Blog > Komentarze do wpisu

"Pięćsetka" z Bródna na Powązki

Wśród noworocznych (2018) planów Zarządu Transportu Miejskiego jest przedłużenie linii 500 z dawnego ronda Babka na Powązki. Zmiana to nieznaczna, jeśli spojrzeć na długość nowego odcinka (może jakieś 2 km), a zarazem znaczące ustępstwo urzędników odpowiedzialnych za kształt komunikacji publicznej w stolicy na rzecz zabiegających o takie posunięcie od dawna władz Żoliborza, radnych i mieszkańców nowych osiedli wzdłuż ul. Powązkowskiej.


W połowie grudnia dzielnicowa radna Izabela Rychter (komitet Żoliborz Demokratyczny) wręczyła petycję wicedyrektorowi ZTM Andrzejowi Frankowowi. Od pani radnej usłyszałem, że w zbieranie podpisów byli mocno zaangażowani działacze osiedlowi na Żoliborzu Artystycznym. Dodała, że przedłużenie linii 500 pomogłoby w czasie zapowiadanego na ten remontu pierwszego odcinka ul. Rydygiera. W przyszłości zaś przyda się, gdy kolejarze otworzą nowy przystanek Warszawa Powązki (ma to nastąpić w 2019 r.). Mieszkańcy narzekają, że podstawowa w tej okolicy linia 180 na Trakt Królewski ma tak długą trasę (Chomiczówka - Wilanów), że autobusy są często spóźnione, kursują stadami i stoją w korkach.

A jeszcze na początku dekady wzdłuż Powązkowskiej ciągnęły się ponure płoty magazynów i terenów wojskowych. Tę pustkę zapełniły bloki Żoliborza Artystycznego i innych deweloperów. Nic dziwnego, że ludzie chcą się dostać sprawnie do metra czy tramwajów w al. Jana Pawła II i na Okopowej. Na przywrócenie torów na Powązkowskiej nie ma co liczyć. W latach 60. kursowały tędy tramwaje do dwóch pętli. Najpierw linia 8, a potem 19 do IV Bramy (po tej zawrotce w kształcie łezki pozostał ślad wśród zakładów kamieniarskich u zbiegu Powązkowskiej ze Słodowiecką). Jak podaje Trasbus.com, w 1970 r. z Powązkowskiej znikła zaś linia 22, która docierała do pętli Powązki na wysokości Cmentarza Wojskowego, gdzie przez długie lata zawracały też autobusy: 122 (od 1967 r.), 170 (od 1971 r.) i 422 (od 1975 r.). Dobrze pamiętam tamto miejsce na wysokości ul. Sybilii za starym domem Powązkowska 80. Budynek wciąż stoi, ale w miejscu pętli teraz znajduje się podjazd do skrzyżowania z Trasą AK. Autobusy w latach 80. pojechały dalej - na Piaski, Chomiczówkę (linia 170) i Bemowo (linie 122 i 422).

Kilka miesięcy temu pisałem tu, że samorząd Żoliborza wystarał się o przedłużenie przez Powązkowską do stacji metra Dworzec Gdański lokalnej linia 221. Powstałoby więc podkowiaste połączenie, bo jej trasa zaczyna się po drugiej stronie torów i wiedzie do nowych osiedli Żoliborza Południowego. Najwidoczniej uznano, że zapowiadana przez PKP rozbudowa Dworca Gdańskiego może utrudnić ten plan (problem z zawrotką na ul. Słomińskiego). Dlatego teraz właściwie przyklepane jest przedłużenie do Powązek Wojskowych niewidzianej tu nigdy "pięćsetki". W weekendy może przejąć funkcje linii cmentarnej, a na codzień dowozówki do stacji metra Dworzec Gdański czy centrum handlowego Arkadia. Problemem jest tylko ten mały znak nakazujący skręt w prawo:

