Blog > Komentarze do wpisu

Tramwaj w Bydgoszczy miejscami jak kolejka podmiejska

Z dwuletnim poślizgiem po otwarciu trasy do Fordonu, a było to w połowie stycznia 2016 r., dotarłem na tramwajowy zwiad po Bydgoszczy. Zastałem tam klimatyczne odcinki w bezludnych rejonach miasta, doskonale przebudowane trasy w centrum i fragmenty, które jeszcze czekają na lepsze czasy. Bydgoszcz z ok. 350 tys. mieszkańców (ósme co do wielkości miasto w Polsce) zmienia się w wielu miejscach i warto to mieć na oku.

Przyjechałem porannym pociągiem InterCity z Warszawy na opustoszałą stację Bydgoszcz Wschód, która okazała się bardzo wygodnym węzłem przesiadkowym do nowej linii tramwajowej Fordon - centrum:

Wystarczy wejść na wiadukt tramwajowy z przystankami, które znajdują się bezpośrednio nad peronami PKP. Niestety, przyjeżdżający po raz pierwszy do Bydgoszczy przeżywa tu moment niepewności. Nie ma bowiem biletomatów ani żadnej informacji, jak można opłacić przejazd komunikacją miejską. Trzeba więc zgadywać, czy kupi się bilet u motorniczego, czy w automacie, który działa w tramwaju. Na moje szczęście nadjechał wyposażony w takie urządzenie nowy wagon dostarczony przez bydgoską Pesę. Kupiłem i skasowałem bilet dobowy za 12 zł.


W starszych tramwajach, które nadal dominują w Bydgoszczy, nie ma biletomatów. Działają w nich takie oto archaiczne kasowniki:

Po tym małym zgrzycie można ruszać najnowszą w Bydgoszczy trasą tramwajową do Fordonu, która była głównym powodem mojego przyjazdu. Imponująca inwestycja planowana jeszcze przez PRL-owskie władze w latach 70., a zrealizowana z rozmachem dopiero z pomocą Unii Europejskiej po podpisaniu umowy z wykonawcą pod koniec 2013 r. To trasa o długości aż 9,5 km, czyli tak, jakby ułożyć tory tramwajowe np. od pętli Wyścigi w Warszawie wzdłuż ul. Puławskiej przez całe Piaseczno do stacji PKP w tym mieście.

Nowa linia w Bydgoszczy, dzięki której sieć tramwajowa w mieście wydłużyła się o przeszło 1/3, zaczyna się za dawną pętlą przy ul. Wyścigowej. O szczegółach informują tablice ustawione na drugim końcu odcinka, który nazwano Łoskoń:

 

Początkowo tramwaj jedzie bez postojów z dość dużą prędkością. Zdałem sobie sprawę, że Fordon to tak naprawdę osobne miasto oddzielone od Bydgoszczy połaciami lasów, w których - o ile dobrze zauważyłem - dominują sosny. W Warszawie w sieci tramwajowej nie ma aż tak długich odcinków bez przystanków. Pierwszy na linii do Fordonu wypada dopiero po 4 minutach jazdy:

 

Co ciekawe na trasie do Fordonu wciąż działa przystanek z nazwą ulicy upamiętniającą gen. Sylwestra Kaliskiego (blisko Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego), PRL-owskiego ministra nauki i szkolnictwa wyższego, wybitnego naukowca i rektora Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie, którego ulicę na Boernerowie niedawno zdekomunizował wojewoda mazowiecki Zdzisław Sipiera (PiS). Jego kolega z Kujaw i Pomorza najwidoczniej był mniej wyrywny.

Podczas długiej jazdy do Fordonu moją uwagę w nowym wagonie Pesy zwróciły wyświetlane na monitorach biografie i zdjęcia patronów tramwajów, których większość wybrali w plebiscycie bydgoszczanie. To głównie osoby zasłużone dla miasta i związane z regionem - architekci, lekarze, samorządowcy. Ja trafiłem na opis m.in. urodzonej w tych stronach Poli Negri:


Im dalej od dworca Bydgoszcz Wschód, tym postoje na linii do Fordonu są częstsze. Zresztą nie tylko na gęściej rozmieszczonych przystankach. W drodze powrotnej do centrum tramwaje stają też, niestety, niepotrzebnie na czerwonych światłach z powodu źle wyregulowanej sygnalizacji - tory przecinają jezdnie w wielu miejscach:


Na tym odcinku tramwaje, choć nie były to godziny szczytu, wiozły sporo pasażerów - zajmowali niemal wszystkie miejsca siedzące.

