Blog > Komentarze do wpisu

Czas pomyśleć o nowej trasie dla III linii metra

Napisałem krytyczny komentarz o pomyśle urządzenia wzdłuż ul. Terespolskiej na Grochowie tzw. woonerfu. Ni to deptak, ni to promenada - niektórzy próbują tłumaczyć z holenderskiego jako "podwórzec". W komentarzach moich wielbicieli-hejterów pod tekstem znalazłem też określenie "wnerw". Akurat dobrze pasujące do tej lokalizacji. Co z tego, że ma tu powstać odlotowa siedziba Sinfonia Varsovia, przecież obok działają też sądy i urząd dzielnicowy. Trzeba tam jeszcze jakoś dojechać.

Nie przekonują mnie argumenty Jacka Grunt-Mejera, pełnomocnika ds. rewitalizacji Pragi (w swoim tytule powinien też jednak uwzględnić Kamionek i Grochów): obok są przystanki tramwajowe i autobusowe, więc wystarczy. Tyle że dojazd komunikacją miejską z tej części Grochowa do centrum wisi na jedynej linii 22 (dawnej "ósemce"), a znam takich, którzy chcieliby ją ukatrupić jako słabo obłożoną (będę protestował!). Można się też przebijać w okolice Terespolskiej przez rondo Wiatraczna, ale wymaga to przesiadki w tym nieprzystosowanym do tego celu węźle.

Jacek Grunt-Mejer dodał jeszcze, że przecież na drugim końcu Terespolskiej (od strony Mińskiej i Stanisławowskiej) planowana jest stacja metra. Tyle że ona nigdy nie powinna powstać. Przekonywałem, dziś dwie moje przemiłe koleżanki redakcyjne, że wymyślona w PRL-u trasa III linii metra jest do niczego. To potwornie zagmatwany zawijas z Gocławia przez Przyczółek Grochowski, Wiatraczną, północny Grochów i Kamionek (czyli kompletne odludzie, co z tego, że w planach są nowe osiedla - może zacznijmy wreszcie budować metro tam, gdzie jest potrzebne już teraz), dalej Dworzec Wschodni do stacji Stadion Narodowy. Szybciej niż tym koślawym metrem z Gocławia dojedzie się tramwajem nie tylko do ronda Waszyngtona, ale też bezpośrednio do centrum. 

Jak wiele osób, moje koleżanki nie zdawały sobie sprawy z tego, że na stacji Stadion Narodowy trasa metra będzie się kończyć i że wymaga to przesiadki. Pociąg z Gocławia NIE wjedzie do tunelu pod Wisłą w stronę Świętokrzyskiej na przemian z pociągiem z Bródna, bo nie ma takiego połączenia między torami. Pasażerowie muszą więc wyjść z pociągu gocławskiego, przejść po schodach i antresoli na sąsiedni peron, po czym próbować się wbić do zatłoczonych wagonów, które będą tu przyjeżdżały z Bródna, Targówka i Dworca Wileńskiego. Wygląda to na jakiś koszmar za miliardy złotych, do którego w żadnym wypadku nie wolno dopuścić.

- To wymyśl coś lepszego - powiedziały moje koleżanki.

Voila!

Oczywiście ten schemat trzeba traktować trochę jak rysowanie palcem po mapie. Wiadomo, że budowa metra wymaga specjalistycznych obliczeń i prognoz - ilu pasażerów byłoby na konkretnej trasie, jaki to koszt, czy się opłaca (z pewnością nie opłaca się zawijas na Gocław), w jakim czasie itd. Dalej trzeba sprawdzić promienie łuków (metro nie może skręcać zbyt ostro ani zbyt często), szczegółową lokalizację stacji, kolizje z instalacjami podziemnymi, warunki geologiczne, obsługę techniczną i ewentualne powiązanie z linią kolejową. Swoją drogą mam wrażenie, że trasa III linii metra jest podporządkowana głównie temu ostatniemu punktowi a nie szybkiemu i wygodnemu dojazdowi setek tysięcy pasażerów, bo baza techniczna dla niej miałaby się znaleźć wśród bocznic kolejowych na Koziej Górce.

W moim schemacie baza ta wypadałaby na Kole - tam, gdzie dziś mieszczą się warsztaty tramwajowe (można je przenieść np. do całkiem nowej zajezdni, która ma powstać na Annopolu). Jest tu też dostęp do bocznic kolejowych. Połączenie z podstawową trasą metra prowadziłoby tunelem do stacji na Powązkach. W pierwszym etapie III linia metra mogłaby być jednak obsługiwana przez bazę w Kabatach (połączenie z tunelem I linii przy pl. Konstytucji) i bazę w Morach (połączenie z tunelem II linii przy rondzie ONZ).

Trasa III linii docelowo łączyłaby Gocławek (stacja Marsa) z Chomiczówką, z możliwością wydłużenia na wschód do Marysina Wawerskiego (stacje pod ul. Korkową - przy PKP Gocławek i pętli autobusowej w Marysinie). A w razie potrzeby i możliwości finansowych nawet dalej - do osiedla Zielona w Wesołej.

