Blog > Komentarze do wpisu

Przymiarki do autobusów między Powsinem a Metrem Kabaty

Z powodu wyjątkowej nieudolności władz Ursynowa ulica Korbońskiego (nazywana roboczo Nowokabacką) urywa się po stronie wilanowskiej na granicy obu dzielnic. Niby trwają roboty na odcinku ursynowskim, ale na bardzo krótkim i osobno trzeba przebudować końcówkę ulic Rosoła-Relaksowej. Dopiero wtedy Zarząd Transportu Miejskiego będzie mógł puścić autobusy tym planowanym już w latach 90. połączeniem między obiema dzielnicami. Czy stanie się to jeszcze w 2017 r. Wątpię.


Tymczasem trwają już przymiarki do zmian trasy autobusów. Przed wakacjami odbyło się w tej sprawie spotkanie z radnymi Wilanowa, które relacjonowaliśmy w "Stołecznej": http://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7,54420,22025006,komunikacja-w-warszawie-droga-z-ursynowa-na-wilanow-juz-pod.html

Przedstawiciele ZTM poinformowali wtedy, że wstępnie zakładają skierowanie wszystkich linii podmiejskich od obwodnicy Powsina (ul. Łukasza Drewny) do pętli przy stacji metra Kabaty (nie za mało tam miejsca, skoro już teraz zawracają cztery linie: 166179192 i 504?). Z dwoma wyjątkami. Linia 700, która kursuje na specjalnych zasadach do samego środka Warszawy, pozostanie na obecnej trasie między szpitalem Stocer a Dworcem Centralnym. Podobnie jak lokalna linia podmiejska 725 z Kępy Okrzewskiej przez Powsin i Stare Kabaty do Wilanowa. Tak więc linie: 710 i 724 z Piaseczna przez Konstancin oraz linia 724 z Góry Kalwarii przez Konstancin docierałyby najkrótszą trasą do najbliższej stacji metra.

Żeby powetować mieszkańcom Powsina stratę tych połączeń z Wilanowem, planowana jest większa liczba kursów linii 139. Nie było mowy o ostatecznym wycofaniu z tej okolicy linii 519, na której co drugi autobus już teraz zawraca do Dworca Centralnego w Wilanowie.

Dzisiaj dostałem informację od konstancińskiego radnego Tomasza Nowickiego, przewodniczącego doraźnej komisji ds. transportu miejskiego i infrastruktury rowerowej w miejscowym samorządzie, o wczorajszym spotkaniu z dyrektorem ZTM Wiesławem Witkiem. Radny przedstawił mu własne propozycje zmian w komunikacji w związku z planowanym otwarciem ul. Korbońskiego-Rosnowskiego. Jak czytam, ZTM zobowiązał się, że je przeanalizuje i do października przedstawi koncepcję układu tras, którą podda pod konsultacje.

Wcześniej w liście do dyrektora Witka radny Nowicki napisał m.in.: "Mieszkańcy gminy Konstancin-Jeziorna od dawna oczekują połączenia dzielnic Wilanów i Ursynów, dzięki czemu skróci się czas dojazdu do metra. Tak duże zmiany w komunikacji powinny zostać poprzedzone dogłębnymi analizami i konsultacjami zarówno z władzami samorządowymi, jak i przede wszystkimi z mieszkańcami. Z uwagą i podziwem śledziłem zmiany na terenie Białołęki wynikające z przedłużenia trasy linii tramwajowej 2 i państwa podejście poparte mocnym mandatem społeczności lokalnej" - pisze radny z Konstancina, oczekując podobnych konsultacji w swojej gminie.