Jesteśmy na ul. Dzikiej, gdzie w połowie 2009 r. ZTM zakończył trasę "pięćsetki" najpierw czasowo, wykorzystując remont torów tramwajowych w al. Jana Pawła II, a potem już na stałe, by wycofać ją z historycznego odcinka do Dworca Centralnego. Tradycyjnie bowiem od 1986 r. linia 500, a wcześniej od 1975 r. jej poprzednie wcielenie - linia 490 - wyruszały stamtąd bez większych zmian trasy na Bródno. Była to jedna z pierwszych całodobowych linii przyspieszonych, stąd zmiana jej numeru z 4xx na 5xx. W latach 80. tą drogą powstały też linie 492->502 z ul. Emilii Plater na Ursynów, 483->503 z Konwiktorskiej do Natolina, 451->504 z Dworca Centralnego do Natolina, 486->505 spod Pałacu Kultury do Natolina, 406->506 z pl. Teatralnego na Jelonki i 409->507 z Dworca Centralnego na Bemowo-Lotnisko. Trochę wspomnień i noworoczna konstatacja, że czas upływa, a wciąż pamięta się tamte zmiany, które zapoczątkowały nowy typ linii pięćsetek. Z tamtego zestawu tylko 503 przetrwała na niezmienionej trasie, a 500 i 504 na skorygowanych.

Urzędnikom ZTM zależy, by utrzymać dotychczasowy przebieg linii 500 docerającej z Bródna i okrążającej rondo Babka do al. Jana Pawła II i przystanku na Dzikiej. Rzeczywiście łatwo się stąd przesiąść do tramwajów jadących w kierunku Dworca Centralnego i tych na Okopowej. Z Dzikiej "pięćsetka" ruszałaby na wprost do Powązkowskiej. Gdyby nie nakaz skrętu w prawo w Okopową do ronda Babka.

W ZTM liczą, że uda się go zlikwidować podczas planowanej w 2018 r. budowy nowego szlaku rowerowego Towarowa - Okopowa. Jednak w Zarządzie Dróg Miejskich usłyszałem, że nie ma takich planów. Droga rowerowa powstanie, ale tak, by jak najmniej ingerować w program sygnalizacji świetlnej u zbiegu Okopowej z Powązkowską i Dziką.

Przez długie lata od końca XVIII wieku Dzika naturalnie łączyła się z Powązkowską, bo była to droga konduktów pogrzebowych ze Śródmieścia na Cmentarz Powązkowski. Czy ZDM zrobi teraz wyjątek, by utworzyć paracmentarne połączenie autobusowe z Bródna na Powązki?

Oczywiście "pięćsetka" może kursować tak jak w weekendy linia 409 z Bródna przez most Gdański, rondo Babka i Okopową do Powązkowskiej. Przystanek można by urządzić bez większej szkody dla płynności ruchu na jednym z trzech pasów Okopowej na wysokości upiornego hotelu Czarny Kot, symbolu wszech czasów niemocy urzędników wobec samoli budowlanej. Skoro mamy dziś Nowy Rok, wypada przypomnieć, że sprawa ta zaczęła się na przełomie lat 80. i 90., gdy parterowy pawilon, w którym sprzedawano kwiaty wypączkował w wielopiętrowe królestwo kiczu.

Na Powązkowskiej linia 500 miałaby się zatrzymywać bodajże w dwóch miejscach - przy pl. Czesława Niemena (osiedle Żoliborz Artystyczny) i przy ul. Krasińskiego. Okazyjnie albo na żądanie może też przy IV Bramie Cmentarza Powązkowskiego. Pętla ma się znajdować na parkingu przy Cmentarzu Wojskowym - autobusy skręcą z Powązkowskiej w lewo na skrzyżowaniu z ul. Krasińskiego, okrążą stację benzynową Orlenu i po postoju ruszą na Bródno przez ul. Powązkowską.

(osa)

poniedziałek, 01 stycznia 2018, osa_oraz_smik

Polecane wpisy

  • Buspas pomaga czy raczej przeszkadza?