W pierwszej kolejności powstałby odcinek z 11 stacjami (choć możliwe są też inne kombinacje, byle dające połączenie z I lub II linią i ich bazami):
1) Marsa (przy węźle u zbiegu Płowieckiej, Ostrobramskiej, Trasy Siekierkowskiej i Marsa - w tym miejscu jest planowany nowy wielopiętrowy węzeł przesiadkowy z pętlą tramwajową i dla autobusów podmiejskich);
2) Witolin (pod Łukowską przy Rodziewiczówny koło pętli autobusowej; duże osiedle);
3) Zamieniecka (pod skrzyżowaniem z Ostrobramską - ważny węzeł przesiadkowy obsługujący fragment Gocławia i Grochowa z okolicami pl. Szembeka);
4) Gocław (pod ul. Abrahama przy Jeziorze Balaton - dla północno-zachodniej części Gocławia i przylegającej części Przyczółka Grochowskiego);
5) Stanów Zjednoczonych (węzeł przesiadkowy z autobusów jadących ul. Ostrobramską i z ronda Wiatraczna, a także linii tramwajowej z ul. Bora-Komorowskiego na Gocławiu)'
6) Saska Kępa (pod ul. Zwycięzców między Saską a Francuską - bliżej pl. Przymierza - przesiadka z autobusów jeżdżących tymi ulicami z Gocławia i Wawra);
7) Torwar (po przejechaniu pod Wisłą - pod ul. Górnośląską przy Wisłostradzie: obsługa osiedla Torwar, imprez w hali Torwar i na stadionie Legii, dojazd na bulwar wiślany, przesiadka z autobusów kursujących Wisłostradą);
8) Rozbrat (nadal pod Górnośląską - przesiadka z autobusów jadących między Łazienkami Królewskimi a Powiślem - dziś: głównie linia 162);
9) Aleje Ujazdowskie (pod Piękną - przesiadka z autobusów na Trakcie Królewskim, obsługa tej części Śródmieścia z Sejmem, ambasadami, parkiem Ujazdowskim, al. Na Skarpie);
10) Plac Konstytucji (stacja przesiadkowa do I linii metra i tramwajów na Marszałkowskiej);
11) Dworzec Centralny (pod ul. Emilii Plater - albo przy hotelu Marriott, albo na wysokości Złotych Tarasów - najważniejszy dworzec kolejowy wreszcie blisko metra, w PRL nie potrafili tego jakoś przewidzieć).

W dalszym etapie budowy III linii tunele kierują się początkowo na północ, a potem północny zachód. Metro odciąża coraz bardziej zatłoczone tramwaje w al. Jana Pawła II, zapewnia dojazd do biurowców, które tu wciąż powstają. Stacje:
12) Rondo ONZ (pod al. Jana Pawła II, przesiadkowa do II linii);
13) Hala Mirowska (pod al. Jana Pawła II na północ od Elektoralnej);
14) Muranów (pod Karmelicką/skwerem na zachód od Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN - wtedy odpada konieczność dobudowy takiej stacji na I linii pod ul. Andersa);
15) Rondo Babka (przed centrum handlowym Arkadia);
16) Powązki (w osi ul. Przasnyskiej - pod torami i planowaną stacją PKP Warszawa Powązki: przesiadka do SKM-ki z Legionowa i Piaseczna, obsługa okolicznych osiedli na Żoliborzu Południowym i Artystycznym).

W ewentualnie kolejnym etapie budowy wydłużenie tuneli o stacje:
17) Cmentarz Wojskowy (pod skrzyżowaniem ul. Powązkowskiej i Krasińskiego);
18) Piaski (pod skrzyżowaniem ul. Kochanowskiego i Rudnickiego);
19) Reymonta (pod skrzyżowaniem ul. Kochanowskiego, Conrada i al. Reymonta);
20) Chomiczówka (pod ul. Conrada w okolicach Kwitnącej).

Nie wiem, jaka byłaby długość takiej hipotetycznej linii metra. Liczba stacji jest podobna jak na I i II linii. Trasa niemniej kręta niż na dwójce. Nic tylko budować ;-)

(osa)

czwartek, 19 stycznia 2017, osa_oraz_smik

Polecane wpisy

  • Kawałek metra kosztem czego?

    Wygląda na to, że władze Warszawy podejmą wkrótce decyzję o przyspieszeniu budowy końcówki II linii metra ze stacjami Lazurowa, Chrzanów, Połczyńska i bazą tech

  • Poprawić bemowską stację metra, póki czas!

