Blog > Komentarze do wpisu

Ciasno na rondzie Babka

Wypatrywałem corocznej konferencji prasowej organizowanej zwykle przez ratusz pod koniec zimy w sprawie planów remontowych i inwestycyjnych na najbliższy sezon. Tym razem urzędnicy ograniczyli się do komunikatu-gotowca, który tzw. dziennikarze z rozmaitych portali internetowych przekopiowali żywcem bez żadnych refleksji ani wątpliwości. Tak to teraz, niestety, działa, dlatego zachęcam, żeby jednak wydać te parę złotych na pogłębione informacje z dodatkowymi, nie zawsze wygodnymi dla urzędników pytaniami. Szerszy tekst na temat tegorocznych remontów ukaże się w "Gazecie Stołecznej" w nowym tygodniu.

Zgodnie z zapowiedziami z poprzednich lat spodziewałem się, że w 2018 r. tramwajarze w końcu zabiorą się do większych robót na rondzie Babka. To fatalne miejsce, gdzie pasażerowie tracą czas w korkach. Pokonanie tego jednego skrzyżowania zajmuje nawet pięć minut, bo tramwaje sterczą na czerwonym świetle przed wjazdem na rondo, przed zjazdem z niego i na drugim przystanku w tym samym węźle przesiadkowym.

Okazuje się, że problem jest też w drugą stronę - tramwaje nie mieszczą się na przystanku w kierunku Żoliborza i częściowo zastawiają ruchliwe przejście dla pieszych:


Dokładnie rok temu byłem po sąsiedzku na pokazie prasowym w centrum handlowym Arkadia, które zaczynało wtedy swoją rozbudowę o nową część z restauracjami. Już działają, a ja pamiętam zapowiedzi prywatnego inwestora, który chciał partycypować w kosztach wydłużenia platformy przystankowej w kierunku Żoliborza i wytyczenia nowego przejścia dla pieszych do tramwajów przez al. Jana Pawła II bliżej drzwi wejściowych do Arkadii. Cytat z archiwum "Gazety Stołecznej":
"Grzegorz Grajkowski z Arkadii zapowiedział wytyczenie dodatkowego przejścia na drugim końcu wysepki przystankowej, która ma być poszerzana prawdopodobnie w 2018 r. Wtedy też powstanie nowy tor dla tramwajów przyjeżdżających z Żoliborza i skręcających na rondzie Babka. To powinno rozładować korki. W tym roku do remontu idzie odcinek trasy tramwajowej wraz z przystankami przed Arkadią na ul. Słomińskiego w stronę mostu Gdańskiego".

Niestety, dodatkowe przejście dla pieszych przy Arkadii nie powstanie. Przynajmniej w tym roku. A szkoda, bo byłoby to rozwiązanie obecnych problemów z tłokiem na przystanku. Wpadają tam na siebie pasażerowie spieszący się do tramwajów i ci, którzy z nich właśnie wysiedli. Poza tym swobodnie mieściłyby się jeden za drugim długie składy.

Niestety, inwestycja najwidoczniej się przesuwa. Podobnie zapowiadane już wiele lat temu rozdzielenie tramwajów skręcających na rondzie Babka w lewo na most Gdański od tych jadących prosto do al. Jana Pawła II i w prawo - do ul. Okopowej. Miał powstać dodatkowy tor na najbardziej obciążonym wlocie na skrzyżowanie. W zamian na razie urzędnicy mówią tylko o przeprogramowaniu sygnalizacji świetlnej. Ma to nastąpić do wakacji 2018 r. Obawiam się jednak, że ruch tramwajowy jest tu tak duży, że pomoże to tylko w niewielkim stopniu.

(osa)

piątek, 16 lutego 2018, osa_oraz_smik

Polecane wpisy

  • Tramwaj nie pierwszej potrzeby

    Kończą się wyjątkowo długie, bo trwające od 1,5 miesiąca konsultacje poprzedzające budowę odcinka obwodnicy śródmiejskiej między rondem Wiatraczna a Targówkiem.

  • Rury skracają trasę tramwajów

    Podczas wiosennych konsultacji przed planowaną budową trasy tramwajowej do Wilanowa bodaj najbardziej wygłupiły się władze i radni Mokotowa. Chociaż wiedzieli,

  • Tramwajem do galerii handlowej

    Na Tarchominie dobiega końca budowa Galerii Północnej, wcześniej udało się przygotować przystanki tramwajowe koło tylnego wejścia do tego centrum handlowego. Ot

Komentarze
Gość: Mirek, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2018/02/17 08:15:09
Panie redaktorze, raczej ma pan kolejny przykład "na tacy", że władza ciepło mówi o tramwajach, jakie są fajne i ważne, a robi zupełnie co innego, rzuca kłody na każdym kroku, promując transport indywidualny. Który to już remont jest już przekładany z "jakiś względów"? A z poprawą sygnalizacji to też trzeba uważać, bo albo tak zepsują że będą jeszcze większe korki tramwajowe, albo zrobią na kilka dni lepszy program i po cichu wgrają stary.
Do tej pory ja nie rozumiem, dlaczego na wlocie z Okopowej światło dla tramwajów zapala się 3 sekundy po zielonym dla samochodów i tyle samo wcześniej gaśnie przed żółtym dla samochodów. Przez to może przejechać tylko jeden tramwaj...
-
Gość: PCC, 217.153.177.*
2018/02/19 09:08:33
Blokuje się nie tylko wlot od strony Żoliborza (choć faktycznie tam jest najgorzej). Podobnie z wlotami z Okopowej i Słomińskiego. W tych dwóch ostatnich przypadkach, w związku z brakiem miejsca na wydzielone torowisko do skrętów, rozwiązaniem mogłoby być zastosowanie rozjazdu w rodzaju splotu, podobnie jak przy Kercelaku.

@Mirek: też nie jestem w stanie zrozumieć, dlaczego "zielone" dla tramwajów na wlocie z Okopowej świeci się tak krótko.
-
2018/02/19 17:37:32
Babka IMHO powinna zostać przebudowana na wzór ronda Mogilskiego w Krakowie. Tramwaje, piesi i rowery na -0,5, rondo samochodowe na +0,5.

Ewentualnie wyprowadzić ruch samochodowy przynajmniej częściowo poza Babkę (np. w kierunku zachodnim przełożyć ruch na Kłopot i zamknąć 1 jezdnię Słomińskiego).

Tak jak jest, to jest nadmierny kocioł - korki tramwajowe, długie drogi przejścia przy przesiadkach, azyle między jezdniami za wąskie, żeby pomieścić pieszych i rowerzystów, w jednym miejscu w ogóle brak azylu. Dołożenie torów do skrętu co najwyżej powiększy miejsce na akumulację tramwajów, ale za to będzie trudniej pomieścić tłumy pieszych czekających na zielone.
-
2018/02/21 11:22:56
Nie wiedziałem, problem jest aż tak popularny. Często tamtędy przejeżdżam w drodze do pracy i faktycznie.. te tramwaje nie mieszczą się na przystankach.. nie wiem kto to projektował ;)
-
2018/02/21 13:08:14
Widze że sytuacja nie jest aż taka ciekaw, przebudowa na prawdę by się przydała.

Gazeta.pl Warszawa