    Mam coraz większe wątpliwości, czy buspasy na moście Łazienkowskim zdają egzamin. O ile bez żadnych wątpliwości udrożniły dla komunikacji miejskiej całą Trasę Ł

  • Powrót linii 371, teraz: Chomiczówka

    Zabiegi mieszkańców Chomiczówki o przywrócenie połączenia ul. Conrada nie tylko z Bemowem, ale też bardziej odległymi dzielnicami skończą się uruchomieniem nowe

  • Zwijanie zajezdni, teraz Stalowa

    Jak na kampanię wyborczą do ratusza pół roku przed głosowaniem to w sumie dość niespodziewana zapowiedź , a zarazem oczywista kolej rzeczy: kandydaʌ

Komentarze
Gość: Pablo 302, *.ipv4.supernova.orange.pl
2018/01/03 23:38:58
A ja mam nadzieję, że do tej kolejnej głupoty przystankowej nie dojdzie. Bo dając 500ce przystanek na pl. NIEMENA zapomina się o tym, że nie obowiązuje on w kierunku Okopowej. Jego obowiazki przejmuje Duchnicka (na wiadukcie nad torami kolejowymi), która i tak będzie przystankiem dla 500tki, po remoncie linii kolejowej. I w tej sytuacji linia 500 jako pospieszna w kierunku CM. WOJSKOWEGO będzie tak pospieszna, że w odległości równo 200 metrów obsługiwać będzie dwa zespoły przystankowe, a to już jest skrajną przesadą.
-
Gość: Bemowiak, *.play-internet.pl
2018/01/04 00:21:33
Moim skromnym zdaniem chyba jednak zarówno wygodniejsze dla pasażerów, jak i praktyczniejsze w perspektywie wykorzystywania Ronda Radosława jako kraniec (niekoniecznie dla 500), aby pasażerów można było wysadzić przed wiecznie zakorkowanym rondem Babka i nie kazać im czekać, a następnie po przebiciu się przez owo rondo nie zjeżdżać już w równie zakorkowaną aleję Jana Pawła II, a potem za Dziką nie lądować na także zapchanym wjeździe na rondo od Okopowej i znowu nie przejeżdżać przez owo zakorkowane rondo, tylko po prostu zjechać na Słomińskiego i ruszyć w dalszą trasę.
-
Gość: coil, 95.160.154.*
2018/01/04 08:52:35
a kiedy większa częstotliwość 500? to chyba najbardziej zatłoczona linia w mieście.
-
Gość: Mirek, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2018/01/04 19:59:06
Wydłużenie 500 na Powązki = ZMNIEJSZENIE częstotliwości i nieregularność kursowania. Bardzo dziękuję paru krzykaczom z Żoliborza Artystycznego, którzy wyznają magię czerwonego numerka.
Autobusów na wydłużenie 500 NIE MA, tak więc częstotliwość w DP spadnie do 10 w szczycie i 15 poza. Do tego korki na Powązkowskiej rozwalą regularność. Dzięki !
-
Gość: Mirek, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2018/01/04 20:03:05
Aha, tak na marginesie. 500 krańcowało już na Powązkach w okresie Wszystkich Świętych a dokładnie : 25-29.10.2010, 02.11.2010 oraz 27-28.10.2012, 03-04.11.2012
-
Gość: Pablos, *.dynamic.chello.pl
2018/01/05 00:10:31