    Projektanci i urzędnicy - można by napisać: wciąż ci sami, jeszcze z PRL-owską przeszłością i narowami - próbują wcisnąć mieszkańcom Bemowa i wszystkim pasażero

  • Tłok w przejściu między dwiema liniami metra

    Zapadła cisza nad audytem (dlaczego wszystkie kontrole określane są teraz tym słowem) oznakowania w II linii metra. Po jej otwarciu 8 marca 2015 r. urzędnicy pr

Komentarze
Gość: Pablos, *.dynamic.chello.pl
2017/01/19 21:08:24
Na siskom są plany III i IV linii metra. Metro powinno być przez dworzec zachodni. To fantastyka metro z Chomiczówki. Za blisko Metra Młociny, moim zdaniem niekoniecznie dobra propozycja.....
-
Gość: Jam ze Służewia, *.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
2017/01/19 22:05:57
Podobną opcję przedstawił jeden z użytkowników skyscrapercity. Warta uwagi:

www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=109805606&highlight=#post109805606


-
Gość: hellespont, *.dynamic.chello.pl
2017/01/19 22:25:58
Jak kiedyś tak rysowałem palcem, to też szukałem połączenia TŁ-Centralny, ale wychodziło mi, że łatwiej to zrobić od ronda jazdy polskiej i metra politechnika- Polna, Noakowskiego, Koszykowa ;-) Łatwiej przebijać pod ulicami, zdecydowanie.

Podoba mi się fragment Gocław-->Śródmieście Południowe --> Centralny --> JPII- zgrabnie naprawia błędy PRL i łączy dwie obecne linie w użyteczny sposób. I ten fragment budowałbym priorytetowo, a potem dopiero ew. przedłużał na Gocławek (już dziś z PKP Gocławek dojazd jest lepszy niż kiedykolwiek będzie metrem) czy Chomiczówkę. Ale... z Wierzbna to się mogę mądrzyć ;-)
-
2017/01/20 00:15:06
Rzeczywiście pierwszy etap można wyznaczać różnie, w zależności od prognoz ruchu i możliwości finansowych. Byleby się na niego załapała któraś z węzłowych stacji z połączeniem do I czy II linii metra (obsługa pociągów z baz na Kabatach i Morach). Czyli np. Hala Mirowska - Rondo ONZ - Dw. Centralny - Zamieniecka (10 stacji) albo Dw. Centralny - Zamieniecka (8 stacji).

>>>pablos
Właśnie o to chodzi, żeby nie budować III linii metra według zdezaktualizowanych planów, które były rysowane spod dużego palca w czasach PRL.
-
Gość: burak, *.dynamic.chello.pl
2017/01/20 00:19:56
Szanowny Panie, dziękuję za uznanie mojej wersji spolszczenia woonerfu, jednak nie należę do Pańskich hejterów: zgadzam się programowo, a do przedstawienia różnic w szczegółach wydaje mi się, że używam rzeczowych argumentów. No ale takie czasy chyba, że polemikę nazywać można hejtem.
-
Gość: burak, *.dynamic.chello.pl
2017/01/20 00:39:15
Centralny fragment tej linii wydaje się trafiony. Co do Chomiczówki przez Powązki - cóż, może raczej Bemowo, a i to z małym priorytetem ze względu na zagęszczenie (o ile można tego słowa użyc w stosunku do warszawskiego mera) linii.
Jednak przede wszystkim dorzuciłbym zmianę systemową - możliwość rozjazdów w tunelach. Bo aż się prosi, by w późniejszym etapie przedłużyć linię z Gocławia w stronę Zachodniego, a z północy np. na Stegny - Wilanów. Podobnie w II linii sens miałby rozjazd przy stadionie (a nie przesiadki, to jakiś chory urzędniczy wymysł) i metro pod Grochowską w stronę Wawra, a po drugiej stronie Wisły w kierunku południowo-zachodnim (łącznik z I linią na Politechnice? z III właśnie w stronę Zachodniego?) Przy tak marnej sieci możliwe byłoby stworzenie dobrych relacji z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury, np właśnie trudnego tunelu pod Wisłą. Trochę jak podziemny tramwaj.
-
Gość: abc, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2017/01/20 03:27:55
Popieram! Bardzo dobry projekt. W końcu trzeba stacji w Dw. Centralnym!
-
Gość: DD, 217.153.234.*
2017/01/20 08:55:31
Moim zdaniem wersja po praskiej stronie jak najbardziej ok, aczkolwiek szkoda milionów straconych na budowę kompleksu podziemnego przy stadionie. Może mimo wszystko wersja przez SN i odbicie na południe nie byłoby takie złe. Umozliwiłoby przesiadkę z II do III linii osobom podrózującym na trasie z centrum na Pragę Pd. Nie zgadzam się natomiast z zaproponowaną wersją lewobrzeżną. Podzielam pogląd kierowania jej na południe przez oklice pl. Konstytucji i powiązanie z I linią, ale dalej przez Dw. Zachodni w okolice Skoroszy i Ursusa. Choc nie jestem mieszkańcem tego rejonu, rozbudowa tej części miasta aż prosi się o wsparcie komunikacyjne.
-
Gość: pawcio, *.waw.pl
2017/01/20 09:11:50
1. Wydaje mi się, że balon przez Gocław nie jest dobry. Raczej bym ciągnął takie metro przez Przyczółek Grochowski. Wtedy wyszłyby stacje Zamieniecka (obrócona o 90 stopni względem propozycji redaktora), Przyczółek Grochowski (między Motorową i węzełem), Międzynarodowa (między linią tramwajową, a Międzynarodową) i dalej Saska Kępa (pod Zwycięzców).
2. Wydaje mi się, że z przyczyn technicznych stacja węzłowa Rondo ONZ z podpięciem pod II linię metra nie będzie wykonalna (tam już jeden węzeł jest). Raczej bym przeciągnął tą linię bardziej pod Żelazną, a łącznik podpinał pod stację Rondo Daszyńskiego.
3. Od okolic Ronda Radosława bym pokombinował z przeciągnięciem metra przez Żoliborz i wpiął ją w drugą linię metra na Bródnie.
-
Gość: kmr, *.dynamic.gprs.plus.pl
2017/01/20 11:17:50
A co ze Służewcem? A co z Tarchominem i leżącymi za nim Legionowem, Jabłonną i Nowym Dworem Mazowieckim? A co z Włochami i leżącymi za nimi Jankami, Nadarzynem i Raszynem?

