Blog > Komentarze do wpisu

Autobusy spenetrują Siekierki

Fot. Dariusz Borowicz/AG

Kilka dni temu minęło 16 lat od hucznego otwarcia Trasy Siekierkowskiej z mostem. Obserwowałem to wydarzenie z 30. piętra Pałacu Kultury - wieczorem 21 września 2002 r. na niebie rozbłysły fajerwerki. Nowa arteria urywała się początkowo na Wale Miedzeszyńskim.

Dwa dni później nową przeprawą przez Wisłę ruszyły dwie linie: 143 (Rembertów - Metro Wilanowska, po drodze Gocław i Stegny) oraz przekierowana tu z mostu Łazienkowskiego linia 301 (Rakowiecka - Wiatraczna). Żadna nie przetrwała na Siekierkowskim próby czasu. Pięć lat później Zarząd Transportu Miejskiego poobdzielał ich relacjami dwie kolejne linie: 148 (Wiatraczna - Gocław - Stegny - Ursynów - Wyczółki) i 168 (Rakowiecka - Gocław - Rembertów). Pierwszą wydłużono docelowo na Lotnisko Chopina, a drugą skrócono do pętli Witolin.

Z moich informacji wynika, że linia 168 zmieni niedługo trasę w związku z otwarciem przedłużenia ul. Gagarina do Trasy Siekierkowskiej. To budowana od zeszłego roku al. Polski Walczącej o roboczej nazwie "Czerniakowska-bis". Miejsce do jej podłączenia z rondem pod Trasą Siekierkowską czekało od 2002 r. Bardzo długo, a przecież w momencie otwarcia mostu urzędnicy zapewniali, że skrót na Sielce zostanie wykonany od razu. Trzeba jednak przyznać, że wiódłby wtedy przez kompletne pustkowie, choć to tylko 4-5 km od centrum miasta. Dopiero kilka lat temu wzdłuż przyszłej al. Polski Walczącej (nazwa nadana już w 2004 r.) zaczęły wyrastać kolejne osiedla.

Linia 168 będzie pierwszym połączeniem dla ich mieszkańców, a jej trasa skróci się o niepotrzebny oberek koło ZUS-u u zbiegu Wisłostrady i Trasy Siekierkowskiej. Dzięki temu połączenie to może się stać bardziej atrakcyjne w relacji Mokotów - Gocław, jeśli autobusy nie będą tkwiły w korkach przed Wisłostradą od strony Siekierek. 

Przydałoby się, żeby przy okazji otwarcia (jak dobrze pójdzie, to w listopadzie) al. Polski Walczącej ZTM przeprowadził kilka innych zmian, o które aż się prosi w tej części Mokotowa. Przede wszystkim zbyt dużo linii kursuje Wisłostradą. Linia 108 ma stanowczo zbyt długą trasę, jest narażona na korki w Dolinie Służewieckiej, a przez to niepunktualna. Poza tym autobusy 168 nie będą wjeżdżały w głąb osiedli wokół Kopca Czerniakowskiego przez ulice o dziwnych, wielowyrazowych nazwach nie do odróżnienia, które w założeniu mają upamiętniać oddziały wojskowe walczące w Powstaniu Warszawskim.

Jedna z nich to ul. Grupy AK "Północ", która krzyżuje się z ul. Bartycką, a będzie też mieć skrzyżowanie z nową ul. Polski Walczącej. Niestety, urzędnicy nie pomyśleli, by przystosować ją do ruchu małych autobusów i wyznaczyć w kilku miejscach przystanki. Gdyby udało się to zrobić, widziałbym następujące zmiany w komunikacji:
* 107 - zamiast do zawrotki na ul. Kierbedzia/Bobrowieckiej: od Wisłostrady przez Bartycką do pętli Siekierki Sanktuarium (dojazd bezpośrednio do centrum i większej części Śródmieścia, którego nie zapewnia Sierkierkom linia 108 kończąca trasę na pl. 3 Krzyży);
* 108 - zamiast na Powiśle i pl. Trzech Krzyży bez zmian od Metra Wilanowska do ul. Gościniec na Siekierkach, a stąd Bartycką, Grupy AK "Północ", ul. Polski Walczącej, Gagarina, Spacerową, Goworka, Puławską, Rakowiecką (dojazd z Siekierek do urzędu dzielnicy na Mokotowie i Metra Pole Mokotowskie);
* 159 - wycofana z Gołkowskiej i pętli EC Siekierki: od Wisłostrady obecną trasą 107 do ul. Kierbedzia/Bobrowieckiej;
* 187 - wycofana ze Stegien (tam linia 185) i w zastępstwie za 159 - od Wisłostrady przez Gołkowską i Statkowskiego do pętli EC Siekierki.

