Blog > Komentarze do wpisu

Linią 150 teraz do Łomianek

Na stronie internetowej urzędu Łomianek ukazał się schemat przyszłych połączeń autobusowych z Warszawą. Z zapowiedzi wynika, że od 1 stycznia 2018 r. będzie to kolejna podstołeczna gmina, w której zacznie obowiązywać pierwsza, czyli tańsza strefa biletowa. Decyzja zasługuje na pochwałę, bo może to zachęcić więcej osób do dojeżdżania komunikacją już miejską a nie jak teraz droższą podmiejską. W korkach na Pułkowej nie ma lekko.

To będzie transportowy powrót Łomianek do Warszawy. Gmina ta jako jedna z pierwszych miała własne autobusy ze stolicy. Jak podaje Trasbus.com, na początku była to linia Ł (od lutego 1957 r.), która równo 60 lat temu zmieniła numer na 201, inaugurując erę "dwusetek" na trasach pod Warszawą. Początkowo autobusy wyruszały z Dworca PKS Marymont przy ul. Żeromskiego. Zawsze docierały do szpitala dziecięcego w Dziekanowie Leśnym. Ja pamiętam je już z pętli na pl. Wilsona, gdzie od 1972 r. stały na przystanku przed kinem Wisła. W wyniku reorganizacji oznakowania linii podmiejskich w 1985 r. doszło do zamiany 201 -> 701.

Po upadku PRL Łomianki postanowiły się wybić na niepodległość i w maju 1991 r. wróciły do własnej linii Ł z pl. Wilsona. Tę decyzję oceniam niejednoznacznie. Z jednej strony Łomianki samodzielnie mogły decydować o trasach swoich autobusów i rozkładzie jazdy, który jak na linie podmiejskie zawsze był atrakcyjny (odjazdy co 9 min w szczycie), może poza wakacjami, gdy ubywała połowa kursów. Z drugiej strony przez wiele lat Komunikacja Łomiankowska utrzymywała przestarzałe jelcze z wysoką podłogą, a pasażerowie musieli kasować dwa bilety - u siebie w Łomiankach i osobno w Warszawie. To się zmieniło w 2010 r., gdy ówczesny dyrektor ZTM Leszek Ruta zaczął ekspansję taryfową i liniową także pod Warszawą - Łomianki zyskały własny cennik biletów wspólnych ze stolicą.

Wracając do numeracji. Linia 701 pojawiła się ponownie w 1991 r. już po miesiącu na nowej trasie z ówczesnej Huty Warszawa do Dąbrowy Leśnej. Jednak już rok później z powrotem zawitała na pl. Wilsona, gdzie utrzymała się aż do 2008 r. Dopiero wtedy mogła wyruszać znad oddanej właśnie końcowej stacji metra Młociny.

Wygląda na to, że od 1 stycznia 2018 r. w Łomiankach zacznie się nowa era numeracyjna i na głównej trasie Metro Młociny - Łomianki - Dziekanów Leśny zagości linia 150. To dobra decyzja ZTM (przed rokiem chwaliłem urzędników za to, że do Marek, które wtedy weszły do I strefy biletowej skierowali linię 140 w miejsce 718 i utworzyli rodzinę linii: 240, 340). Czyżby następny w kolejności Konstancin, gdzie też kroi się wprowadzenie I strefy, miał dostać numer 130, inny wolny spośród równych z cyfrą 0 na końcu?

Numer 150 był związany bardzo długo z Powiślem (a na przełomie lat 50. i 60. była to nawet trasa okrężna - jak "setka"), a potem linia 150 łączyła Mariensztat z Ochotą i Szczęśliwicami aż do rozkopania Świętokrzyskiej pod budowę II linii metra w 2011 r. Czyli przez 47 lat! Teraz jednak wydaje się, że nie ma szans na powrót w swoje historyczne rejony. Na Świętokrzyskiej zostały pojedyncze kursy.

Dobrze, że w Łomiankach oprócz linii 150 planowane jest utworzenie linii 750, czyli podmiejskiej, do obsługi gminy Czosnów, która pozostanie w II strefie biletowej. Nie rozumiem za to, dlaczego linia 701 ma być przekształcona w 250, która pokrywa się z trasą linii 110. Zwłaszcza ta druga w połowie 2018 r. ma być przedłużona od Wólki Węglowej do centrum handlowego Auchan w Łomiankach. Byłoby logiczniej utworzyć osobną rodzinę linii 110 i 210 - ten drugi numer jest akurat wolny.

(osa) 

poniedziałek, 20 listopada 2017, osa_oraz_smik

Polecane wpisy

  • Autobusy spenetrują Siekierki

    Fot. Dariusz Borowicz/AG Kilka dni temu minęło 16 lat od hucznego otwarcia Trasy Siekierkowskiej z mostem. Obserwowałem to wydarzenie z 30. piętra Pałacu Kultur

  • Buspas pomaga czy raczej przeszkadza?