Skoro jeździmy palcem po mapie, to proponowałbym linię ze stacjami:
1) Hynka (stacja pod Łopuszańską, głowica wschodnia przy rondzie Hynka/Al. Krakowska)
2) Służewiec (stacja pod Marynarską, głowica zachodnia przy pętli tramwajowej, głowica wschodnia między Taśmową i Wynalazek)
3) Rzymowskiego (stacja pod Marynarską, głowica zachodnia między Postępu i Rzymowskiego, głowica wschodnia przy Rondzie Rzymowskiego/Wołoska/Wilanowska)
4) Wilanowska (stacja pod skrzyżowaniem Wilanowska/Puławska/Niepodległości, głowica zachodnia od strony Modzelewskiego, głowica wschodnia połączona ze I linią)
5) Tor Stegny (stacja pod ul. Idzikowskiego, głowica zachodnia przy Sobieskiego, głowica wschodnia przy Witosa)
6) Gołkowska (stacja pomiędzy Gołkowską i Bernardyńską, głowica zachodnia przy Czerniakowskiej, głowica wschodnia przy Bernardyńskiej)
7) Siekierki-Sanktuarium (stacja pod Al. Becka, głowica południowo-zachodnia przy przystanku autobusowym na trasie, głowica północno-wschodnia przy Gwintowej) - tu potencjał pod osiedla rosnące wokół Siekierek
8) Bora-Komorowskiego (stacja pod skrzyżowaniem Fieldorfa/Bora-Komorowskiego)
9) Przyczółek Grochowski (stacja pod skrzyżowaniem Ostrobramskiej/Kinowej/Stanów Zjednoczonych, głowica południowa od strony CBW, głowica północna między Kinową i Al. Stanów Zjednoczonych)
10) Międzynarodowa (stacja pod parkiem i pod Al. Waszyngtona, głowica centralna przy Waszyngtona)
11) Warszawa Wschodnia (stacja pod dworcem kolejowym, zintegrowana z przejściami podziemnymi dworca)
12) Dw. Wileński (stacja pod skrzyżowaniem Al. Solidarności/Targowej, zintegrowana z II linią)
13) Rondo Starzyńskiego (stacja pod rondem, wyjścia na wszystkie strony ronda, możliwość przesiadki do pociągu na stacji W-wa ZOO)
14) Batalionu Platerówek (stacja pod ul. Jagiellońską, wzdłuż CH Metropol ze zorganizowanymi parkingami przesiadkowymi)

Taka trasa spina dwie linia metra i dwie linie kolejowe, daje dostęp do metra dużej części prawobrzeżnej Warszawy, umożliwia alternatywny dojazd do Służewca. Ot taka luźna propozycja.
-
Gość: Pablos, *.dynamic.chello.pl
2017/01/20 12:31:10
Może zamiast metra na Chomiczówkę to linia tramwajowa na ul. Conrada?
-
2017/01/20 13:21:40
Skoro bawimy się w futurologię to myślę, że dwie kolejna linie (III i IV), godzące mieszkańców wszystkich dzielnic, powinny mieć następujący przebieg:

Linia III (śródmiejska zastępująca główną arterię tramwajową miasta; kosztowna ale znacząco podnosząca komfort życia w Warszawie):
### WŁOCHY ###
1) P+R Al. Krakowska
2) skrzyżowanie Hynka/al. Krakowska
3) PKP W-wa Rakowiec
### OCHOTA ###
4) skrzyżowanie Dickensa/al. Krakowska
5) skrzyżowanie Banacha/al. Krakowska
6) skrzyżowanie Wawelska/al. Krakowska (ewentualnie pl. Narutowicza)
7) pl. Zawiszy
8) skrzyżowanie al. Jerozolimskie/ al. Jana Pawła II (Dw. Centralny)
### ŚRÓDMIEŚCIE ###
9) skrzyżowanie al. Jerozolimskie/ Marszałkowska (CENTRUM przesiadka do I linii metra)
10) Rondo de Gaulle'a
11) Solec
### PRAGA_POŁUDNIE ###
12) rondo Waszyngtona
13) (opcjonalnie) skrzyżowanie a. Waszyngtona/Międzynarodowa
14) rondo Wiatraczna
15) plac Szembeka
16) węzeł przesiadkowy Marsa
### WAWER ###
17) opcjonalnie ostatnia stacja przy PKP W-wa Wawer

