Blog > Komentarze do wpisu

Nowa trasa z Pragi na Targówek

Fot. Kuba Chełmiński

Dobiega końca trwająca zdecydowanie za długo (od 2015 r.) budowa nowego, niezbyt długiego kawałka trasy zwanej zwyczajowo "Świętokrzyską", a tak naprawdę przedłużenia ul. Kijowskiej za Dworcem Wschodnim. Odcinek do ul. Zabranieckiej ma być udostępniony kierowcom jeszcze we wrześniu, choć tak naprawdę wyglądał na niemal gotowy już wiosną.

Moim zdaniem otwarcie tego przejazdu niewiele zmieni, a może wręcz pogorszyć sytuację komunikacyjną w nowych miejscach. Korki przeniosą się zapewne ze skrzyżowania Targowej z al. "Solidarności" przy Dworcu Wileńskim na skrzyżowanie Targowej z Kijowską. A oprócz tego jeszcze dłuższy niż teraz sznur samochodów będzie czekał na skręt w lewo z Radzymińskiej w Naczelnikowską na przejeździe kolejowym. Można też przewidywać, że zatka się skręt z ul. Księcia Ziemowita w Naczelnikowską do Kijowskiej.

W drugą stronę też nie będzie to wyglądać dobrze, bo dojeżdżający nowym odcinkiem Kijowskiej do Zabranieckiej mają do wyboru tylko skręt w prawo (w stronę Utraty i Rembertowa z rozgrzebanym węzłem Żołnierska/Strażacka) albo w lewo przez wąskie uliczki Targówka Fabrycznego. Przydałby się kolejny odcinek na wprost, czyli tzw. ulica Nowo-Ziemowita.

Wiosną wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski mówił mi jednak, że miasto nie ma na to pieniędzy, a koszt byłby wysoki. Według niego trzeba wykonać bezkolizyjny przejazd pod bocznicą kolejową, która otacza Targówek Fabryczny. Jest to konieczne ze względu na wysoką klasę, którą ul. Nowo-Ziemowita ma w strategii i studium rozwoju miasta. Biura architektury i mobilności w ratuszu wbrew wielokrotnym zapowiedziom wciąż nie obniżają rangi przeskalowanych ulic (zaplanowanych tak jeszcze w PRL-u), które teraz należy (po co?) budować z przesadnym rozmachem. To oczywiście pociąga za sobą wyższe niż potrzeba wydatki i trwa bardzo długo.

Nie będzie więc rychło nowego połączenia drogowego Warszawy z Ząbkami. W najbliższy weekend Zarząd Dróg Miejskich wyremontuje tylko jego fragment - na ul. Swojskiej i Janowieckiej. To mimo wszystko ułatwi przejazd z Ząbek coraz bardziej odciętych od stolicy z powodu niekończącej się modernizacji ul. Marsa - Żołnierskiej i zbliżającego się poszerzenia ul. Łodygowej do Radzymińskiej.

Inna kwestia to, jak nowy odcinek ul. Kijowskiej zostanie wykorzystany przez komunikację miejską. Przed wakacjami pisałem, że Zarząd Transportu Miejskiego widziałby tu najchętniej linię 156 wycofaną z Ząbkowskiej i Targowej. Z kolei w urzędzie dzielnicowym Targówka przewijają się pomysły na przedłużenie do Dworca Wschodniego linii 212 (przez ul. gen. Rozwadowskiego, Księcia Ziemowita, Naczelnikowską, Zabraniecką i Kijowską):
http://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7,54420,21893089,targowek-nowe-trasy-autobusow-od-wrzesnia-a-to-dopiero-poczatek.html

Nie spieszyłbym się z uruchamianiem nowego połączenia w momencie otwarcia nowej ulicy. Przydałoby się trochę poobserwować, jak rozkłada się ruch, czy nie paraliżują go korki (po co autobusy mają tracić w nich czas?). Poza tym poczekałbym do zapowiadanego na koniec listopada przebicia krótkiego odcinka ul. Sokolej między ul. Zamoyskiego a Targową i od razu puściłbym linię autobusową z Targówka do węzła przesiadkowego Targowa/Kijowska (tramwaje) i stacji metra Stadion Narodowy.

