Blog > Komentarze do wpisu

Zmiany, zmiany, zmiany, ale jakie?

Do prezentów pod choinkę dla stałych Czytelników bloga razem z życzeniami z okazji świąt Bożego Narodzenia dołączam kilka newsów o planowanych przez Zarząd Transportu Miejskiego zmianach w komunikacji planowanych w najbliższych tygodniach i miesiącach już nowego roku - 2018. Oby nam się!

Konstancin - Wilanów - Ursynów


Fot. Adam Drabiński/AG

Wydawało się, że wraz z otwarciem planowanego od ponad 20 lat łącznika Powsina z Kabatami ruszą tędy wszystkie linie podmiejskie z Konstancina-Jeziorny. Okazało się to jednak niemożliwe, bo Ursynów nie uporał się z przebudową odcinka ul. Relaksowej i jej skrzyżowania z ulicami Wąwozową i Rosoła. Autobusy pojadą więc najpewniej dopiero wiosną, ale niekoniecznie według ogłoszonego kilka tygodni temu planu.

Z moich informacji wynika, że ZTM konsultuje jeszcze z władzami Konstancina nowy wariant. Podwarszawski samorząd dostał do wyboru, czy chciałby skierować część kursów w porannym szczycie z Konstancina do pętli w Wilanowie (wtedy dojeżdżający tu lub przesiadający się uczniowie i pracownicy zachowaliby bezpośrednie połączenie) kosztem części kursów do stacji metra Kabaty. Tutaj dotrze większość autobusów linii 710 i 724 z Piaseczna i Konstancina oraz 742 z Góry Kalwarii przez Konstancin.

Będzie też zapowiedziana kursująca w dni powszednie linia 339 (Metro Wilanowska - Wilanów - Powsin - Metro Kabaty) obok całotygodniowej linii 139 (Metro Wilanowska - Wilanów - Powsin - Ogród Botaniczny). Ursynów stara się dodatkowo o sezonowe połączenie Metra Kabaty z Parkiem Kultury i Ogrodem Botanicznym w Powsinie.

Wiadomo też, że w 2018 r. (mówi się, że w jego połowie) Konstancin-Jeziorna wejdzie do I strefy biletowej. Ciekawe, czy podobnie jak w przypadku Łomianek i Marek będzie się to wiązało ze zmianą numeracji z podmiejskiej na miejską. Czyżby zniknęły trzy "siedemsetki" - 710, 724 i 725? A może dopiero wtedy, gdy do I strefy biletowej dołączy sąsiednie Piaseczno? Rozmowy trwają także z tym samorządem. W południowej części aglomeracji stołecznej zapowiada się więc sporo ciekawych zmian.

Chomiczówka

Przenieśmy się na drugą stronę Warszawy. Jeden z czytelników pytał niedawno, co wyniknie ze spotkania bielańskich radnych z mieszkańcami Chomiczówki na temat reorganizacji tras autobusów w tej części miasta. Zapewne niewiele.

Wypłynął wtedy dość rewolucyjny pomysł przekierowania linii 203 z Fortu Wawrzyszew przez ul. Kwitnącą, Wólczyńską i al. Reymonta do stacji metra Wawrzyszew, zamiast jak teraz do stacji Młociny. Moim zdaniem nie byłoby to wcale takie głupie. Mieszkańcy zyskaliby dojazd do hipermarketu Leclerc, można by też uruchomić, a raczej wznowić przystanki na ul. Kwitnącej, którą w zamierzchłych czasach kursowała linia 121. A do metra Wawrzyszew taka sama droga jak do stacji Młociny. Podniosło się jednak larum i ZTM raczej zostawi trasę linii 203 w spokoju. Zwłaszcza że sam ma plan, by docelowo wydłużyć ją od Metra Młociny koło nowego monstrum handlowego Galerii Młociny przez ul. Książąt Mazowieckich do ul. Encyklopedycznej i nowych osiedli we właściwej części Młocin.

Poznałem jednak ciekawą koncepcję, by rozdwoić końcówkę linii 184. Nadal wyruszałaby z pętli Szczęśliwice (tylko dlaczego nie przez skrzyżowanie Grójeckiej z Banacha?) koło Dworca Zachodniego i przez Wolę, Koło, Bemowo docierałaby do skrzyżowania al. Reymonta z ul. Conrada. Stąd połowa autobusów pojechałaby do Metra Młociny prosto (tzn. niestety, z łamańcem przez Żeromskiego - Przybyszewskiego - Kasprowicza), a połowa - pod nowym numerem - skręcałaby w Conrada przez całą Chomiczówkę, ul. Sokratesa i Kasprowicza. Jeśli taka zmiana nie przejdzie, ZTM gotowy jest wydłużyć skrócone obecnie kursy linii 114 (Młociny UKSW - Metro Młociny - Chomiczówka), raczej nie linię 171 (Torwar - Nowe Bemowo - Chomiczówka).