Linia IV (korporacyjno-obwodowa - omijająca śródmieście i łącząca miejskie sypialnie z zagłębiami biurowymi).
### WILANÓW ###
1) Świątynia Opatrzności (ewentualnie jedna stacja wcześniej na południe wzdłuż al. Rzeczpospolitej)
2) skrzyżowanie Sobieskiego/al. Wilanowska
### MOKOTÓW ###
3) skrzyżowanie Dolina Służewiecka/al. Wilanowska
4) stacja Wilanowska (przesiadka do I linii metra )
5) skrzyżowanie Domaniewska/Wolska
### OCHOTA ###
6) PKP W-wa Żwirki i Wigury
7) skrzyżowanie Dickensa/Grójecka
8) PKP W-wa Zachodnia
### WOLA ###
9) stacja przy PKP W-wa Kasprzaka lub na osiedlu Ulrychów
10) Wola Park (przesiadka do II linii metra)
### BEMOWO ###
11) skrzyżowanie Wrocławska/Radiowa
12) skrzyżowanie Wrocławska/Powstańców Śląskich
13) skrzyżowanie Piastów Śląskich/Żołnierzy Wyklętych
### BIELANY ###
14) skrzyżowanie Conrada/Nerudy
15) skrzyżowanie Wólczyńska/Condara
16) Metro Młociny (przesiadka do I linii metra )
################# odcinek naziemny po trasie którą obecnie biegnie tramwaj
17) skrzyżowanie trasa mostu Skłodowska-Curie /Marymoncka
### BIAŁOŁĘKA ###
18) skrzyżowanie trasa mostu Skłodowska-Curie /Myśliborska
19) skrzyżowanie trasa mostu Skłodowska-Curie /Modlińska
20) skrzyżowanie trasa mostu Skłodowska-Curie (planowany odcinek trasy)/Marywilska
################# wzdłuż torów biegnących obok Centrum Handlowego Marywilska 44
21) Płochocińska - na wysokości mostu nad Kanałem Żerańskim (okolice adresu Płochocińska 59)
21) "zajezdnia" po południowej/prawej stronie kanału Żerańskiego na Annopolu przy pętli Żerań Wschodni (z wykorzystaniem istniejących torów PKP)


-
2017/01/20 13:36:05
A po co dublować metrem tramwaje 1:1? Lepiej tworzyć nowe korytarze transportowe, w tym pod piwnicami domów - metro może "przeskakiwać" spod jednej ulicy na drugą.
-
Gość: rbuciak, 194.165.48.*
2017/01/20 14:31:03
To może od razu wrócić do pomysłu torów na Moście Łazienkowskim? Na pewno byłoby to znacznie tańsze niż budowa kolejnego tunelu pod Wisłą.
-
2017/01/20 16:06:10
a może by w ten sposób?:


Stadion Narodowy Rondo Waszyngtona Solec (ul. Solec/ul. Ludna) Plac Trzech Krzyży Wilcza/Poznańska (lub północą część pl. Konstytucji z na skrzyżowaniu z Koszykową) Plac Zawiszy Bitwy Warszawskiej 1920 roku Szczęśliwice (Włodarzewska/Lirowa/Altowa) Raków Włochy

lub:

Służewiec Wyścigi Marynarska (Marynarska/Aleja Wilanowska/Wołoska) Woronicza Rakowiec (Żwirki i Wigury/Racławicka) Księcia Trojdena Stara Ochota (Pomnik Lotnika) Plac Zawiszy Rondo Daszyńskiego gdzie III linia mogłaby się krzyżować z II linią metra Leszno/Żytnia Stawki Plac Grunwaldzki Marymont i tu kończyć się krzyżując się z I linią metra

Budujmy metro dla ludzi!
-
Gość: Karkanishu, 193.42.211.*
2017/01/20 16:31:53
Próba wciśnięcia trzeciej linii metra na Żoliborz i Bemowo jest koszmarnym bezsensem. Co gorsza, dotychczasowe plany podważyły złośliwie sensowność budowy stacji metra przy dworcach Wschodnim i Centralnym, więc choć raz należałoby zaplanować coś z sensem i przynajmniej skomunikować metrem dworzec Zachodni. Pytanie tylko, czy zrobić to kolejną linią wschód-zachód obsługującą południowe dzielnice, czy już rozważać linię obwodową.
-
Gość: qwerty, *.play-internet.pl
2017/01/20 17:50:10
Ja proponuję przedłużyć WKD na Gocław.
Wyjdzie dużo szybciej i taniej niż budowa metra. Oczywiście pod ziemią ze stacjami co 800-1200m.

