Blog > Komentarze do wpisu

Zwężenie al. JPII - co z linią 174?


Fot. Jacek Łagowski/AG

Z pięciu pasów ruchu w al. Jana Pawła II mają zostać trzy (w każdym kierunku) - o tym planie słyszymy w ratuszu już drugi rok. Na dzisiejszej konferencji prasowej poświęconej bogatym planom remontowym Zarządu Dróg Miejskich w nowym sezonie nie było jednak o tym mowy. Dopiero po moim pytaniu okazało się, że zwężenie al. Jana Pawła II wcale nie jest pewne. Może uda się to zrobić tylko z jedną jezdnią.

Na zdjęciu powyżej doskonale widać, jak konieczna byłaby to zmiana. Zamiast morza asfaltu - szpalery drzew, ścieżka rowerowa, miejsca parkingowe. Korki niekoniecznie dłuższe, bo przecież sąsiednie odcinki (przed rondem ONZ i na ul. Chałubińskiego od strony Mokotowa) mają właśnie trzy pasy ruchu. 

Przygotowania do remontu ciągną się podejrzanie długo. Czy ma to oznaczać, że w ratuszu górą jest jednak stara betonowa gwardia urzędników? A może młodsze pokolenie, które tam przyszło, przestraszyło się internetowych hejterów zaginających parol na zwężanie w centrum Warszawy "autostrad" rodem z PRL. Cudem udało się przebudować Świętokrzyską przy okazji drążenia tuneli metra i niektórzy zapominają już najwyraźniej, jak duże były tam korki na dwóch pasach przed zwężeniem jezdni. Rzutem na taśmę ZDM wytyczył też przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich i ul. E. Plater, ale kiedy skorzystamy z kolejnych na sąsiednim rondzie Czterdziestolatka przy Dworcu Centralnym? Tego do końca nie wiadomo.

W kontekście planów przebudowy al. Jana Pawła II jest jeszcze pewna sprawa do załatwienia. Chodzi o końcowy przystanek linii autobusowej 174 pod nazwą "Rondo ONZ" zlokalizowany przedziwnie trzy przecznice dalej między Sienną a Złotą. To jakieś 200 metrów od wyjścia ze stacji metra. Tak wygląda polityka przesiadkowa w Warszawie.

Niedawno dostałem mejl: "Rada Osiedla Służewiec Południowy zabiega o wydłużenie trasy linii 174 - tak, jak kiedyś, na plac Piłsudskiego, aby łączyła kampus służewiecki Uniwersytetu Warszawskiego z kampusem przy Krakowskim Przedmieściu. Gdyby 174 jeździło częściej, to lepsze byłoby też połączenie Domaniewska - metro".

Nie jestem przekonany do tego, że wydłużenie trasy 174 jest konieczne. Nie dziwię się jednak takim pomysłom, skoro ZTM utrudnia pasażerom przesiadki do II linii metra, którą można podjechać znacznie szybciej już całkiem blisko bramy głównej Uniwersytetu Warszawskiego. Może więc dopiero zwężenie al. Jana Pawła II zmusi urzędników, żeby poprawili trasę autobusom. Pamiętam, jak 174 dojeżdżało od ronda ONZ przez Świętokrzyską do przystanku końcowego na ul. E. Plater. Co by szkodziło, żeby powrócić do tamtego rozwiązania? Przesiadki do metra byłyby znacznie wygodniejsze.

(osa)

poniedziałek, 20 lutego 2017, osa_oraz_smik

Polecane wpisy

  • Szybki remont przed "Gazetą"

    Coś takiego, władze Mokotowa zabrały się właśnie za remont krótkiego odcinka ulicy Czerskiej. Nie pamiętam, żeby oprócz doraźnego łatania jej nawierzchnia była

  • Kadry z remontu Kinowej

    Ulica Kinowa - ważny i uczęszczany przez kierowców łącznik między al. Stanów Zjednoczonych a al. Waszyngtona na Grochowie - będzie zamknięta aż dwa miesiące. Dł

  • Jednym pasem - wolniej, płynnie, bezpiecznie

    Na słupie latarni, która stoi przy wjeździe na Żoliborz na rogu ul. Mickiewicza i gen. Zajączka, wciąż wisi tabliczka z imionami motocyklisty i jego pasażerki,