Wtedy absolutnie nie powinna to być linia 156 (za długa i zbyt pokręcona trasa z Bielan przez Bródno i Targówek na Pragę). Może osobna linia lokalna (Metro Stadion Narodowy - Targówek Fabryczny - Targówek)? A wtedy 156 z Targówka do osiedla Wilno.

A może przedłużenie na Targówek którejś z linii kończących trasę przy metrze i Dworcu Stadion albo Wschodnim? 125 z Międzylesia i Grochowa raczej odpada, bo przegubowce nie są potrzebne na Targówku Fabrycznym, zresztą problematyczny byłby przejazd z Grochowskiej przez Zamoyskiego w lewo do Metra Stadion Narodowy i znowu w prawo w kierunku Kijowskiej. Do przedłużenia na Targówek przez nowy odcinek Kijowskiej bardziej pasuje linia 146 z Falenicy przez Saską Kępę, a jeszcze chętniej 147 ze Starej Miłosnej przez Międzylesie, Wawer, Gocław i Saską Kępę. W tym drugim przypadku można by to połączyć z likwidacją linii E-1 (Gocław - Saska Kępa - Wał Miedzeszyński - Metro Stadion Narodowy) - po prostu linia 147 mogłaby kursować mniej więcej jej śladem (od Egipskiej przez Saską, Zwycięzców do Wału Miedzeszyńskiego) i dalej przez Kijowską, koło Dworca Wschodniego, przez Targówek Fabryczny na Targówek Mieszkaniowy.

(osa)

piątek, 08 września 2017, osa_oraz_smik

Polecane wpisy

  • Nowa ulica i dłuższa trasa

    Fot. Agnieszka Borowska Ten odcinek z nowym, równym asfaltem był oczekiwany i wypraszany przez mieszkańców od wielu lat. Już nawet nie pamiętam kiedy radna Agni

  • Jedna jezdnia zamiast "Tarchostrady"?

    Już wiem, dlaczego druga jezdnia ul. Światowida na Tarchominie nie zniszczy wiekowego dębu blisko ul. Stefanika - tak zapewniali mnie niedawno miejscy urzędnicy

  • Warto walczyć o każde drzewo

    Tego szpaleru kasztanowców, które jak co roku zakwitły punktualnie na początku maja, zapowiadając maraton maturalny, miało już nie być. Wycinkę tych zdrowych, n

Komentarze
Gość: Janek, *.static.ip.netia.com.pl
2017/09/08 12:14:00
Jeszcze w kwestii odcięcia Ząbek/ Rembertowa od miasta - do listy utrudnień dodałbym budowę kanalizacji i przebudowę Chełmżyńskiej w 2018. To będzie cios!
-
Gość: Paweł Sito, *.mcx.pl
2017/09/08 12:52:50
W jaki sposób coś jadącego od Wisły (np nowo-147, czy osobna linia lokalna) miałoby dojechac do Kijowskiej, sloro nie ma i przez dłuższy czas przebicia Targowej; trzeba bedzie jechac pod Wedla i zawracać?
-
Gość: Pablo, *.play-internet.pl
2017/09/08 12:53:33
Ulica 2x2 w peryferyjnej okolicy jest "przeskalowana"?Czy aby nie zapędziliście się trochę w tych sloganach aktywistów którzy najchętniej każdą ulicę szerszą niż 2 metry zwęziliby bo jest "przeskalowana".To ma być alternatywny wylot z dwumilionowego miasta ,gdzie mają być "nieprzeskalowane" wyloty jak nie właśnie tam?Nie rozumiem czasami tego ideologicznego zadęcia,o ile jestem w stanie nawet zgodzić się ze zwężaniem ulic w centrum tak tego kompletnie nie rozumiem.
-
2017/09/08 13:55:58
Nie chodzi o żadną ideologię tylko kwestie praktyczne. Ulica Nowo-Ziemowita jest tak wysokiej (za wysokiej klasy), że wymaga jezdni bocznych. Po co? Zgadzam się, że dwa pasy ruchu w każdym kierunku byłyby tutaj akurat, ale dodatkowe wymogi (także bezkolizyjny przejazd, pewnie wiadukt, przez rzadko używaną bocznicę kolejową) tylko opóźniają inwestycję. Nikt nie ma bowiem zamiaru wydawać kupy pieniędzy, zwłaszcza że trzeba by zająć chroniony przez konserwatora zabytków kwartał zabudowy w widłach Zabranieckiej i Księcia Ziemowita.

