roszad w obrębie Tarchomina i Nowodworów (nie tylko łatwe skasowanie E-8 i 101), może objęcia komunikacją tych ciągów ulic, które obecnie znajdują się w oddaleniu od Światowida (Myśliborska-Strumykowa?). Dobrze byłoby zacząć przedstawiać swoje pomysły, w tym poinformować mieszkańców, z jaką częstotliwością ma docierać 2 na Nowodwory. Pomijając już fakt, że kolejny raz wprowadzą zapewne wariantowanie trasy w obrębie jednej linii, chociaż np. numer 32 jest wolny...
-
Gość: PCC, 217.153.177.*
2016/09/27 08:14:16
Zapomniałem jeszcze o jednym :) Cieszy fakt, że deweloper budujący Galerię Północną poszerzył jezdnię. Szkoda tylko, że pozostanie wąskie gardło od Traktu Nadwiślańskiego do skrzyżowania Światowida/Myśliborska - 240 metrów! Dzielnicowi rajcy zaspali najwidoczniej (nawet jeśli Białołęka nie jest inwestorem, bo to droga miejska, ale w końcu powinni znać dzielnicę, w której zostali wybrani), więc w tym miejscu korki murowane w godzinach szczytu popołudniowego.
-
2016/09/27 10:39:35
Bardzo ciekawy blog. Nie przypuszczałem, że znajdę tyle przydatnych informacji w jednym miejscu :) Pozdrawiam
-
2016/09/27 14:12:56
>>>turbo
Dziękujemy za miłe słowa, zapraszamy do zaglądania, czytania i komentowania.

>>>PCC
Z tego, co pamiętam, ale może się mylę, to między Traktem Nadwiślańskim a Myśliborską są dwa pasy w głąb Tarchomina, a w przeciwnym kierunku (do Modlińskiej) - jeden pas do jazdy prosto i jeden do skrętu w prawo w Trakt Nadwiślański. Może to wystarczy, skoro spora część samochodów skręca ze Światowida w Myśliborską na most Północny.
Pełna zgoda, że przydałoby się udrożnić Myśliborską, by stała się alternatywną drogą dojazdową do mostu na dłuższym odcinku.
Rzeczywiście ZTM powinien zaproponować nowy układ linii autobusowych po przedłużeniu linii tramwajowej na Nowodwory i ogłosić konsultacje w tej sprawie. Skoro nie słychać o żadnych pomysłach, może pokusimy się zrobić to na blogu. Mam pewne przemyślenia. Ich efekt pokażę niedługo w osobnym wpisie.
-
Gość: PCC, 217.153.177.*
2016/09/27 15:26:22
>>> osa
Niestety nie jest tak dobrze, jak napisałeś. Dwa pasy w kierunku Tarchomina zaczynają się za skrzyżowaniem Światowida/Trakt Nadwiślański, tzn. za samym skrzyżowaniem, skrętem torów tramwajowych oraz jeszcze za wjazdem do Lidla. Więc zasadniczo nie zostało przebudowane mniej niż wspomniane przeze mnie 240 metrów (uwzględniając fakt, że w kierunku Ratusza Białołęki mógłby zostać jeden pas na tak krótkim odcinku). Tramwaje jeździły normalnie w tym miejscu, więc na pewno tego małego odcinka nie zrobili, żeby zachować płynność ruchu i sensowność całej przebudowy :/

Jestem ciekaw Twoich pomysłów na tej rejon Warszawy - chętnie sam też się odniosę, bo jestem związany z tym rejonem miasta i różne roszady już przeżyłem :)
-
Gość: zdziś, *.jmdi.pl
2016/09/27 21:17:44
Niestety to bardzo krótkowzroczne myślenie w okolicach pętli Nowodwory powstaje kilkanaście nowych osiedli w tym kilka po około 400 mieszkań niedługo komunikacja wróci do stanu sprzed otwarcia mostu północnego i może wtedy przeciwnik "Tarchostrady" popuka się w głowę....
-
Gość: PCC, 217.153.177.*
2016/09/28 15:08:04
>>>zdziś
Skąd założenie, że wszystkie nowe osoby mają dojeżdżać samochodem? Światowida przetrwała praktycznie w niezmienionej formie cały okres boom'u budowlanego i nigdy się nie zapchała (stała Modlińska). Jeśli tramwaj zostanie dociągnięty do Modlińskiej i powstanie klasyczna pętla, to nic nie będzie stało na przeszkodzie zwiększeniu podaży miejsc w komunikacji publicznej.
-
Gość: arti, *.jmdi.pl
2016/10/01 09:10:29
Jestem mieszkańcem okolic pętli i ta druga jezdnia tak naprawdę nie jest tu nikomu potrzebna. To czego potrzebuje Światowida teraz to zrobienie porządnych chodników i ścieżek rowerowych . Wprawdzie w obrębie skrzyżowań są nowe, ale między skrzyżowaniami na długich odcinkach jest poniszczona kostka Bauma. Przydałaby się także porządna zieleń- drzewa dające cień. Ogólnie ostateczne zagospodarowanie tej ulicy a nie wieczna prowizorka- w końcu to reprezentacyjna ulica dzielnicy.

Gazeta.pl Warszawa