Jeśli jednak miała by być tam III linia metra, to w żadnym wypadku nie należy jej przedłużać do Wesołej, bo to tylko spotęguje rozlewanie się miasta. które i tak już jest za bardzo rozlane.
-
2017/01/20 18:18:29
Wszystkim, którzy wolą mieć metro na Dworcu Zachodnim niż na Centralnym (+Śródmieściu) przypominam, że po pierwsze, jest tam szykowana linia tramwajowa, która połączy Wolę z Ochotą, Mokotowem i Wilanowem, a po drugie, kolejarze szykują tam nową linię średnicową północ-południe (Piaseczno - Legionowo). Poza tym linia metra powinna mieć takie zakończenie, żeby w przyszłości można ją było dokądś przedłużyć. Przynajmniej w teorii. Tak jest z I linią (Kabaty -> Józefosław - Piaseczno/Konstancin, Młociny -> Łomianki/Nowodwory). Taka możliwość ma trasa Marsa - Chomiczówka (-> Marysin Wawerski, Zielona-Wesoła -> Młociny? Tarchomin?). Dokąd miałoby jeździć metro z Dworca Zachodniego?
-
Gość: Poju, *.dynamic.gprs.plus.pl
2017/01/20 20:52:43
Moim zdaniem najlepiej budować po trasie:
1. Lotnisko Chopina
2. Służewiec
3. Wilanowska
4. Św. Bonifacego (tutaj przesiadka na tram. do Wilanowa)
5. Małe Siekierki (okolice skrzyżowania Becka i Antoniewskiej)
i dalej w stronę Grochowa, tak żeby przecięła M2. Wówczas połączymy obie linie, ogarniemy Dolny Mokotów z Wilanowem i Mordor, a do tego lotnisko.
-
Gość: wow, *.centertel.pl
2017/01/20 23:06:24
@querty:
A jeżeli byśmy wydłużali Wukadkę na Gocław, to może dałoby się tak to połączyć, żeby jeszcze wykorzystywała drugi peron przy Stadionie Narodowym :p
-
Gość: Jam ze Służewia, *.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
2017/01/21 04:24:20
Jak czytam u komentujących tu propozycje puszczenia metra po trasie zbliżonej do 402 to tracę wiarę w ludzi.

Pytanie: gdzie potrzeba pociągów - tam gdzie mamy autobus co kilkanaście minut (Siekierki) czy tam gdzie autobusy i tramwaje już dziś wymiękają, a jednocześnie powstają nowe osiedla (Praga Południe) ?
-
Gość: , *.centertel.pl
2017/01/21 08:17:13
Metro do Mordoru jest generalnie ciężkim nonsensem, o ile nie prowadzi gdzieś dalej i sensowniej a Mordor jest tylko po drodze.
-
Gość: Kizior_bielanski, *.dynamic.gprs.plus.pl
2017/01/21 14:15:46
St. Dw. Centralny wymaga takie zaorojektowania, by mogly sie z nia laczyc bezposrednio tory do polaczenia Centralny - Koszykowa-Filtry - Pomnik Lotnika - Petla Banacha (obsluga Campusu Ochota, wezla Banacha i UnMedycz) - Trojdena - Moldawska - PKP ZiW (po stronie Nowotelu, z przebitka na N strone torow - Domaniewska/Suwak - Domaniewska/Postepu - Domaniewska/Magazynowa - Domaniewska/Modzelewskiego - St. Wilanowska (z pieszym lacznikiem) i/lub wkomponowaniem w wezel Wilanowska
-
2017/01/21 14:29:20
Zaproponowany przebieg całkiem sensowny ale:
1. Na prawym brzegu Wisły linia powinna kończyć się nie na Marsa, ale na PKP Gocławek i być skomunikowana z koleją (na przedstawionym schemacie jest to dalsza perspektywa).
2. Na Gocławiu powinna być więcej niż jedna stacja
3. Powinno się podjąć decyzję "co dalej" z dodatkowym peronem na stacji Stadion Narodowy. Skoro już jest to "gocławski wąs" powinno się jednak zbudować.
4. Powinno się również pomyśleć o szybkim transporcie szynowym do dzielnic gdzie on nie dociera jak np. Wilanów, Zielona Białołęka. tramwaj do Wilanowa wzdłuż Jana III Sobieskiego może okazać się niewystarczający i może warto zaprojektować w tym kierunku metro, lub południową kolej obwodową.