Do rozstrzygnięcia pozostaje jeszcze kwestia linii 167 docierającej teraz do pętli Siekierki Sanktuarium z Woli i Ochoty przez Górny Mokotów i od ul. Gagarina przez Wisłostradę i Bartycką. Nie da się jej skierować wąską ul. Grupy AK "Północ" za Kopcem Czerniakowskim, bo uczęszczaną trasę na pozostałych odcinkach muszą obsługiwać przegubowce. Mam pomysł, by połączyć 167 z reaktywowaną właśnie linią 130 na trasie: Wilanów - Wiertnicza - Nałęczowska - Sobieskiego - Dolna - Puławska - Rakowiecka - al. Niepodległości - Wawelska - Grójecka - Bitwy Warszawskiej 1920 r. - al. Prymasa Tysiąclecia - Kasprzaka - Redutowa - Jana Olbrachta - Znana. I tak linię 167 czekają jakieś zmiany w związku z otwarciem linii metra do stacji Księcia Janusza.

(osa)

wtorek, 25 września 2018, osa_oraz_smik

Polecane wpisy

  • Buspas pomaga czy raczej przeszkadza?

    Mam coraz większe wątpliwości, czy buspasy na moście Łazienkowskim zdają egzamin. O ile bez żadnych wątpliwości udrożniły dla komunikacji miejskiej całą Trasę Ł

  • Powrót linii 371, teraz: Chomiczówka

    Zabiegi mieszkańców Chomiczówki o przywrócenie połączenia ul. Conrada nie tylko z Bemowem, ale też bardziej odległymi dzielnicami skończą się uruchomieniem nowe

  • Zwijanie zajezdni, teraz Stalowa

    Jak na kampanię wyborczą do ratusza pół roku przed głosowaniem to w sumie dość niespodziewana zapowiedź , a zarazem oczywista kolej rzeczy: kandydaʌ

Komentarze
2018/09/25 23:25:22
Popieram ..

Ania z Polskie-Ogloszenia.PL
-
Gość: Pablos, *.dynamic.chello.pl
2018/09/26 15:34:52
Panie Redaktorze, czy zna Pan przewidywane terminy, kiedy ztm, może wprowadzić komunikację w Al. Polski Walczącej?
-
2018/09/26 20:49:39
Zapewne zaraz po otwarciu, a jego termin zależy głównie od tego, kiedy służby wojewody wydadzą pozwolenie na użytkowanie nowego odcinka. Taka procedura trwa zaś ostatnio całymi tygodniami. Sam termin ukończenia inwestycji mija w październiku.
-
2018/09/26 22:08:22
Dziwi ten pośpiech. Nowolazurowa czekała 3 lata...
-
Gość: Katarzyna, 195.117.227.*
2018/10/05 09:24:42
Oj. Tylko ta propozycja zmiany 108 mi zupełnie nie pasuje. Żaden autobus teraz nie jedzie wg tej propozycji przez Powiśle. A poza tym trasa 108 na Siekierkach to już tradycja historyczna
-
Gość: pasazer, *.dynamic.chello.pl
2018/10/07 18:44:04
Zabranie 107 z Bobrowieckiej to byłby duży błąd.
W okolicy przybywa biurowców i budynków mieszkalnych. Sama linia 119 (jeżdżąca co 30 min.) nie obsłuży okolicy.
Obecnie linia 107 doskonale uzupełnia linię 119. Ale na razie... Gdy skończy się budowa bloku przy ambasadzie KRLD oraz zespołu biurowców przy Betohvena te dwie linie to będzie za mało.
A do linii 107 można się przesiąść na przystanku Sielce.
-
2018/10/09 20:56:04
Dlatego w zamian za 107 na Bobrowieckiej proponuję linię 159 zabraną z pętli EC Siekierki.
-
Gość: Kori, *.web.vodafone.de
2018/10/21 12:21:48
Nie podoba mi sie ten pomysl wycofania 167 z obslugi obszaru Czerniakowska / Gagarina wraz z akademikami z okolicy (Belwederska, Tatrzanska) i zabrania im dojazdu do kampusow UW, WUM, instytutow PAN i klinik na Banacha.

Gazeta.pl Warszawa