Sam proponuje podobne zmiany jak ZTM (skierowanie linii 710 i 742 do Metra Kabaty), ale też wysuwa nierealne moim zdaniem oczekiwania. Np. takie, że autobusy 710 będą kursowały w godzinach szczytu co 5 minut. Skąd wziąć tyle taboru i czy Konstancin za to zapłaci? W miejsce linii 742 radny widziałby nową lokalną linię typu L na trasie Śniadeckich - Polna lub Śniadeckich - Skolimów kursującą co 10-15 minut. Ze Skolimowa do Metra Kabaty skierowałby zaś nocną linię N50, która teraz dociera w weekendy do Metra Wilanowska.

Czyżby żadna z konstancińskich "siedemsetek" miała nie dojeżdżać w okolice pętli w Wilanowie? Wydaje mi się, że jest pewna grupa pasażerów zainteresowana takim bezpośrednim połączeniem (to głównie dojazd do szkół i urzędów + możliwość przesiadek na linie do Traktu Królewskiego i przez Wisłostradę).

(osa)

środa, 23 sierpnia 2017, osa_oraz_smik

Polecane wpisy

  • Golędzinów na żądanie

    Fot. Adam Stępień/AG Co wynikło z konsultacji społecznych w sprawie przedłużenia trasy linii 170 od ronda Starzyńskiego przystanek dalej do osiedla bloków komun

  • Upiorne skrzyżowania Marszałkowskiej

    Ile jeszcze wypadków musi się wydarzyć w tym miejscu, żeby ratusz zdecydował wreszcie o zmianie organizacji ruchu i likwidacji przeplotki tramwajowej na środku

  • Rura z instrukcją obok kierowcy

    Taki oto komunikat na kabinie kierowcy zastałem w krótkim solarisie z zajezdni Ostrobramska, która obsługuje teraz linię 107. Do autobusu wsiadłem środkowymi dr

Komentarze
Gość: mir, *.dynamic.gprs.plus.pl
2017/08/25 10:47:56
Z Góry Kalwarii to jeździ linia 742/ do poprawki/. Natomiast widać ,że radny chce być "dobrym wujkiem" w obliczu zbliżających się wyborów. Jednak w tym opisie radnego są chyba jakieś błędy.Mowa jest o liniach 710,742,a gdzie 724. Jednocześnie proponuje linie L na trasie w Konstancinie. Po za tym radny nie mówi jakoś o tym kto zapłaci za jego "propozycje". Linia nocna na trasie Skolimów- Metro Kabaty,to jakiś żart. Wydaje mi się ,że mieszkańcy będą walczyć o to aby linia 710 pozostała na trasie przez Wilanów .
-
Gość: Pablos, *.dynamic.chello.pl
2017/08/25 15:57:22
Można było by pomyśleć o jakiejś linii z miasteczka Wilanów oraz żeby jakaś linia jechała w głąb Ursynowa a nie kończyła na Metrze Kabaty.
-
Gość: Lynx, *.centertel.pl
2017/08/25 20:05:11
Od strony Powsina ta ulica jest już wybudowana.
-
Gość: Nomek, *.dynamic.gprs.plus.pl
2017/08/26 12:14:13
Szkoda tego 710. Nie wszyscy brną do metra, dużo osób przesiada się na E2 lub 116
-
Gość: Mirek, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2017/08/28 09:04:17
W skrócie najlepiej nic nie zmieniać tylko dołożyć nowe linie, co 30 minut. Bo niektórzy nie umieją się przesiadać. Już narzekania, że 710 nie dojedzie do Wilanowskiej. Przecież będzie częstsze 139! No ale...
-
2017/08/28 12:22:16
Mnie by metro do Piaseczna najbardziej pasowało:) Żart oczywiście, ale jak byłoby wygodnie...
-
2017/08/28 16:53:29
Gdybyśmy mieli aglomerację taką jak paryska z budżetem na inwestycje transportowe, które przekraczają granice poszczególnych miast i gmin + ich finansowanie w okresie eksploatacji, taka linia metra przedłużona pod Lasem Kabackim mogłaby działać znakomicie. A jej odnoga do Konstancina może nawet na powierzchni wzdłuż torów do elektrociepłowni Siekierki.
-
2017/08/31 11:43:21
Ja jestem za tym, aby całość dowozu do Powsina została przekierowana do metra.
Z jakiej racji dojazd do miejsc rekreacji, jakimi są ogród i park kultury ma być nadal prowadzony okrężną drogą przez metro Wilanowska, albo nawet przez centrum?
W dodatku zakłada to pewnie nadal nienajlepszą ich częstotliwość, zwłaszcza w weekendy, kiedy to najwięcej wycieczkowiczów przyjeżdża do Powsina?