Po drodze mija się nieużywaną, ogromną pętlę Przylesie dla tramwajów i autobusów:

Rozumiem, że może być przydatna w sytuacjach awaryjnych albo podczas remontów, ale czy rzeczywiście konieczna była aż tak duża? Z podobnym rozmachem kawałek dalej zaplanowano pętlę Niepodległości, gdzie jednak zawracają na stałe dwie linie tramwajowe (7 i 10), nie ma za to żadnych autobusów, choć przewidziano dla nich miejsce w obrębie torów:

 


W stronę centrum wszystkie tramwaje wyruszają ze wspólnego przystanku Niepodległości, gdzie zatrzymują się też autobusy:

Jedziemy tramwajem dalej w kierunku północno-wschodnich krańców Bydgoszczy do pętli Łoskoń, gdzie bezpośrednio z centrum miasta docierają dwie linie: 3 i 5. To już naprawdę głusza z rzadką zabudową jednorodzinną. Dopiero tutaj znajduje się oddana razem z nową trasą zajezdnia tramwajowa. Pasażerowie są wypraszani z wagonu na ostatnim przystanku, dalej motorniczy jedzie sam jeszcze jakieś 300 metrów:


W Bydgoszczy widziałem jeszcze jedną tak pustą końcówkę linii tramwajowej z pętlą Las Gdański oddaną w 1989 r. Miejsce to przypomina stołeczne Boernerowo, z tym że tutaj tory są dwa, a na nich aż trzy linie: 1, 2 i 10:

Wiata przystankowa z drewna, jej dach porasta mech.

Przystanek stąd stoi opustoszały na co dzień stadion Zawiszy Bydgoszcz. Jeszcze dwa lata temu odbywały się tu mecze ekstraklasy, teraz klub jest zdegradowany do najniższej klasy rozgrywek.

Czas pojeździć po bardziej uczęszczanych rejonach miasta. Przenieśmy się na przystanek przy rondzie Jagiellonów, gdzie zatrzymuje się najwięcej linii tramwajowych w Bydgoszczy:

Akurat podjechał tramwaj linii 2 - wsiadłem i skręciliśmy na most, a po drugiej stronie Brdy sunęliśmy wolno (fatalny stan torowiska) przez odcinek z nieużywaną od 1991 r. pętlą Babia Wieś. Blisko stąd do nowego mostu, który na pierwszy rzut oka wygląda dość dziwacznie, ale można się do niego przyzwyczaić, a wieczorem jest efektownie iluminowany:


Dalsza część trasy "dwójki" nie jest już tak widowiskowa. Nasuwają się skojarzenia, jakby się było na warszawskich Stegnach albo Chomiczówce. Blokowiska z wielkiej płyty - potworna pamiątka po czasach PRL-u, w ostatnich latach doprawiona w dodatku pastelozą. Stare konstalowskie "akwaria" na torach dobrze wpisują się w tę okolicę. W środku jednak te wagony wyglądają całkiem dobrze z niespotykanym w Warszawie układem siedzeń w rzędach 2+1:


Ciekawa jest też nazwa jednego z przystanków na blokowiskowym odcinku "dwójki":


Lubię takie lokalne, oryginalne nazewnictwo. W Bydgoszczy zwróciłem jeszcze uwagę na przystanki: Bajka, Tor Awaryjny, Żupy, Babia Wieś, Zbożowy Rynek i Garbary.

Tramwaje dwóch linii (2 i 9) docierają do wspólnej pętli z jednym torem przed rondem Kujawskim:

Zanosi się na to, że wkrótce ta nietypowo położona pętla tramwajowa (częściowo między jezdniami ul. Wojska Polskiego, a częściowo z boku) zostanie zlikwidowana. Miasto - znowu przy pomocy Unii Europejskiej - planuje bezpośrednie połączenie torami ronda Kujawskiego z rondem Jagiellonów. To szansa na wyprostowanie trasy tramwajów, która dziś wygląda dziwnie, bo z górnej części Bydgoszczy widać odcinki, którymi jechało się kilka minut wcześniej na dole. Dlatego być może frekwencja na linii 2 nie wypada imponująco.

Równocześnie ma być przebudowany duży węzeł tramwajowy u zbiegu ul. Wojska Polskiego z ul. Perłową, gdzie znajduje się nietypowy, poczwórny układ przystanków - osobnych zarówno dla linii przyjeżdżających z centrum, jak i dla tych, które tam wracają:

W tym miejscu natknąłem się na uliczny biletomat, który przydałby się też na przystankach nad stacją Bydgoszcz Wschód.