Praga i Targówek


Fot. Przemek Wierzchowski/AG

Na otwarcie czeka krótki odcinek ul. Sokolej między ul. Zamoyskiego a Targową. To powinno nastąpić w styczniu 2018 r. ZTM zdecydował już, że skieruje tędy (może po feriach zimowych) linie 146 i 147 z Dworca Wschodniego przez ul. Kijowską (ależ tu teraz korki przed Targową po przebiciu Trasy Świętokrzyskiej na Targówek - co było zresztą do przewidzenia), dalej przez Targową, Sokolą do stacji metra Stadion Narodowy i przez ul. Zamoście, Wybrzeże Szczecińskie, al. księcia Józefa Poniatowskiego, rondo Waszyngtona do obecnych tras przez Saską Kępę i dalej w kierunku Falenicy (146) czy Starej Miłosny (147).

Nie będzie więc przedłużona do Targowej linia 156, która po przekierowaniu z Targówka Fabrycznego do Dworca Wschodniego zyskuje na tym odcinku coraz więcej fanów. Zachęcony tym ZTM myśli teraz o zmianie trasy linii 170: Elsnerów/os. Wilno - Swojska - Księcia Ziemowita - Zabraniecka - Kijowska - Dworzec Wschodni z czasem przejazdu w granicach tylko 10 min. Lukę na "małej Radzymińskiej" i Ząbkowskiej zapełniłaby linia 338 (pl. Hallera - Utrata) przekształcona na całotygodniową. Aż się prosi dla niej o numer 123 widywany na podobnej trasie w latach 1949-73, ale teraz zajęty na Gocławiu, Grochowie i Saskiej Kępie.

Skrócenie linii 170 wyglądałoby całkiem zgrabnie, bo mieszkańcy rozrastającego się coraz bardziej osiedla Wilno oprócz dojazdu u siebie do pociągów w kierunku Dworca Wileńskiego zyskaliby też połączenie z pociągami na Dworcu Wschodnim bezpośrednio do Śródmieścia i tramwajami (wśród nich linia 28 do obecnej pętli 170 na rondzie Starzyńskiego).

Nie jest to najlepsze miejsce do zawracania (brak możliwości postoju), dlatego ZTM próbował przedłużyć trasę do osiedla na Golędzinowie, ale nie zyskał zdecydowanego poparcia mieszkańców i miejskich urzędników. Stąd pomysł na skrócenie 170.

Mnie bardziej podobałby się dla tej linii wariant: Elsnerów/os. Wilno - Dworzec Wschodni - Metro Stadion Narodowy. Wtedy autobusy przecinałyby linię ul. Targowej, zabierając więcej pasażerów. Wydaje się, że na zakorkowanej Kijowskiej nie obędzie się bez buspasa. Dodatkowa linia na tym odcinku jeszcze bardziej uzasadniałaby jego wytyczenie.

Bielany, Białołęka, Bemowo, Wola

Nie zanosi się za to na rychłe uruchomienie linii 200 zapowiedzianej we wrześniu na niezbyt zrozumiałej trasie pokrywającej się z tramwajami: Metro Słodowiec - Marymoncka - Dewajtis - Las Bielański (UKSW). Nie chcą tego radni Bielan, mimo że autobusy w rezerwacie byłyby elektryczne. Ja też nie jestem ich entuzjastą w tym miejscu. Nie tylko dlatego, że ul. Dewajtis to jedna z moich rekreacyjnych tras rowerowych.

Linia 334 wciąż czeka na przygotowanie zawrotki na ul. Annopol koło przystanku tramwajów linii 1 4, by pomknąć do nich z Zielonej Białołęki nowym odcinkiem ul. Daniszewskiej.

ZTM nadal nie ma autobusów, by uruchomić zapowiadaną już od dawna linię 220 przez Lazurową i al. 4 Czerwca 1989 r. Miało to być nowe połączenie obwodowe na zachodzie Warszawy od Bemowa przez Włochy i Ursus na Okęcie. Może uda się po dostawach kolejnych "elektryków" dla MZA i hybryd, które sprowadzi do Warszawy firma Mobilis. Na razie autobusy są zaangażowane w obsługę linii zastępujących tramwaje wycofane z pętli Służewiec i brakujące pociągi we Włochach i w Ursusie. W obu przypadkach powinno się to skończyć po wakacjach 2018 r.

Również na wrzesień przyszłego roku wstępnie zapowiadana jest nowa linia (czyżby 106?) przez ul. Jana Kazimierza. Mieszkańcy nowych osiedli na Odolanach zyskaliby dojazd do najbliższej stacji metra Rondo Daszyńskiego.