Poza tym dobrze, ze w końcu ktoś dostrzegł konieczność zbudowania kolejnej linii metra w osi północ - południe, przynajmniej jeśli chodzi o centralną część miasta. Linia metra nr ! jest już nadmiernie przeciążona i powinna być zdublowana równoległą linią wzdłuż Jana Pawła II ze stacją na Dworcu Centralnym.
-
Gość: zainteresowana, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2017/01/21 15:29:11
Dobry pomysł! A ja mam inny - zrobienie "odnogi" od stacji Wilanowska w kierunku Piaseczna - bardzo by tom odciążyło ulicę Puławską, a mieszkańcy tamtejszych stron mieliby ułatwiony dostęp do pracy/szkoły. Sama mieszkam na ursynowskich Pyrach, więc często doświadczam męk transportu do centrum Warszawy... Przepełnione autobusy stojące w korkach na Puławskiej to szara codzienność. Szkoda, że władze miasta wcześniej nie pomyślały chociażby o tym, żeby zbudować w kierunku Piaseczna linię tramwajową. Mogę sobie wyobrazić paraliż południowej Warszawy, który na pewno by nastąpił, gdyby wyłączono z ruchu ulicę Puławską.
-
Gość: PAUL, *.warszawa.vectranet.pl
2017/01/21 17:17:11
A Wiatrak? Nie bedzie tam stacji metra?
-
Gość: Racjonalista, *.dynamic.chello.pl
2017/01/21 17:38:10
Panie Jarosławie. Lubię i szanuję Pana pomysły i artykuły, ale myślę, że do III linii metra trzeba podchodzić w przyziemny sposób, bez ambitnych planów. Z obecną siatką metra i tramwajów myślę, że Warszawie potrzebna jest jeszcze tylko linia:

Gocławek - płd-zach narożnik skrzyżowania Ostrobramska/Płowiecka.
Stacja byłaby częścią wielkiego węzła przesiadkowego, wraz z wielopoziomowym parkingiem, wielką pętlą autobusową i pętlą tramwajową. Na pętli autobusowej widziałbym m.in. prawie wszystkie linie kończące obecnie na Wiatracznej. Dzięki temu praktycznie cały rejon "zapłowiecza" zostałby skomunikowany z metrem: Międzylesie 125, Rembertów 143, Ząbki 145, Marysin 173, Nowy Rembertów 183 Wola Grzybowska 173 i 183 (wydłużone za likwidowane 514), Wawer, Miedzeszyn i Falenica 142 i 521 (zamienione na linię zwykłą), Stara Miłosna 502 (zamienione na linię zwykłą), Otwock 702, Halinów 704, Wiązowna 720, 722 i 730. W sumie 8 dowozowych linii miejskich i 5 podmiejskich. Myślę, że jeśli wziąć też pod uwagę kierowców z P+R ten węzeł zapewniłby dobre wykorzystanie stacji i pociągi nie odjeżdżałyby puste. A to dopiero pierwsza stacja...

Witolin - pod ul. Łukowską na zachód od Witolińskiej.
Stacja położona w środku wielkoblokowego os. Ostrobramska.

Dalej tunel skręcałby o 90 stopni na południe (łukiem pod szkołą), przechodził pomiędzy blokami Ostrobramska 80 i 82 i szedł w stronę południową na zachód od Promenady, mniej więcej pod nienazwaną ulicą. Przecinałby Umińskiego na wysokości przystanku os. Wilga 02 i na pustej przestrzeni między blokami Bora-Komorowskiego 12/14 i 8/10 wpadały pod tą ulicę.

Gocław - położona pod ul. Bora-Komorowskiego na wsch od skrzyżowania z Fieldorfa.
Lokalizacja stacji w centrum Gocławia broni się sama. Frekwencja na pewno byłaby spora.

Abrahama - pod Bora-Komorowskiego położona po zach stronie skrzyżowania z ul. Abrahama/Meissnera.
Myślę, że Gocław (jak Targówek) powinien być jednak obsługiwany dwoma stacjami co zwiększa także większe tereny objęte obsługą metra. W tym przypadku blisko stacji znalazłyby się nowe osiedla w rejonie ul. Skalskiego, których w ostatnim czasie sporo wyrosło.

Następnie tunel idąc na płn-zach przecinałby tereny rezerwy pod trasę Tysiąclecia i tuż przed blokiem al. USA 26 wpadałby pod tą aleję.

Saska - stacja umiejscowiona pod al. USA pomiędzy Saską a Francuską.
To miejsca już teraz cechuje się dużym natężeniem pasażerów jadącymi autobusami do centrum, więc myślę, że stacja też miałaby przyzwoitą frekwencję. Lokalizacja stacji jest gęsto zabudowana, otoczona wieloma wielopiętrowymi blokami.

Potem tunel biegnąc równolegle do TŁ przecina Wisłę, gdzie znajdują się stacje Rozbrat (okolica przystanku autobusowego Rozbrat) oraz Pl. Na Rozdrożu (stacja pod węzłem TŁ z Alejami Ujazdowskimi, z wyjściami zapewniającymi łatwą przesiadkę na autobusy jadące ww. Aleją).

Następnie tunel wchodzi pod al. Wyzwolenia i Nowowiejską gdzie pomiędzy pl. Zbawiciela i Waryńskiego znajduje się stacja węzłowa z I linią Politechnika oraz stacja Kolonia Staszica, która umiejscowiona by była na wschód od skrzyżowania z al. Niepodległości.