Powodem, dla którego warto wybrać się do górnej części miasta, jest dość stromy podjazd. Takiego nie mamy na razie w Warszawie. A nawet, jeśli powstanie odcinek pośrodku ul. Spacerowej wspinającej się na Skarpę Warszawską, to będzie wyglądał inaczej niż ul. Perłowa w Bydgoszczy, gdzie torom wśród bloków towarzyszą tylko ścieżka, drzewa, a za nimi chodnik. W stronę centrum motorniczowie zjeżdżają tędy, hamując. No to z górki na pazurki:

A teraz centrum Bydgoszczy z wijącą się Brdą, którą widać z okien tramwajów:

W tym nowym budynku reklamowanym w prestiżowej lokalizacji z widokami na rzekę ceny mieszkań zaczynają się od 7 tys. za m kw. W stolicy tyle płaci się za lokum gdzieś na peryferiach. W Bydgoszczy od Brdy tylko o jeden przystanek tramwajowy oddalona jest reprezentacyjna ul. Gdańska, która wygląda doskonale po modernizacji przeprowadzonej przed kilkoma laty - przejazd niektórymi odcinkami jest możliwy tylko dla transportu publicznego i rowerzystów:

Ostatnio widziałem bydgoską Gdańską kompletnie rozkopaną. Teraz są równe chodniki, uporządkowano parkowanie, a większość secesyjnych kamienic została odnowiona. Tamtym razem celem przyjazdu do Bydgoszczy było zwiedzanie fabryki Pesy, która realizowała dla Tramwajów Warszawskich wielki kontrakt dostawy 186 wagonów. Zakład sąsiaduje z dworcem głównym i linią kolejową:

Po halach fabrycznych oprowadzał nas osobiście ówczesny prezes Pesy Tomasz Zaboklicki. Od pewnego czasu Pesa ma problemy. Trzymam kciuki za to, żeby jej sytuacja się unormowała. To zakład, którego produkty rozsławiają Polskę - podobnie jak poznański Solaris czy nowosądecki Newag. Tramwaje z Pesy stały się nowym elementem krajobrazu wielu polskich miast, kupiło je też kilku przewoźników zagranicą. Inny eksportowy produkt Pesy to pociągi. Zanosiło się też, że wyjedzie stąd metro dla Warszawy, ale ten plan okazał się nierealny.

Z fabryką Pesy przez tory kolejowe sąsiaduje kolejna nowa trasa tramwajowa w Bydgoszczy - wydłużona tu od dworca głównego PKP. Linia ta prowadzi przez efektowny most na Brdzie z drogą rowerową i dalej przez ul. Dworcową do pętli Rycerska:


Dawniej trasa tramwajów była o jakieś pół kilometra krótsza, bo zawracały bezpośrednio przed dworcem kolejowym Bydgoszcz Główna. Teraz na placu przed wejściem na tę stację znajduje się wygodny węzeł przesiadkowy, gdzie oprócz tramwajów zatrzymują się też autobusy:

Modernizacja i rozbudowa samego dworca Bydgoszcz Główna wyszła bardzo przyzwoicie. Jest czysto i wygodnie.

 

Architektura wygląda nowocześnie i oryginalnie, naprawdę nie ma wstydu. Przeciwnie - miasto zyskało dobry, charakterystyczny budynek. Z takimi wrażeniami wracałem z Bydgoszczy do Warszawy. Szkoda tylko, że zdecydowałem się na podróż czerwonym autokarem zwijającej się z rynku firmy Polskimbus.com. Raz, że bydgoski dworzec PKS, skąd wyruszał, prezentuje się paździerzowo w porównaniu z kolejowym. Dwa, że mój kurs był spóźniony pół godziny, a potem autobus wlókł się 4 godz. i 15 min (pociąg jedzie 3 godz. i 20 min). Aż czterokrotnie przekraczał Wisłę, by zatrzymać się w Toruniu, Włocławku i Płocku. Może to jest jednak wskazówka, by wybrać się na zwiad transportowy także do tych miast...

(osa)

poniedziałek, 08 stycznia 2018, osa_oraz_smik

Polecane wpisy

  • Mazury nie do poznania, droga na Ostrołękę bez zmian

    Z niemałym zdziwieniem odkryłem w ogłoszonym dziś po aktualizacji "Programie Budowy Dróg Krajowych" brak dwóch ważnych odcinków: to nowa trasa wylotowa z Warsza

  • Łódź Fabryczna świetnie wita

    Nie poznałem Łodzi, gdy wróciłem tu wczoraj po kilku latach. Dworzec Fabryczny szokuje rozmachem i nowoczesnością. Gdzie się podziała ta zapyziała stacyjka z wy

  • Daleko od szosy, blisko stolicy

    Nie przypuszczałbym, że tak może jeszcze wyglądać dojazd do siedzib ludzkich w odległości niespełna 50 km od Warszawy. Zdarzyło mi się w tym miesiącu wybrać do