Wraz z wydłużaniem II linii na Targówek i w głąb Woli czeka nas prawdziwe trzęsienie na ziemi - trasy autobusów zmienią się radykalnie. Jednak z ogłoszeniem propozycji ZTM wstrzyma się do 2019 r., gdy będzie już po wyborach samorządowych. Po co drażnić wyborców tym co nieuchronne.

(osa)

piątek, 22 grudnia 2017, osa_oraz_smik

Polecane wpisy

  • Autobusy spenetrują Siekierki

    Fot. Dariusz Borowicz/AG Kilka dni temu minęło 16 lat od hucznego otwarcia Trasy Siekierkowskiej z mostem. Obserwowałem to wydarzenie z 30. piętra Pałacu Kultur

  • Buspas pomaga czy raczej przeszkadza?

    Mam coraz większe wątpliwości, czy buspasy na moście Łazienkowskim zdają egzamin. O ile bez żadnych wątpliwości udrożniły dla komunikacji miejskiej całą Trasę Ł

  • Powrót linii 371, teraz: Chomiczówka

    Zabiegi mieszkańców Chomiczówki o przywrócenie połączenia ul. Conrada nie tylko z Bemowem, ale też bardziej odległymi dzielnicami skończą się uruchomieniem nowe

Komentarze
2017/12/22 16:14:19
Po Nowolazurowej nadal nic nie jeździ! Mijają już 2 lata!
-
Gość: , *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2017/12/22 17:40:28
A jak pojedzie 146 i 147 w kierunku Wschodniego jak z Sokolej będzie tylko prawoskręt w kierunku Powszechnego ?. Do czasu budowy ostatniego odcinka Trasy.
-
Gość: Krzysiek_S, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2017/12/22 17:44:35
A jak pojechałyby linie 146 i 147 w kierunku Wschodniego, jak na razie nie będzie lewoskrętu z Sokolej w kierunku Kijowskiej?. Tylko lewoskręt do Teatru Powszechnego.
-
2017/12/22 18:42:16
Pewnie na razie naokoło: ...Sokola - Zamoyskiego - Marcinkowskiego - Targowa - Kijowska...
-
Gość: mir, *.dynamic.gprs.plus.pl
2017/12/22 22:21:44
osa_oraz_smik
Pewnie na razie naokoło: ...Sokola - Zamoyskiego - Marcinkowskiego - Targowa - Kijowska...

Bardzo głupi pomysł. Autobus musiałby przebić się przez 4 pasy Targowej do skrętu w Kijowska. Targowa w tym miejscu stoi w korku. A to efekt zwężenia Targowej o 1 pas /prawy/ na wysokości nowej ulicy.
-
2017/12/23 00:30:20
146 i 147 powinny kursować Lubelską, by odciążyć Kijowską. Buspas byłby ok, ale pod warunkiem respektowania przez kierujących wciskających się z Brzeskiej i Markowskiej. Jakoś w to nie wierzę.