Następnie tunel zbiegałby w oś ulic Filtrowa-Baska znajdowałaby się stacja Pl. Narutowicza z wyjściami przy kościele i przystankach po jednej stronie i wyjściami przy wlocie ul. Filtrowej z drugiej.

Dalej idąc pod Barską tunel dochodziłby do Alej Jerozolimskich. Tam ostatnia stacja:
Dw. Zachodni - stacja mniej więcej pod obecną pętlą autobusów ZTM
Doprowadzenie metra do Dw. Zach uważam za istotne ponieważ znajduje się tu międzynarodowy dworzec autobusowy, a także kończą tu liczne autobusy regionalne.

Metro powinno iść właśnie na Gocław, ponieważ w płd-wsch Warszawie praktycznie brak komunikacji szynowej, a sieć ulic jest słaba. Na Bemowie ostatnio sporo rozbudowano tramwaje więc tam nie warto prowadzić metra.
Myślę, że rejon Saskiej+Gocław+Os. Ostrobramska+węzeł dają wystarczającą frekwencja na metro.
Proszę o analizę Panie Jarosławie i pozdrawiam.
-
2017/01/21 20:20:05
Ja bym pociągnął linię po zachodniej stronie miasta
1. Młociny
2. Bemowo wzdłuż Powstańców Śląskich i łączenie z II linią przy Ratuszu Bemowo
3. Włochy/Ursus
4. Okęcie (być może też lotnisko, ale skupiłbym się na osiedlach)
5. Mordor i łączenie z II linią przy Al. Wilanowskiej lub na Służewiu
6. Wilanów (zwłaszcza Miasteczko Wilanów)
7. Przebicie pod Wisłą i dalej w stronę Ronda Wiatraczna albo bardziej na południe
-
Gość: Kori, *.dynamic.gprs.plus.pl
2017/01/21 23:39:34
Zamiast wydawac miliardy na nowa stacje w odleglosci jednego przystanku tramwajowego od juz istniejacej lepiej jest za jakies drobne grosze zbudowac tunel dla pieszych od dworca Srodmiescie do stacji Centrum.
-
Gość: Anonim, *.dynamic.chello.pl
2017/01/22 00:35:56
Do wesołej i marysina! idealny pomysł! :)
-
Gość: Turu, *.dynamic.chello.pl
2017/01/22 11:28:03
Swoją drogą to trochę przerażające, że o przebiegu linii metra w Warszawie dyskutuje się praktycznie jak już trwa jej budowa (lub zaraz się zacznie). Ja rozumiem, że to odreagowanie lat PRLu, gdy robiło się plany i nic nie budowało, ale pomysły jak mniej więcej będzie szła III linia metra to można było rzucać z 10 lat temu, jak kończono I linię i zaczynano się przymierzać do drugiej. Dziś powinniśmy dyskutować, czy stacje III linii przenosić 100 m w tę czy w tamtą stronę i jak mają wyglądać węzły przesiadkowe (schody ruchome, windy, przejścia pod i naziemne).
Oczywiście czegoś takiego jak spójny plan rozwoju miasta z planami zagospodarowania i systemem komunikacyjnym na najbliższe 50 lat nie należy się spodziewać, bo to czyste science-fiction, ale choć trochę rozsądku w planowaniu władze powinny mieć. Inaczej mamy "pijaną" linię II, która zakosami szusuje przez miasto, albo stację przesiadkową z III linią, która w sumie najlepiej jakby nie szła tamtędy - wydajemy miliardy na niedoróbki, albo zbędne rzeczy...
-
Gość: Schulz, *.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
2017/01/28 03:21:37
@roonie42 - Linia prawie wzdłuż obrzeży Warszawy? Litości... Kto będzie ciągnąć kilometry trasy, żeby omijać centrum i zapewniać co najwyżej przesiadkę do dwóch pozostałych linii? Już widzę, jak ktoś jedzie z Ursusa do Centrum przez Bemowo albo Służew (btw. na Służewie mamy I linię, nie II). A potem z Wilanowa przejeżdżamy pod Wisłą na Wiatraczną - genialne. Znowu ciągniemy linię kilometrami przez pola, żeby zapewnić Gocławowi i Grochowowi dogodne połączenie z... nawet nie wiem czym, chyba tylko ze Służewcem.
-
Gość: , *.static.ip.netia.com.pl
2017/02/10 04:11:58
Jeden z użytkowników z SSC stworzył chyba najlepszą propozycję dotyczącej 3 linii metra. Natomiast, wyżej proponowane zawijasy niestety dyskwalifikują taką linię metra jako efektywną, a na to po prostu Warszawa nie może sobie pozwolić.

www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=135872737&postcount=3106
-
2017/02/10 11:12:27
Trasa w linku powyżej oznacza dublowanie kilku linii tramwajowych. Obecnej w al. Jana Pawła II i na Tarchominie oraz planowanych - na Sobieskiego do Wilanowa, na Gagarina na Sielce i Żerań - Tarchomin.

Gazeta.pl Warszawa