>>> Paweł Sito
Pozdrowienia! Nową trasę linii 147 widziałbym tak: Stara Miłosna... - Wał Miedzeszyński - Fieldorfa (Gocław) - Bora Komorowskiego - Egipska - Saska (wiaduktem nad al. Stanów Zjednoczonych) - od stacji krwiodawstwa na Saskiej Kępie przez Zwycięzców z powrotem do Wału Miedzeszyńskiego - Sokola/Zamoście - Metro Stadion Narodowy. Dalej - zanim nie powstanie odcinek Trasy Świętokrzyskiej od Sokolej do Kijowskiej: Sokola - Zamoyskiego - Sprzeczna - Targowa (tak przez całe lata wyruszały z Dworca PKS Stadion autobusy w stronę Siedlec i Lublina) - Kijowska (powrót: Kijowska - Targowa - Sokola, ten przejazd ma być otwarty do końca roku) - Zabraniecka - Księcia Ziemowita - Swojska - gen. Rozwadowskiego - Radzymińska - Trocka albo Handlowa - Ossowskiego. Docelowo po otwarciu metra: od gen. Rozwadowskiego na wprost przez skrzyżowanie z Radzymińską do Nowo-Trockiej, Nowo-Pratulińską do Metra Trocka - Pratulińską - Handlową - Kołową - św. Wincentego - Borzymowską - Trocką do pętli Targówek.
-
Gość: Gimi, *.centertel.pl
2017/09/08 18:27:26
156 powinno jeździć Zeran FSO - Pratulinska. Żadne Wilno. Po prostu obsługa konkretnego potoku.

Na Wilno mogłoby jechać 212. Bybły to docelowo dowóz do metra. Chociaż lepiej teraz na wschodni. Mniej zmian.

Natomiast czy 146 i 147 nie mają już dość długiej trasy? Może lepiej 123 rozbić na Lubelska - Gocław i Gocław - Kijowska - Targówek?

