Blog > Komentarze do wpisu

Setką do Konstancina? A 139 do nowej pętli Grapa

Aktywny radny kontanciński Tomasz Nowicki, który kieruje w tej gminie doraźną komisją ds. transportu miejskiego i infrastruktury rowerowej, zrelacjonował mi wczorajszą wizytę u dyrektora pionu przewozów Zarządu Transportu Miejskiego Andrzeja Frankowa przy ul. Żelaznej w Warszawie. Razem z dwójką radnych radnych rozmawiali o planowanych zmianach w komunikacji podmiejskiej na swoim terenie.

Podtrzymano wcześniejsze zapowiedzi skierowania przez nowy odcinek z Powsina do pętli przy stacji metra Kabaty linii podmiejskich przejeżdżających przez Konstancin: 710 i 724 z Piaseczna oraz 742 z Góry Kalwarii. Według radnego Nowickiego rozważane są dwa terminy: początek maja lub początek września. Wszystko zależy od dokończenia przebudowy skrzyżowania ul. Relaksowej i Wąwozowej w Kabatach, z czym biedzą się władze Ursynowa.

Zmiany mają się łączyć z wprowadzeniem w Konstancinie I strefy biletowej. Obniżkę dla mieszkańców i wyższe wydatki z budżetu swojego miasta radni przegłosowali przed końcem 2017 r. i sprawa jest już dogadywana z władzami Warszawy (tak jak wcześniej zrobiły to Marki i Łomianki). Autobusy zyskają miejską numerację. Jak się dowiaduję, linia 700 docierająca od 1995 r. z Dworca Centralnego do centrum rehabilitacyjnego STOCER w Konstancinie miałaby odziedziczyć legendarny numer setki. Okólna linia 100 kursująca po Śródmieściu w czasach PRL była opisywana m.in. kartach "Złego" Leopolda Tyrmanda. Pamiętam "setkę" na Nowym Świecie, pl. Zwycięstwa (dziś Piłsudskiego), Żelaznej czy pl. Unii Lubelskiej.

Inna ciekawa zmiana to: 

Fb radnego Tomasza Nowickiego

Już jakiś czas temu radny Nowicki zapowiadał utworzenie w Konstancinie nowej pętli Grapa przy poczcie na ul. Wilanowskiej. Trzeba ją jeszcze wybudować. Teraz twierdzi, że ZTM jest tam skłonny skierować linię 139 z pętli Metro Wilanowska przez al. Wilanowską, Wilanów i Powsin. To ciekawy pomysł - pomógłby w pewnym stopniu rozwiać obawy pasażerów dojeżdżających z Konstancina do Wilanowa, którzy stracą bezpośrednie połączenie po skierowaniu linii podmiejskich 710, 724 i 742 do Metra Kabaty.

Na pytanie, co jednak z dojazdem do Ogrodu Botanicznego w Powsinie (linia 139 dociera tam teraz przez Klarysew), radny Nowicki twierdzi, że byłyby to tylko podjazdy w wybranych kursach. Po czym autobusy wracałyby z Ogrodu Botanicznego na ul. Warszawską do pętli Grapa. Nie jest to dobre rozwiązanie. Ani dla odwiedzających ogród (co z powrotem do Warszawy?), ani dla mieszkańców Konstancina, którzy woleliby pewnie prostą i szybką podróż bez żadnych zawijasów. Należałoby więc utworzyć dwa osobne połączenia: Metro Wilanowska - Ogród Botaniczny i Metro Wilanowska - Grapa w Konstancinie. Ponieważ będzie jeszcze jedno po otwarciu łącznika Powsin - Kabaty dla autobusów (linia 339: Metro Wilanowska - Wilanów - Powsin - Metro Kabaty), szkoda, że ZTM wykorzystał numer 239 dla utworzonej w tym tygodniu linii Ursynów Płd. - Krasnowola. Lepiej pasowałoby tam 210.

Chyba że ZTM planuje je wykorzystać w Konstancinie zamiast 710, gdy do I strefy biletowej wejdzie także Piaseczno? I tak raczej nie uda się tu stworzyć rodziny linii jak w Markach (140-240-340) czy Łomiankach (150-250-750). Dlatego obstawiałbym, że niezależnie od decyzji taryfowych w Piasecznie obecna linia 725 (Wilanów - Powsin - Kępa Okrzewska) wydostająca się kilkaset metrów na teren gminy Konstancin-Jeziorna powinna przejąć wolny numer 130 widywany w tych stronach w latach 1979-2010.

(osa)

czwartek, 01 lutego 2018, osa_oraz_smik

Polecane wpisy

  • Powrót linii 371, teraz: Chomiczówka

    Zabiegi mieszkańców Chomiczówki o przywrócenie połączenia ul. Conrada nie tylko z Bemowem, ale też bardziej odległymi dzielnicami skończą się uruchomieniem nowe

  • Zwijanie zajezdni, teraz Stalowa

    Jak na kampanię wyborczą do ratusza pół roku przed głosowaniem to w sumie dość niespodziewana zapowiedź , a zarazem oczywista kolej rzeczy: kandydaʌ

  • Zajezdnia Woronicza od kuchni

    Po powrocie ze stażu w Berlinie kilka lat temu urzędnicy Zarządu Transportu Miejskiego z uznaniem opowiadali o zapleczu tamtejszego przedsiębiorstwa komunikacyj

Komentarze
Gość: Pablos, *.dynamic.chello.pl
2018/02/06 17:07:06
Fajny temat i fajny tekst. Szkoda jednak, że nie załączył Pan na ,,mapce" schematu tras linii, które Pan opisuje i mapki z pętlą Grappa w Konstancinie.
-
2018/02/17 07:19:01
Połączenie do Ogrodu Botanicznego powinno funkcjonować z Kabat.
A zmianami opublikowanymi na profilu tego radnego jestem zaniepokojony.

Gazeta.pl Warszawa