Komentarze
Gość: abc, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2018/01/09 03:02:39
Piękny reportaż! Dziękuję!
-
Gość: PiaskiWiatraczna, *.dynamic.chello.pl
2018/01/09 15:46:03
Porządna relacja, dziękuję!
A do Płocka warto zajrzeć chociażby dla dworca. Byłem w ciężkim szoku.
-
Gość: ctb, *.centertel.pl
2018/01/09 18:06:08
Sylwester Kaliski najpierw był naukowcem, później żołnierzem, dalej - rektorem i komendantem WAT, a dopiero przed śmiercią - ministrem. To tak dla porządku, bo trudno obecnie przypuszczać, że dla panującej nieomylnej władzy ta kolejność ma jakieś znaczenie.
-
2018/01/09 19:18:20
>>>PiaskiWiatraczna
Rzeczywiście spośród 4 miast, które zaliczył PolskiBus dworzec PKS w Płocku zrobił na mnie najlepsze wrażenie, choć postój trwał bardzo krótko. Myślę jednak o następnm zwiadzie tramwajowym, a tego środka komunikacji w Płocku nie mają, mimo że były plany budowy. Szkoda, że władze miasta się nie zdecydowały. Kusi Gorzów Wlkp., gdzie nie byłem nigdy w życiu, ale tam tramwaje ponoć teraz nie jeżdżą wcale, wróciłbym do Grudziądza i Elbląga, ale tam to już chyba tylko samochodem.
-
Gość: Michal, *.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
2018/01/09 20:45:33
W Toruniu z nowych tras jest tylko przedłużenie trasy na Uniwersytet. W planach jest budowa zupełnie nowej na nowo powstałe osiedle.
-
2018/01/10 21:50:40
"Nasuwają się skojarzenia, jakby się było na warszawskich Stegnach albo Chomiczówce. Blokowiska z wielkiej płyty - potworna pamiątka po czasach PRL-u, w ostatnich latach doprawiona w dodatku pastelozą."

Tak się składa, że ponad 10 lat mieszkałem na Chomiczówce a obecnie mieszkam na bydgoskich Wyżynach, jednym z tych koszmarnych pamiątek przez które przejeżdża bydgoska "2".

Blokowiska PRL piękne może nie są i pastelowe kolory piękna im nie dodały ale dla pieszych są tysiąc razy lepsze niż "architektonicznie przystępne" grodzone osiedla. Zewsząd można między blokami przejść wszędzie, znalazło się miejsce na szkoły, usługi, przedszkola etc. Nawet w porównaniu z Miasteczkiem Wilanów, gdzie terenu jednego developera nie da się przeciąć a do osiedla stricte prowadzi jedna, jedyna brama wypada to korzystnie. Jeśli chodzi o mieszkaniówkę to urbanistyka po PRL zaliczyła wielki regres.

A druga uwaga to jakby Pana złapał kanar w starym tramwaju po przesiadce na Bydgoszczy Wschód to brak biletomatów nie byłby z pewnością "małym zgrzytem". Nie mogę pojąć czemu przy budowie węzła za miliony zabrakło budżetu i pomyślunku na biletomat (oraz jakikolwiek utwardzany parking przy tym dworcu).

Czekam na linię na kujawskiej, która może zrewolucjonizować przejazdy między górnym a dolnym tarasem w BDG.
-
Gość: Xxx, *.centertel.pl
2018/01/10 22:20:41
Dodajmy, że prof. Kaliski zginął w bardzo tajemnicych okolicznosciach, prawdopodobnie ręce w tym maczalo KGB.

Co w sumie pasuje do prok. Piotrowicza czy agenta Antoniego...
-
2018/01/11 15:16:55
Już bardzo dawno temu o tym rozmawiałem i myśle że niektore linie strasznie na tym tracą, autobusy w niektore miejsca w szczególności by wystarczyły ale nie wszędzie!
-
Gość: @Randomname, *.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
2018/01/11 19:37:51
Akurat w Miasteczku Wilanów przejść między blokami trochę jest, np na osiedlu na południe od Branickiego.

I to nie jest tak, że urbanistyka zapomniała o takich rzeczach - po prostu nie nadąża za zmianami własności, które hulaja pod (nie) rządem prawa dopuszczającego budowę niemal czegokolwiek na WZce. Bo przecież święte prawo własności...
-
Gość: gosc, *.dynamic.chello.pl
2018/01/12 21:31:35
Czy to złudzenie czy rozstaw szyn jest mniejszy niż w Warszawie?
-
2018/01/12 22:53:57
Tak jest w istocie i powinienem był wspomnieć o tym we wpisie: rozstaw szyn tramwajowych w Bydgoszczy wynosi 1000 mm, podczas gdy w Warszawie - 1435 mm.

Gazeta.pl Warszawa