Proponuję zatem:
1. Skierowanie linii 710, 724, 742 do metra Kabaty przez Drewny, Nowokabacką. Prawdopodobnie także i 725, choć do rozwiązania pozostaje kwestia obsługi ul. Gąsek (o tym na końcu).
2. Podział linii 139 oraz linii 519 na dwie osobne relacje:
2a) 139: Wilanowska - Waflowa
Zawracanie na krańcówce Waflowa może się odbywać poprzez jazdę "małą" Przyczółkową do samego końca, potem w prawo w Drewny, w prawo w łącznik i w lewo ponownie w "małą" Przyczółkową.
Autobusy powinny bez problemu przejechać tymi ulicami. Jeśli chodzi o miejsce na postój, to pewnie trzeba by było wybudować zatokę. Miejsca jest moim zdaniem w bród. Ale w razie czego da się chyba ułożyć rozkład tak, aby zawracać bez postoju, z wydłużoną przerwą na Wilanowskiej.
Linia 139 miałaby przejąć komunikację na starym szlaku do Wilanowa i metra Wilanowska, a także zostać trzonem komunikacji w al. Wilanowskiej. Nieodzowna byłaby pewna poprawa częstotliwości, przy czym rozważyłbym jeszcze skierowanie tandemu 163/164 do metra Wilanowska, w miejsce wycofanych siedemsetek.
2b) 224 (nr roboczy): Os. Kabaty - Ogród Botaniczny przez Nowokabacką, fragmentem Drewny, "małą" Przyczółkową.
2c) 519: Dw. Centralny - Wilanów (wszystkie kursy)
2d) 225 (nr roboczy): Os. Kabaty - Powsin-Park Kultury najkrótszą drogą, przez Nowokabacką, Drewny, Przekorną. Linia zaprojektowana specjalnie do dowozu metro-park.
Może kursować tylko w sezonie, wtedy 224 dostaje podjazd kieszeniowy do parku poza sezonem.

Co do ul. Gąsek. Ja nie jestem za zabieraniem komukolwiek jedynego autobusu. Nawet jeśli przyjmiemy, że z przystanku "Stare Kabaty" jest dojście piesze na górę wiaduktu, to pozostaje nadal przystanek "Zapłocie", pozbawiony tej możliwości.

Opcji jest kilka:
a) połączenie 164 i 725 w jedną linię: Os. Bernardyńska (lub w mojej wersji z korektą: Metro Wilanowska) - Stare Kabaty przez Kępę Zawadowską, Kępę Okrzeską (z włączeniem tejże do I strefy)
b) 725 bez dojazdu do metra, tylko na trasie Kępa Okrzeska - Stare Kabaty (i tu przesiadka do autobusów na Nowokabackiej do metra)
c) podjazdy kieszeniowe linii obsługującej Park Kultury (jak za dawnych czasów)
d) wydłużone 139: Przyczółkowa - łącznik - Drewny - Przekorna - Gąsek
-
2017/09/02 02:48:39
A co myślicie o tym, aby jednak do miasta przyłączyć te okoliczne miejscowości. Czy taki podział jak teraz nie jest sztuczny?
-
Gość: Żyd Ortodoksyjny, *.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
2017/09/05 11:09:24
"Wcześniej w liście do dyrektora Witka radny Nowicki napisał m.in.: "Mieszkańcy gminy Konstancin-Jeziorna od dawna oczekują połączenia dzielnic Wilanów i Ursynów, dzięki czemu skróci się czas dojazdu do metra. "

Klasyczny przykład pasożytnictwa - gminy ościenne i ich mieszkańcy mają oczekiwania wobec Warszawy, ale koniecznie chcą być niezależne i nie płacić za realizację tych oczekiwań.
-
Gość: Żyd Ortodoksyjny, *.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
2017/09/05 11:12:46
A co myślicie o tym, aby jednak do miasta przyłączyć te okoliczne miejscowości. Czy taki podział jak teraz nie jest sztuczny?