A czy wiadomo z ZTM jakie są realne plany? Oddanie trasy niebawem.
-
Gość: Pablos, *.dynamic.chello.pl
2017/09/08 20:49:34
Pablo zmień login/pseudonim, bo masz podobny do mojego a Ja od dawna pod loginem Pablos wypowiadam się na blogu. Co do propozycji Redaktora, to nietrafionym pomysłem wydaje się być proponowanie likwidacji linii E-1 z Gocławia do Metra Stadion. Linie expresowe, które mają mało przystanków jako linie dowozowe są b. potrzebne. Próba zastąpienia linii expresowej linią zwykłą to słaby i nierealny do wdrożenia pomysł, niezbyt przemyślany - przepraszam za krytykę Redaktorze, ale takie jest moje zdanie. Pomysł nowej linii z Targówka do stacji Metro Stadion nowym odcinkiem Kijowskiej i skierowanie linii 156 na Wilno ma sens. Można wydłużać linię 146 czy 147 ale nie kosztem linii E-1, ale wątpię, aby ztm chciał wydłużać, którąś z tych linii przy obecnej polityce, w której linie są skracane a nie wydłużane.
-
Gość: fts, *.dynamic-ww-05.vectranet.pl
2017/09/09 00:21:57
Od tylu lat nie ma żadnej linii łączącej Targówek z Grochowem, Pragą Południe i może pora coś zrobić w tym kierunku.
-
Gość: , *.play-internet.pl
2017/09/09 21:47:05
osa_oraz_smik, odnośnie twojej trasy 147, nie sądzę, żeby pętla Targówek miała pozostać w użytku po otwarciu węzła przesiadkowego Metro Trocka. Jeśli się nie mylę, bo rzadko bywam na Targówku, stacja Trocka ma powstać w rejonie skrzyżowania tej ulicy z Pratulińską, co oznacza, że zespoły przystankowe Pratulińska i Targówek zostaną połączone w jeden - Metro Trocka, a jeśli chodzi o węzeł przesiadkowy, to prawdopodobnie teren pętli Targówek zostanie wykorzystany z uwagi na to, że jest jednym z proponowanych wariantów, a pewnie nawet jeśli zostanie wybrany wariant drugi (na terenie obecnego parkingu) to co najmniej część terenu pętli zostanie wykorzystana.
-
2017/09/11 07:11:52
Jak pisałem wielokrotnie - realizacja tego projektu wg przebiegu z lat 1950, podczas gdy obok jest lepsza trasa przez trójkąt kolejowy ugorów - oczywiście deformuje okolicę.
-
2017/09/11 11:50:12
Pętla Targówek zostanie. Nawet jeśli zbudują parking przesiadkowy (piętrowy). Oby nie, bo lokalizacja fatalna.
-
Gość: pawcio, *.waw.pl
2017/09/12 14:33:30
147 może i sympatyczne, ale wymagałoby utworzenia kursów wariantowych Gocław-Stadion, bo częstotliwości kompletnie nie te. A kursów wariantowych i literek na 147 mamy już dość przez kryteria w Starej Miłośnie i dookoła tunelu w Międzylesiu.
Ja bym rozważył jeszcze przepuszczenie przez Kijowską 138, a zastąpienie jej na Szmulkach czymś bardziej lokalnym (np. 123)
-
2017/09/12 15:45:31
Co do wariantowych kursów 147, może wystarczyłaby szczytowa linia 347 na odcinku, o którym piszesz. Koncepcja ze 138 ciekawa, mimo wszystko obawiałbym się ruszać tę linię ze "starej Radzymińskiej" i Ząbkowskiej, gdzie kursuje od lat. Poza tym dokąd miałoby tamtędy kursować 123?
-
Gość: Mirek, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2017/09/12 20:46:57
Fts. Kłamiesz. Jest linia łącząca Targówek z Grochowem i Pragą Południe. Nazywa się tramwaj linii 3. A to, że nie podjeżdża pod twoją klatkę schodową to nikogo nie obchodzi.
-
Gość: pawcio, *.waw.pl
2017/09/13 09:25:19
@osa
Wilno, Utrata, Targówek... można wybierać w zależności od tego, jak bardzo chce się mieszać przy okazji.
-
Gość: Kori, *.play-internet.pl
2017/09/13 12:15:44
Pelna trasa 146 i 147 to 47 i 55 minut. Czy wydluzanie ich to dobry pomysl?
-
Gość: Żyd Ortodoksyjny, *.dynamic.chello.pl
2017/09/14 08:49:52
Akurat Ząbki powinny być maksymalnie odcięte od miasta, bo nie wnoszą swoich podatków, wnoszą tylko kolejne tabuny samochodów na ulicach Warszawy i dodatkowy tłok w autobusach. Jeśli chcą być niezależni, to proponuję szukać pracy w Ząbkach.
-
Gość: pietia, 195.50.26.*
2017/09/14 20:11:30
123 kiedyś już jeździło na Targówek Fabryczny i Elsnerów, więc byłby to w pewnym sensie powrót do korzeni:)
A co do pętli Targówek i jej przyszłości, to myślę, że skoro ZTM zdecydował się utrzymywać ją (wraz z ekspedycją) dla jednego tylko 162 (no ok, teraz jest jeszcze Z11), to raczej nie po to, by pozbyć się jej po otwarciu metra, kiedy zapewne trzeba będzie w rejonie stacji Trocka zakrańcować linie z Marek, Radzymina,a pewnie też jakieś dowozówki z Bródna i Zacisza
-
Gość: Pablos, *.dynamic.chello.pl
2017/09/15 11:09:46
Mirek. Bzdura. Tramwaj linii 3 dociera do Ronda Żaba a nie na Targówek.

Gazeta.pl Warszawa