Blog > Komentarze do wpisu

Sokole oko na przystanek




Czy widoczne już przedłużenie ul. Sokolej na krótkim, niespełna 200-metrowym odcinku między ul. Zamoyskiego a Targową rzeczywiście ułatwi ruch w tej części Pragi? Z pewnością jadącym od strony mostu Świętokrzyskiego - ubędzie jeden zawijas przez Zamoyskiego pod wiaduktem linii średnicowej PKP i w lewo do wyjazdu na Targową. Tędy przez lata wyruszały PKS-y z Dworca Stadion przeniesionego w 2012 r. na ul. Lubelską przy Dworcu Wschodnim. Pamiętam też bardziej zamierzchłe czasy (lata 70. i 80.), gdy przeładowane do granic autobusy dalekobieżne do Siedlec, Kocka czy Lublina pokonywały bardziej skomplikowane kryterium uliczne - przez ul. Zamoyskiego i Sprzeczną do Targowej. Taki przejazd byłby teraz niemożliwy, bo po zakończeniu inwestycji Sprzeczna ma się kończyć ślepo przed poszerzoną ul. Zamoyskiego. Szkoda.

W drugą stronę (do mostu Świętokrzyskiego) poprawi się niewiele. I tak można było skręcać z Targowej w Sprzeczną lub Marcinkowskiego do Zamoyskiego i Sokolej. Tyle nowego, że po otwarciu dodatkowego odcinka powstanie przejazd z Targówka Fabrycznego od Zabranieckiej, przez Kijowską i łamańcem przez Targową do dłuższej Sokolej. A dalej przez ul. Zamoście do mostu Świętokrzyskiego i na Powiśle do wąskich i zakorkowanych Tamki i Świętokrzyskiej.

Poza tym na Targowej będzie się przeplatał ruch w dwóch kierunkach - do mostu i do Grochowskiej. To może być nowe wąskie gardło i źródło dodatkowych korków na Pradze. Targowa już teraz często stoi przed megaskomplikowanym zestawem skrzyżowań z ul. Zamoyskiego i al. Zieleniecką przy Teatrze Powszechnym. Nowy, krótki odcinek Sokolej wiele więc nie ułatwi, a może wręcz skomplikować sytuację na Pradze.

A co będzie w kolejnym odcinku serialu pt. "Budowa Trasy Świętokrzyskiej"? Sokola ma być przebita jednokierunkowo przez obie jezdnie ul. Targowej i dalej wzdłuż nasypu linii średnicowej do Kijowskiej. Dotrze do niej mniej więcej na wysokości ul. Markowskiej i zmiecie z powierzchni pawilony handlowe przy ul. Mackiewicza.



Na zdjęciu widać, że Sokola, przecinając Targową, zahaczy lewym pasem o przystanek tramwajowy zbudowany zaledwie cztery lata temu. Krawężnik z prawej strony celuje akurat w wiatę przystankową. Tramwaj linii 3 zatrzymał się na końcu wysepki, którą trzeba będzie skrócić. Musi zostać przesunięta do tyłu. To wymaga zmian na przejściu dla pieszych.

Skręt z Targowej w Kijowską zostanie zlikwidowany (samochody i autobusy do Dworca Wschodniego odbiją w lewo dopiero przed nasypem kolejowym), więc teoretycznie powinno być miejsce na wysepkę przystankową pośrodku obecnego skrzyżowania Targowa/Kijowska. Nie da się jednak przełożyć toru tramwajowego, którym linia 7 skręca z Kijowskiej w Targową od strony Szmulek. Jeśli wagon zatrzyma się jako drugi, to jego końcówka nie będzie stała wzdłuż krawężnika -motorniczemu przyjdzie czekać na odjazd poprzedniego składu. To spowoduje, że przytka się ruch na torach. A jeździ tędy aż pięć linii.

Trasa Świętokrzyska wymyślona jeszcze w głębokim PRL (w latach 90. mieszkańcom ul. Dynasy, Cichej, Bartoszewicza i Kopernika udało się zablokować budowę estakady nad Powiślem) i realizowana od lat, nie przystaje do dzisiejszych realiów. To średnio potrzebna inwestycja zaplanowana z przesadnym rozmachem (wzdłuż Kijowskiej wciąż grozi ściana ekranów akustycznych).

Dlatego w przeciwieństwie do innych dziennikarzy zupełnie nie emocjonuję się tym, czy i kiedy urzędnicy Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych wysłali komplet dokumentów potrzebnych do wydania pozwolenia na użytkowanie gotowego od wielu tygodni odcinka Dworzec Wschodni - Zabraniecka. Ani tym, który z dwóch nadzorów budowlanych (miejski i wojewódzki) już je zatwierdził. Należało zacząć od budowy obwodnicy Pragi między rondem Wiatraczna a rondem Żaba, a dopiero potem ewentualnie przebić Sokolą i Kijowską na Targówek.