---

Oczywiście, że jest sztuczny. Gminy ościenne wokół Warszawy to struktury pasożytnicze, ich mieszkańcy korzystają na codzień z infrastrfuktury warszawskiej (przecież mieszkańcy takiego Nieporętu nie uczą się i nie pracują w Nieporęcie, nie żartujmy), a nie chcą płacić za korzystanie z niej. Chcą, aby ich pieniądze szły na chodnik w przysłowiowym Nieporęcie czy innym Konstancinie, ale swoją furą zastawiają codziennie kawał chodnika warszawskiego i robią tłok w autobusach warszawskich.

Dlatego pomysł przyłączenia ościennych gmin do Warszawy był dobry. Problem był tylko taki, że był zbyt daleko idący (zakładał przyłączenie dużych obszarów wiejskich i rolniczych, a nie tylko miejskich) i że autorem był PiS, co dla wielu było nie do przełknięcia. Ale sama idea poszerzenia granic Warszawy jest dobra i zasługuje na poparcie.
-
Gość: Mieszkaniec Kierszka, *.mrr.gov.pl
2017/09/05 15:05:37
Nie można wszystkich dotychczas jeżdżących od strony Konstancina linii bezmyślnie kierować do Metra Kabaty, bo nie każdemu to pasuje. Jechałem wiele razy do W-wy zatłoczonym 710 gdzie o 6,54 wysiada regularnie kilkanaście osób, z których część idzie na petlę, a część przesiada się do 116 albo E-2 lub 317. Myślę, że przy innych kursach porannych jest podobnie (a po południu - w odwrotną stronę).
-
Gość: Fafarafa, *.waw.pl
2017/09/07 08:00:01
Problem z pomysłem PiSu był taki, że był przygotowany jak to "reformy" PiS, czyli byle jak, byle był "sukces". Oprócz zbyt szerokiego zakresu było tam dużo więcej baboli (przypomnę Wolne Miasto Milanówek!), z czego głównym problemem było kompletne ubezwłasnowolnienie władz Warszawy - unia personalna miasta centralnego z aglomeracją oznaczała, że osobę bieżąco zarządzającą Warszawą wybierali także mieszkańcy wianuszka; byłby zatem ich zakładnikiem i można by zapomnieć np. o tym, by ograniczał wjazd podmiejskiego szrotu w gazie i dieslu do miasta, wyznaczał kolejne buspasy itd. Podobnie rada miasta - zrównoważenie głosu kilkusettysięcznego Ursynowa, Ochoty czy Śródmieścia z głosem dwudziestotysięcznego Piastowa było totalnym nieporozumieniem.

Tak więc mówienie o pomysle PiS w kontekście "powiększania Warszawy" jest nieporozumieniem - ten projekt tego nie dotyczył, wręcz przeciwnie - stanowił (wypaczone) podejście do projektu wręcz przeciwnego, a więc zacieśniania współpracy na poziomie aglomeracyjnym.
-
Gość: danex, *.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
2017/09/15 01:19:05
Potrzebne są 2 istotne linie 1. w relacji os kabaty Powsin park kultury / pry redukcji kursów 519 / 2. os kabaty -pętla Wilanów przez miasteczko Wilanów Częstotliwość 20-30 min Linie dowozowe z Konstancina warszawiaków nie interesują

Gazeta.pl Warszawa