    Mam coraz większe wątpliwości, czy buspasy na moście Łazienkowskim zdają egzamin. O ile bez żadnych wątpliwości udrożniły dla komunikacji miejskiej całą Trasę Ł

  • Powrót linii 371, teraz: Chomiczówka

    Zabiegi mieszkańców Chomiczówki o przywrócenie połączenia ul. Conrada nie tylko z Bemowem, ale też bardziej odległymi dzielnicami skończą się uruchomieniem nowe

Komentarze
Gość: Bemowiak, *.centertel.pl
2017/11/21 08:34:42
701 ----> 210 bardzo popieram. Podobno mają być też kursy 150 po trasie Łz, tym bym dał osobny numerek (250?). 750 w miarę fajne. Nie wiem tylko co z lokalnymi liniami łomiankowskimi.
-
Gość: , *.static.ip.netia.com.pl
2017/12/01 19:06:24
Czy zna ktoś trasę przyszłej linii 150?
-
2017/12/02 19:42:18
Z komunikatu ZTM: "Linia 150 na trasie Metro Młociny Dziekanów Leśny. Autobusy tej linii będą kursowały z częstotliwością w szczycie co 10 minut, co 15 minut
poza szczytem oraz co 30 minut w święto. W wybranych dodatkowych
kursach w porannym szczycie w dni nauki szkolnej autobusy dojadą do
pętli Metro Marymont".
-
Gość: , *.dynamic.chello.pl
2017/12/04 08:30:07
Linia 110 nie zostanie wydłużona www.ztm.waw.pl/aktualnosci.php?i=2044&c=100&l=1
-
2017/12/04 12:48:24
Z tego, co było zapowiadane, linia 110 ma być przedłużona w połowie 2018 r.
-
Gość: Pablos, *.dynamic.chello.pl
2017/12/05 11:07:21
Dziękuję za informację Panie redaktorze. Szkoda, że nie wydłużą linii 110 w 2010 r. Panie Redaktorze czy w związku z postem na facebooku, wiem Pan coś może na ten temat? Może Pan o tym napisać? Wczoraj odbyło się spotkanie (niestety nie mogłem w nim uczestniczyć) odnośnie spotkania mieszkańców z urzędnikami Ratusza Bielany i przedstawicielami ztm odnośnie poprawy komunikacji na Chomiczówce. Słyszałem np. o pomyśle linii 200 coś z Fortu Wawrzyszew na Nowe Bemowo lub Koło. Czy był by Pan wstanie ustalić co było dyskutowane na wczorajszym posiedzeniu i napisać o tym? www.facebook.com/groups/284399835302/?pnref=story Poniżej post: Będzie rozpatrywana komunikacja miejska na terenie Dzielnicy Bielany, w szczególności na Osiedlu Chomiczówka - propozycje poprawy jej funkcjonowania.
Urząd Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy, ul. Żeromskiego 29, sala konferencyjna, Vp, g. 17.00
-
2017/12/05 22:48:30
W miarę możliwości spróbuję ustalić, co się kroi. Może linia 201: Koło - Fort Bema - Powst. Śl. - Chomiczówka - Fort Wawrzyszew. Oczywiście w zamian wycofanie 121 z powrotem z Bemowa. Całkiem zgrabny plan. Wcześniej była też mowa o wydłużeniu linii 203: Fort Wawrzyszew - Chomiczówka - Metro Młociny - Młociny Encyklopedyczna.
-
Gość: Pablos, *.dynamic.chello.pl
2017/12/06 12:15:34
Dziękuję. Było by fajnie jak by Pan ustalił co się kroi. Te pomysły, o których Pan pisze są bardzo dobre. Mieszkam na Chomiczówce w regionie linii 203. Dobudowali niedawno nowe bloki przy Księżycowej, Maszewskiej, Głowackiego. To jedyne jakiekolwiek połączenie komunikacyjne z tego regionu. Małe busiki 203 w godzinach szczytu pękają w szwach. Jest b. duża potrzeba uzyskania połączenia z centrum handlowym Bemowo na Powstańców Śląskich, bo to najbliższe Centrum rozrywki i zakupów dla mieszkańców Chomiczówki + możliwość przesiadki do tramwajów. Linia 121 nie obsługuje tego regionu Chomiczówki, choć historycznie docierała do Kwitnącej/róg Bogusławskiego. Nowa linia mikrobusowa z Księżycowej do Powstańców Śląskich jest b. potrzebna. Tyle tylko, że dwie zmiany tj. nowa linia mikrobusowa do Powstańców Śląskich i przedłużenie linii 203 może być trudne do zrealizowania. Wg. mnie jeden z tych wariantów jest możliwy do realizacji. Przedłużając linię 203 należało by zwiększyć częstotliwość jej kursowania, bo już w tej chwili w godzinach szczytu jest przeładowana. Pytanie czy da się zwiększyć częstotliwość jej kursów a jednocześnie uruchomić nową linię mikrobusową? Trzeba było by sprawdzić czy jest miejsce przy Fort Wawrzyszew na dwa mikrobusy. Z postów na portalu Jesteśmy z Chomiczówki można wywnioskować, że ztm planuje przedłużenie linii 171 na Chomiczówkę. Mnie osobiście ten pomysł się nie podoba, domagam się powrotu linii 167, albo jakiejś linii z ul. Conrada, która dotrze do ul Grójeckiej. Z postów na blogu Jesteśmy z Chomiczówki można wywnioskować, że kursy skrócone linii 114 mają docierać do pętli Chomiczówka. Dalej, podobno ztm zamierza wycofać się z linii mikrobusowej z UKSW do metra Słodowiec. Mieszkańcy Chomiczówki na spotkaniu z urzędnikami Ratusza Bielany i przedstawicielami ztm domagali się absurdalnego moim zdaniu pomysłu przywrócenia linii 520 na Chomiczówkę....To tyle z przecieków, ale nie wiem jak dokładnie na debata o poprawie komunikacji na Chomiczówce przebiegła.Może Panu uda się coś więcej i dokładniej dowiedzieć w tym temacie.
-
Gość: aqq, *.dynamic.chello.pl
2017/12/30 23:15:37
a jak teraz dojechać do przystanku "Pancerz" obsługiwanego przez linie Łz?

Gazeta.pl Warszawa