(osa)

poniedziałek, 02 października 2017, osa_oraz_smik

Polecane wpisy

  • Przystanki wiedeńskie na Trasie W-Z

    Fot. Kuba Atys/AG Z góry, czyli z tarasu placu Zamkowego, nie do końca widać najnowszą zmianę w organizacji ruchu, ale to ujęcie pokazuje na pewno, że w ekspono

  • Rozdwojony węzeł przesiadkowy

    Z Lotniska Chopina najbardziej lubię teraz wracać pociągiem. Zwłaszcza, odkąd SKM-ki na przemian z Kolejami Mazowieckimi kursują w miarę regularnym takcie co kw

  • Przystanek z piekła rodem

    Wracałem dziś z budowy metra na Targówku i po ucieczce bezpośredniego autobusu linii 162 do redakcji przy Czerskiej miałem dwie przesiadki. Pierwsza dość sprawn

Komentarze
Gość: Muranów, *.play-internet.pl
2017/10/04 07:20:13
Panie Redaktorze, a czy ma Pan jakąś wiedzę na temat obwodnicy Marek? Bo to co się wokół niej dzieje to jakiś cyrk, a na temat samej budowy, a przede wszystkim jej otwarcia wszyscy milczą. A to prace archeologiczne przesunęły termin oddania do użytku, a to zabrakło wagonów do transportu kruszyw i tak data otwarcia wciąż się przesuwa. Miał być lipiec tego roku, potem koniec wakacji, później wrzesień, następnie pierwsza połowa października, potem 19 października, a teraz słyszy się już o pierwszym listopada. Może byłby Pan w stanie napisać jakiś artykuł na ten temat.
-
Gość: Kori, *.play-internet.pl
2017/10/04 13:06:08
Dziekuje za ostatnie zdanie tej notki. Kazdy artykul na temat aktualnie prowadzonej budowy na Kijowskiej i w okolicach moglabym podsumowac jednym prostym stwierdzeniem: Cala ta inwestycja to ruchy pozorne. Do momentu oddania obwodnicy Pragi od ronda Wiatraczna do ronda Zaba tak naprawde nie zmieni sie nic.
-
2017/10/04 22:37:06
>>>Muranów
Trudno mówić cokolwiek o terminie otwarcia obwodnicy Marek, skoro jest ona jeszcze w proszku na odcinku firmy Salini. W ostatnich tygodniach pisałem już kilka tekstów o tej inwestycji. Z moich informacji wynika, że celują z otwarciem 1. jezdni przed szczytem wyjazdów na Wszystkich Świętych. Wydaje się, że to realny plan, bo niewiele brakuje do ułożenia ostatniej warstwy asfaltu na jezdni w stronę Białegostoku. A jeśli będzie w sumie z tydzień bez deszczu, to wyasfaltują też drugą jezdnię. Tak czy owak najpierw ma być otwarta nitka wyjazdowa, żeby rozebrać bezkolizyjny lewoskręt z Trasy Toruńskiej do Marek. A na to potrzeba jakiś tydzień. Dopiero wtedy (+pod warunkiem, że druga jezdnia będzie wyasfaltowana do końca) puszczą ruch obwodnicą w obu kierunkach osobnymi jezdniami.
-
2017/10/05 13:42:09
O połączeniu Kijowskiej z Lubelską nic nie słychać. A to by znacznie ułatwiło poruszanie się pomiędzy Pragą i Kamionkiem.
-
Gość: Bemowiak, *.centertel.pl
2017/10/06 16:13:13
Budowa Sokolej na odcinku od Targowej do Kijowskiej jest stratą czasu, miejsca i pieniędzy. Wystarczyłoby zbudować skrzyżowanie Sokolej z Targową albo przynajmniej zawrotkę na Targowej (z jezdni zachodniej na wschodnią) przed wiaduktem linii średnicowej. Od strony Pragi Południe w stronę mostu Świętokrzyskiego zawracanoby przy Kijowskiej, powrót normalnie, od strony Pragi Północ normalnie by się zjeżdżało, powrót nową zawrotką.
-
Gość: Bemowiak, *.centertel.pl
2017/10/06 16:25:47
Nie wspomnę już o partaninie na przedłużeniu Kijowskiej jaką jest brak połączenia go z Kawęczyńską, którędy mogłyby pojechać tramwaje, bo z tego co wiem według zrealizowanego planu mają wracać na Kijowską objazdową.
-
Gość: Sielce, *.centertel.pl
2017/10/07 19:25:24
Tramwaj na przedłużeniu Kijowskiej mogłby po prostu pojechać w lewych pasach ruchu tam, gdzie nie ma rezerwy.

Gazeta.pl Warszawa