poniedziałek, 20 lutego 2017


Fot. Jacek Łagowski/AG

Z pięciu pasów ruchu w al. Jana Pawła II mają zostać trzy (w każdym kierunku) - o tym planie słyszymy w ratuszu już drugi rok. Na dzisiejszej konferencji prasowej poświęconej bogatym planom remontowym Zarządu Dróg Miejskich w nowym sezonie nie było jednak o tym mowy. Dopiero po moim pytaniu okazało się, że zwężenie al. Jana Pawła II wcale nie jest pewne. Może uda się to zrobić tylko z jedną jezdnią.

Na zdjęciu powyżej doskonale widać, jak konieczna byłaby to zmiana. Zamiast morza asfaltu - szpalery drzew, ścieżka rowerowa, miejsca parkingowe. Korki niekoniecznie dłuższe, bo przecież sąsiednie odcinki (przed rondem ONZ i na ul. Chałubińskiego od strony Mokotowa) mają właśnie trzy pasy ruchu. 

Przygotowania do remontu ciągną się podejrzanie długo. Czy ma to oznaczać, że w ratuszu górą jest jednak stara betonowa gwardia urzędników? A może młodsze pokolenie, które tam przyszło, przestraszyło się internetowych hejterów zaginających parol na zwężanie w centrum Warszawy "autostrad" rodem z PRL. Cudem udało się przebudować Świętokrzyską przy okazji drążenia tuneli metra i niektórzy zapominają już najwyraźniej, jak duże były tam korki na dwóch pasach przed zwężeniem jezdni. Rzutem na taśmę ZDM wytyczył też przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich i ul. E. Plater, ale kiedy skorzystamy z kolejnych na sąsiednim rondzie Czterdziestolatka przy Dworcu Centralnym? Tego do końca nie wiadomo.

W kontekście planów przebudowy al. Jana Pawła II jest jeszcze pewna sprawa do załatwienia. Chodzi o końcowy przystanek linii autobusowej 174 pod nazwą "Rondo ONZ" zlokalizowany przedziwnie trzy przecznice dalej między Sienną a Złotą. To jakieś 200 metrów od wyjścia ze stacji metra. Tak wygląda polityka przesiadkowa w Warszawie.

Niedawno dostałem mejl: "Rada Osiedla Służewiec Południowy zabiega o wydłużenie trasy linii 174 - tak, jak kiedyś, na plac Piłsudskiego, aby łączyła kampus służewiecki Uniwersytetu Warszawskiego z kampusem przy Krakowskim Przedmieściu. Gdyby 174 jeździło częściej, to lepsze byłoby też połączenie Domaniewska - metro".

Nie jestem przekonany do tego, że wydłużenie trasy 174 jest konieczne. Nie dziwię się jednak takim pomysłom, skoro ZTM utrudnia pasażerom przesiadki do II linii metra, którą można podjechać znacznie szybciej już całkiem blisko bramy głównej Uniwersytetu Warszawskiego. Może więc dopiero zwężenie al. Jana Pawła II zmusi urzędników, żeby poprawili trasę autobusom. Pamiętam, jak 174 dojeżdżało od ronda ONZ przez Świętokrzyską do przystanku końcowego na ul. E. Plater. Co by szkodziło, żeby powrócić do tamtego rozwiązania? Przesiadki do metra byłyby znacznie wygodniejsze.

(osa)

19:02, osa_oraz_smik , Remonty
Link Komentarze (2) »
środa, 08 lutego 2017

Fot. Kuba Atys/AG

Ostatnie poprawki przy zawrotce tramwajowej na Nowodworach i aż miło patrzeć, jakim błyskiem to poszło. Roboty zaczęły się ledwo w połowie lipca zeszłego roku i jeszcze przed zimą udało się uwinąć z większością prac. Gdyby harmonogram był bardziej ambitny, pewnie tramwaje mogłyby już od kilku tygodni kursować dalej z Tarchomina. A tak otwarcie 1,5-kilometrowego odcinka z niespodziankami zapowiedziano na niedzielę 26 lutego, by dzień po zakończeniu ferii rozpocząć normalną eksploatację i wprowadzić pierwszy etap zmian w trasach autobusów.

Projekt, który Zarząd Transportu Miejskiego przedstawił w listopadzie, wzbudził dużo kontrowersji. Wielu pasażerów jest niepocieszonych, że po wydłużeniu trasy tramwajów znikną obie linie 101 E-8, których trasa pokrywa się z torami tramwajowymi do Metra Młociny. Ja uważam to za największy atut ogłoszonych ostatecznie zmian, choć zgadzam się z wybranym na Tarchominie radnym Wojciechem Tumaszem (komitet Razem dla Białołęki), że optymalnie byłoby zostawić linię 101 na zmodyfikowanej trasie. Nie tylko dlatego, że jest związana z tą częścią Warszawy od 1985 r. (z przerwą w latach 2008-12). I nie tak, jak proponował ZTM, by zastąpić numerem 101 linię 511 na szybkiej trasie z Dąbrówki Wiślanej przez Modlińską i most Północny do Metra Młociny (szczęśliwie wycofano się z tego pomysłu).

Nowa trasa 101 mogłaby prowadzić łamańcem przecinającym tory tramwajowe: Nowodwory - Światowida - Dzierzgońska - Odkryta - Stefanika - Myśliborska - Ćmielowska - Milenijna - Światowida przy urzędzie dzielnicy - modlińska - trasa mostu Północnego - Metro Młociny. Można by też upiec dwie pieczenie na jednym ogniu i zlikwidować linię 516, która coraz bardziej traci na znaczeniu na obecnej trasie do pętli Żerań FSO. Myślę, że pasażerowie z okolic Ćmielowskiej czy Milenijnej chętniej dojechaliby bez przesiadek nową trasą 101 do Metra Młociny niż obecną trasą 516 do Żerania FSO.