Odolanom już tyle obiecano. Ile lat już czekają na tę dowozówkę? I pewnie jeszcze poczekają...
-
Gość: burak, *.dynamic.chello.pl
2017/12/23 13:14:15
Rozdwojenie 184 to słaby pomysł z punktu widzenia Starych Bielan, gdzie znów ta linia dotrze dwa razy na godzinę. O wiele lepiej byłoby wydłużyć 171, nawet przez Conrada do Huty (oj, gdyby można było wrócić do tej nazwy), jednocześnie wycofując je w końcu z Emilii Plater, gdzie w popołudniowym szczycie traci 30-60 minut w półkursie w stronę Torwaru. 184 za to mogłoby zostać przedłużone ze Szczęśliwic przez Rakowiec i planowany łącznik Żwirki i Wigury z Woronicza na Służewiec: byłby dojazd do Grójeckiej i alternatywa dla 136 i 504.
Pomysł na 203 świetny, mógłby docierać też na Dewajtis (np wybrane kursy) zamiast idiotycznego pomysłu na linię do Słodowca. Do Młocin mogłaby za to kursować inna linia wydłużona z Huty, gdzie i tak nie wszystkie się mieszczą (np 156 lub nowa linia po jej bielańskiej trasie wydłużona na Żoliborz, np Włościańską, Elbląską i trasą 221).
Bardzo brakuje połączenia Bemowa i Ursusa/Włoch, oprócz 220 (które mogłoby przecież być 106) można by pomieszać krańce 127 i 112.
Na Odolanach zamiast nowej linii można by skierować którąś z istniejących - np. wydłużyć 194 lub 155. To drugie rozwiązanie bardziej przyszłościowe, jeżeli po otwarciu metra 155 wróci na Koło.
Na Saskiej Kępie wydaje się brakować linii wzdłuż Zwycięzców, może przy okazji 147 mogłoby skręcić z Saskiej do Wału (dodatkowy przystanek na wysokości Walecznych?) i dalej prosto do Sokolej. Obecna trasa nakłada się z trasą 123, która swoją drogą już dłużej związana jest z obecną trasą (fragment gocławski), bo od początku lat 80-tych.
Wszystkiego dobrego!
-
Gość: Żyd Ortodoksyjny, *.dynamic.chello.pl
2017/12/23 14:29:54
Nigdy nie zrozumiem, dlaczego chodnik i droga dla rowerów są po wewnętrznej stronie ekranów, a nie po zewnętrznej. Czy chodzi o to, żeby piesi i rowerzyści posłuchali sobie hałasu i sztachnęli się dodatkową porcją spalin?
-
Gość: Mirek, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2017/12/23 16:24:40
Ale czemu autor się uparł, że brak możliwości postoju na Starzyńskim dla 170? Zatoka jest tam długa i postoje się odbywają.
-
Gość: burak, *.dynamic.chello.pl
2017/12/24 02:03:53
@Żyd Ortodoksyjny
Ja nigdy nie zrozumiem, dlaczego w mieście przy ulicach stawia się takie szkaradztwa. Czym te ulice różnią się od np. Marszałkowskiej, Alej Jerozolimskich, Solidarności? Przy ulicach powinny być domy, a przy tych większych, tranzytowych, o podwyższonym limicie prędkości chociażby parkingi wielopoziomowe, centra handlowe, biurowce, które ograniczałyby hałas zarazem pełniąc miejskie funkcje. A tak mamy płot przy szosie, a za nim płot dookoła osiedla. T r a g e d i a.
-
Gość: Odolany, *.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
2017/12/24 08:26:09
Planowana dla Odolan dowozówka dwukierunkowo po Jana Kazimierza to nonsens - nie dość, że to rozbicie oferty między dwa ciągi (równolegle buspas i tramwaj na Kasprzaka), to jeszcze będzie godzinę do skrętu w Ordona czekać - tak wygląda Jana Kazimierza o 8 czy 9 rano.

No ale podobno tak chcieli mieszkańcy - a mieszka tu sporo świeżo sprowadzonych mądrali, ich innym wykwitem są podpisy przeciw budowie szkoły (!) przy Ordona - woleli ją postawić w krzakach na Sowińskiego, kilkaset metrów od jakiejkolwiek komunikacji.
-
Gość: Wiliam, *.adsl.inetia.pl
2017/12/25 11:20:00
Jestem jak najbardziej za lepszym dojazdem do M2 od strony Saskiej Kępy i Gocławia, ale proponowana zmiana 146 i 147 to wg. pogłębienie chaosu. W efekcie przy dojeździe na Saską Kępę rozbija się podaż na Francuską (138, 146) na dwa przystanki, a i samo meandrowanie po ulicach Pragi z pewnością nie poprawi punktualności linii.
Wg. najlepszym rozwiązaniem jest uzwyklenie E-1 i puszczenie go od Wału przez Zwycięzców do Saskiej. W ten sposób dostanie cały jeden przystanek więcej niż obecnie i pojedzie przez centrum dzielnicy (Stacja Krwiodawstwa, pl.Przymierza), a nie opłotkami (Kryniczna). Zaliczy ten sam węzeł (Saska), także nic funkcjonalnie nie straci.
-
Gość: Pablos, *.dynamic.chello.pl
2017/12/31 07:05:19
Poniżej przytaczam fragment korespondencji z przedstawicielem ztm odnośnie uruchomienia nowej linii 220. Nie można było by jej skierować do pętli na Chomiczówce? O to co napisał przedstawiciel ztm:
Linia 220 jest również na liście planów na rok 2018. Biorąc jednak pod uwagę wspomnianą już we wcześniejszej korespondencji przewidywaną mniejszą liczbę dodatkowych autobusów niż będzie potrzebna do realizacji najpilniejszych zaplanowanych zmian, nie możemy obecnie stwierdzić, czy linię 220 uda się uruchomić w roku 2018.

Planowana trasa linii 220: P+R AL. KRAKOWSKA - al. Krakowska - Szyszkowa - Środkowa - Ryżowa - WKD OPACZ - Ryżowa - Prystora - Skoroszewska - Dzieci Warszawy - Poczty Gdańskiej - al. 4 Czerwca 1989 roku - Lazurowa - Kaliskiego - Radiowa - Wrocławska - Żołnierzy Wyklętych - Piastów Śląskich - Powstańców Śląskich - NOWE BEMOWO
z częstotliwością kursowania: 15 minut w godzinach szczytu, 20 minut poza godzinami szczytu i w weekendy.

Gazeta.pl Warszawa