Nie zmieniał bym trasy linii 500. Lepiej linię 409 zrobić linią cało tygodniową a nie tylko weekendową (może przekształcić w linię pięćset coś?) i skrócić linię 114 z Młocin do Pl. Wilsona i wycofać z odcinka Bródnowskiego. Linia 409 jako cało tygodniowa spełni oczekiwania mieszkańców nowych osiedli na Żoliborzu, poprawi komunikację na Chomiczówce czego domagają się mieszkańcy Chomiczówki a połączenie Bielan z Bródnem zapewniają linie 112 i 156, więc 114 można wycofać z odcinka bródnowskiego ( w zamian szybsze 409 jako linia cało tygodniowa).
-
Gość: Mirek, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2018/01/07 08:14:11
@Pablo. Kiedyś była taka linia 406 z Targówka przez most Gdański, Powązkowską na Bemowo. Sądzę, że teraz można ją przywrócić... Kursy co 15 minut na początek. Tylko, że autobusów nie ma, bo nawet już legendarna linia 220 ze Starego Bemowa, wzdłuż Nowolazurowej na Okęcie vel PR Al. Krakowska nie może się doczekać objawienia...
-
Gość: Pablos, *.dynamic.chello.pl
2018/01/07 18:56:17
@Mirek. Pisz Pablos, bo Pablo to inny użytkownik komentujący wpisy na tym blogu. Można było by przywrócić coś na kształt 406 ul. Maczka, bo przydała by się taka szybka linia jako uzupełnienie linii 180 na Powązkowskiej, na której przybywa osiedli i za jakiś czas linia 180 na Powązkowskiej nie przyjmie tylu pasażerów. Z tymże, linię 406 można było by puścić z pętli na Chomiczówce, albo nawet z Metra Młociny.Mogła by skręcać z Conrada w Powstańców Śląskich a następnie w Maczka. Mieszkańcy Chomiczówki narzekają na słaby dojazd do CH Bemowo przy ul. Powstańców Śląskich tj. mają linię 121 kursującą raz na 30 minut. Z Maczka do CH Bemowo można dojść na piechotę i do kompleksu gdzie jest Cinema City. Z tymże taka linia była by potrzebna w weekendy, w piątki wieczór, więc nie wiem czy to powinna być ,,czterysetka" czy jakaś ,,pięćsetka".
-
2018/01/08 23:12:25
Dwie uwagi:
- tzw. Żoliborz artystyczny to Powązki i nie bójmy się ich tak nazywać. Bądźmy konsekwentni i szanujmy wszystkie historyczne nazwy, szczególnie tak szlachetne jak wspomniane Powązki, a nie tylko ul. Stołeczną i rondo Babka;
- ciąg ul. Conrada/Kochanowskiego ze skrzyżowaniem ul. Maczka i Powstańców Śląskich łączy al. Reymonta.
-
Gość: burak, *.dynamic.chello.pl
2018/01/09 00:04:19
@Pablos,
Linia przyspieszona raczej nie zatrzyma się na przystanku OD Bemowo, skąd zresztą tak blisko do CH Bemowo nie jest (na pewno za daleko by iść z zakupami). W tej relacji wciąż podoba mi się przydłużenie 171 na Chomiczówkę, które jest silną linią niewykorzystaną na ostatnim odcinku.
-
2018/01/09 19:19:34
171 na Chomiczówkę miałoby sens tylko po śladzie starej dobrej 105 - wtedy być może udałoby się faktycznie zapełnić przeguby i przy okazji nie rozwaliłoby się raz na zawsze rozkładu jazdy tragiczną relacją skrętną Conrada-al.Reymonta.