Komentarze
Gość: Ff, *.dynamic.gprs.plus.pl
2017/02/20 19:14:08
Co by przeszkadzało żeby na Emilii Plater ? Czy Pan wie co się dzieje na głównych ulicach miasta czy tylko Panu się wydaje że wie? Ostatnio jechałem 171 od Ronda ONZ do Dw.Centralnego 34 minuty.
-
2017/02/20 19:21:33
To codzienna sytuacja czy tylko jednorazowa obserwacja? Nie upieram się, że pętla 174 powinna się znajdować na ul. E. Plater. Na pewno jednak trzeba przybliżyć przystanek tej linii w kierunku Mokotowa do ronda ONZ i stacji metra.
-
Gość: burak, *.dynamic.chello.pl
2017/02/21 00:18:01
Można połączyć np ze 160 - te same częstotliwości. Albo przenieść postój na kraniec mokotowski, a na rondzie ONZ tylko przystanek przy metrze, tak, jak powinno to być dla 155 i 178 przy rondzie Daszyńskiego.
-
2017/02/21 09:53:41
Jakie argumenty padły za zaniechaniem zwężania JP2/ograniczania robót tylko do 1 jezdni?
-
2017/02/21 10:27:10
Właśnie nic konkretnego, dlatego wydaje mi się to coraz bardziej podejrzane. Niby brakuje pieniędzy (a co z miliardami, których nie udaje się wykorzystywać na inwestycje rok w rok?), niby duży zakres robót (ale przygotowania trwają już od dawna). Chyba to spychologia, żeby się nie narażać dość dużą zmianą w centrum. Wolałbym, żeby urzędnicy i politycy znaleźli i lansowali jej pozytywne skutki, np. dodatkowe miejsca parkingowe po zwężeniu jezdni.
>>>burak
Co do linii 174 - być może jej połączenie ze 160 to pomysł do rozważenia, ale trasa byłaby masakrycznie długa. Czy to korzystne dla pasażerów ze Służewca, jeśli musieliby czekać na autobusy spóźniające się z powodu korków na Radzymińskiej.
Przyszła mi do głowy jeszcze inna możliwość: przedłużyć jednak linię 174 od ronda ONZ przez al. Jana Pawła II, Grzybowską i Królewską, ale nie do Zachęty, tylko jak dawniej - Krakowskim Przedmieściem, Miodową, Bonifraterską do pętli na Konwiktorskiej. W zamian wycofać resztki linii 178 z odcinka Metro Rondo Daszyńskiego - Konwiktorska i zablokowanej Świętokrzyskiej.
-
Gość: MB, *.rev.snt.net.pl
2017/02/21 12:05:07
Emilii Plater faktycznie stoi po południu, ale zwykle tylko jej południowy odcinek (od mniej więcej Złotej do Alei).
174 mogłoby faktycznie mieć pętlę na Emilii Plater, ale pod warunkiem że zawracałoby na pierwszej zawrotce, bez zapuszczania się dalej. Nawet tak mogłoby być szybciej niż obecne zawracanie na rondzie (lewoskręt z JP2 w Prostą jest bardziej zatkany niż skręt w prawo w Świętokrzyską).
-
2017/02/21 13:46:48
Tak bym to właśnie widział: końcowy przystanek 174 na E. Plater bez podjeżdżania do Dworca Centralnego (skoro autobusy i tak przejeżdżają obok niego al. Jana Pawła II) tylko z zawrotką koło Sali Kongresowej.
-
Gość: Kret, *.dynamic.chello.pl
2017/02/21 16:30:23
Też o tym pomyślałem, żeby puścić 174 Królewską do pętli na Konwiktorskiej (tam jest miejsce i dwie wiaty, pod którymi zero pasażerów, a brakuje zadaszenia dla czekających na 503).PS. czy wiadomo, co z wymianą wiat? To zakończone prace (miały trwać do końca 2016 roku)?
-
Gość: Marcinek, *.dyn.telefonica.de
2017/02/21 19:44:58
174 to jedna z nielicznych, pozostałych jeszcze tradycyjnych mokotowskich linii (innych, takich jak 104, 112, 114, 117, 125,134, 144, 182, D, E już na Mokotowie nie ma...) Łączą mnie z nią wspomnienia - w końcówce lat 70-tych dojazd na zajęcia w Pałacu Młodzieży, w latach 80-tych do empiku na Ścianie Wschodniej, a w 90-tych na Uniwerek. Przywrócenie trasy 174 na Stare i Nowe Miasto, dokąd docierało tam od 1985 roku po połączeniu z ówczesnym 171 (Kazimierzowska-Dw. Gdański), to bardzo dobry pomysł. Sprawdzi się znacznie lepiej niż bardzo rzadkie 178. Obecnie 174 dojeżdża praktycznie tylko do Centralnego, bo mało kto jeździ tym dalej, musząc odstać kilka minut na zawrotce na Rondzie ONZ. Pętla przy Złotej jest też dalece niefortunna.
-
Gość: thorstein, *.dynamic.chello.pl
2017/03/04 23:20:41
może nie konwiktorska, a reanimacja zamkniętej bonifraterskiej? 174 na Krakowskim się przyda. Dodatkowa obsługa Dw. Gdańskiego podczas planowanego remontu średnicy również.

Gazeta.pl Warszawa