Jeśli by chcieć zapewnić 171 lepsze napełnienie, to lepiej wydłużyć ją PROSTO aż do ronda Hutników Warszawskich, z postojem wyrównawczym na przystanku METRO WAWRZYSZEW 05 (dwa przeguby się zmieszczą, na trzeci nie pozwoli dobrze ułożony rozkład). Wtedy też można by zrobić podejście do wycofania 184 z Oczapowskiego (nowa linia, nowe zasady) i skierowania jej na Chomiczówkę. Gdyby jednak 184 musiało zostać (aby choćby zamieść kurz na Oczapowskiego), to mogłoby obsługiwać METRO WAWRZYSZEW 03.

Moje przekonanie graniczy z pewnością, że znalazłoby się więcej chętnych na dojazd 171 do Metra Wawrzyszew, niż na godzinną podróż w szczycie, z Chomiczówki na Patelnię via bemowski ratusz i Ordona.
-
Gość: Lhry, *.dynamic-ww-08.vectranet.pl
2018/01/10 21:04:00
Bardzo dobra decyzja, dodatkowe polaczenie w tej czesci miasta jest bardzo potrzebne.
-
Gość: Pablos, *.dynamic.chello.pl
2018/01/10 23:41:30
Po starej dobrej linii 105 to jest przez ztm planowana trasa linii 220: P+R AL. KRAKOWSKA - al. Krakowska - Szyszkowa - Środkowa - Ryżowa - WKD OPACZ - Ryżowa - Prystora - Skoroszewska - Dzieci Warszawy - Poczty Gdańskiej - al. 4 Czerwca 1989 roku - Lazurowa - Kaliskiego - Radiowa - Wrocławska - Żołnierzy Wyklętych - Piastów Śląskich - Powstańców Śląskich - NOWE BEMOWO
z częstotliwością kursowania: 15 minut w godzinach szczytu, 20 minut poza godzinami szczytu i w weekendy. Szkoda tylko, że nie będzie startować z Chomiczówki
-
2018/01/12 22:11:39
Ha, nie przypuszczałem, że ktoś jeszcze pamięta ten wstydliwy epizod w historii 105 ;) Otóż nie, to już nie była stara dobra linia 105, ponieważ skrócenie to chociażby odbiło się falą protestów mieszkańców Chomiczówki zainteresowanych m.in. bezpośrednim dojazdem na WAT.

Pisząc wcześniejszą odpowiedź, miałem na myśli opcjonalne skierowanie 171 po trasie 105 sprzed wakacji 2005, czyli: Powstańców Śląskich - al. Reymonta - Wólczyńska - Conrada - CHOMICZÓWKA. Dopiero w takim wariancie prawdopodobnie zebrałaby tylu pasażerów, ilu uzasadniałoby wydłużenie "silnej linii niewykorzystanej na ostatnim odcinku". W innym przypadku straty byłyby większe, niż korzyści.

Po skróconej trasie (i wyprostowanej na Bemowie), czyli: CHOMICZÓWKA - Conrada - al. Reymonta - Powstańców Śląskich - Radiowa... możnaby od początku uruchomić 220, ponieważ:
- przywrócone zostałoby połączenie Chomiczówki (w wersji minimum) z WAT i Lazurową (tamci studenci pewnie już skończyli naukę, ale pojawili się nowi ;) ),
- prawdopodobnie na nowej trasie nie będą występowały opóźnienia w takiej skali, jak obecnie na 171, więc wyjątkowo słaba relacja Conrada-al.Reymonta nie rujnowałaby dzień w dzień rozkładu jazdy.

Konkluzja na koniec: każde duże osiedle w tej części zachodniej Warszawy ma wciąż swoje silne linie autobusowe do Śródmieścia. Chomiczówka ma 116 i 180, Nowe Bemowo ma 171, a wspólnie ze Starym Bemowem także 523, różne części Jelonek mają 105, 109 i 190. I niech tak zostanie, przynajmniej do czasu uruchomienia metra na Bemowie. Potem i tak wszystko zostanie wywrócone do góry nogami, a 171 zapewne spotka taki sam los, jak chomicze 520.
-
Gość: Pablos, *.dynamic.chello.pl
2018/01/18 22:15:48
@Burak Nieprawda, na przystanku OD Bemowo zatrzymywała się na żądanie linia przyśpieszona 406. Po za tym właśnie z tego przystanku jest najbliżej do Spin City, czyli popularnego centrum rozrywki m.in. z kinem i kręgielnią. Jest bliżej niż z nast. przystanku. Linia 171 jest mega długa i nie ma co jej wydłużać. Osobiście wolę linię 220 z Chomi.
-
Gość: pafs, *.bauer.pl
2018/02/14 16:23:38
Dzien dobry, czy ktos wie kiedy ruszy 500 na tej nowej trasie (do powązek wojskowych)

Gazeta.pl Warszawa