Radny Tumasz zwraca też uwagę na ciekawą kwestię: ZTM ogłosił, że dołoży jeszcze więcej autobusów na obleganą trasę linii 509 z Nowodworów i Tarchomina na Pragę. To pokazuje, jak bardzo potrzebna jest zarzucona inwestycja tramwajowa wzdłuż Modlińskiej od Żerania FSO na Tarchomin (od wielu lat stoi już gotowy mostek nad Kanałem Żerańskim, który czeka na ułożenie torów). Jeden warunek: ten tramwaj musiałby być rzeczywiście szybki.

Pierwsze reakcje na ogłoszone zmiany tras zebrała też radna Agnieszka Borowska (PO) ze wschodniej części Białołęki: - Mam oddźwięk z rozmów z mieszkańcami i komentarzy na Facebooku - mówi. - Na Derbach chcieliby oczywiście więcej, zapowiadają, że będą bronić 527 na Głębockiej [autobusy z tym numerem mają kursować w obu kierunkach przez ul. Skarbka z Gór co 5 min w szczycie, w zamian na Głębockiej powstanie nowa linia 5xx zamiast obecnej E-7 co 10 min - osa]. Osiedle Regaty jest nieszczęśliwe, bo nie dostało przyspieszonej linii, najlepiej właśnie 527 do Dworca Wileńskiego i częstszych kursów na trasie 326 (Olesin - Płochocińska - Metro Marymont). Duży plus to przedłużenie linii 134 co 15 min do Metra Marymont z Olesina i Kobiałki, a także skierowanie linii 334 do tramwajów przez Daniszewską do pętli Żerań Wschodni.

W tej sprawie nie zgadzam się z radną Borowską. Linia 334 co 20 min w szczycie i co pół godziny poza szczytem (od 1 września) nie będzie atrakcyjną dowozówką do tramwajów. W dodatku na odcinku, gdzie na stałe kursuje tylko jedna linia tramwajowa - 4. Poza tym powrót na Zieloną Białołękę wygląda fatalnie, bo pasażerowie będą mieli przesiadki do autobusów aż w trzech miejscach: na Żeraniu Wschodnim (linia 334), na Trasie Toruńskiej (linia 134) i na Bródnie (linie 104 i 204).

Najbardziej poroniony pomysł i marnowanie autobusów to jednak planowana linia 214 (Tarchomin - Bródno - obrzeża os. Derby - Grodzisk). Po pierwsze, wątpię, żeby istniała wystarczająco duża grupa pasażerów przemieszczająca się między wschodnią a zachodnią częścią Białołęki. Po drugie, jeśli nawet jest zainteresowanie takimi podróżami, to można by przedłużyć trasę linii 126 od Centrum Handlowego Targówek przy Malborskiej wiaduktem nad Trasą Toruńską do os. Derby. Linia 126 już teraz dociera na Tarchomin i wystarczyłoby tylko zmodyfikować jej trasę na tym osiedlu, żeby zahaczała też o ośrodek kultury i sportu. A najlepsze rozwiązanie, które proponuje zresztą ZTM do końca roku, to wydłużenie do osiedla Derby linii 152 na tyłach więzienia białołęckiego. Dzielnica musi tylko przebudować skręt na ul. Cieślewskich i przebić ul. Hemara do Kanału Żerańskiego.

O linii 518 lepiej nie mówić. ZTM kombinował słusznie - krótsza trasa z Tarchomina i Nowodworów do Metra Marymont, za to b. częste kursy. Zostanie potworek do Śródmieścia, tyle że nie na Dworcu Centralnym, ale z przywróconą po 10 latach pętlą na pl. Trzech Krzyży. A może w przyszłości utworzyć nową linię 144 <- 122 +518 (Spartańska/Służewiec biurowy - pl. Trzech Krzyży - Nowodwory). Byłoby mniej autobusów na Trakcie Królewskim i mniej ładowarek na pętlach dla autobusów elektrycznych.

Konsekwencją braku linii 518 na ciasnawej (kto by pomyślał jeszcze kilka lat temu...) pętli Metro Marymont jest pozostawienie tam podmiejskich linii 705 i 735, które miały zostać wycofane z powrotem na Żerań FSO. Nieporęt, który płaci za dłuższe połączenie, protestował, ZTM ustąpił i dobrze zrobił. Nie ma sensu wysadzać pasażerów dwa przystanki przed celem, czyli metrem, do którego jadą prawie godzinę.

Dobrze zapowiadają się zmiany tras na osiedlu Derby, ale ich realizacja to dopiero końcówka 2018 r. Z ciekawością czekam na nową pętlę Grodzisk z wjazdem od ul. Lewandów i wyjazdem na ul. Berensona. Sieć tras powiększy się też o ul. Sieczną, gdzie ZTM chce skierować linię 132 z Metra Marymont.

Radna Borowska zapowiada z kolei skierowanie linii 334 z Mochtyńskiej przez Mańkowską (dzielnica musi tam urządzić przystanki) do Ruskowego Brodu, a stąd przez Zdziarską (osiedla Verdiego i Zielona Dolina). Uda się też zahaczyć o najdalsze domy na samym końcu ul. Zdziarskiej i w rejonie ul. Stanisława Chudoby. Pod koniec kwietnia ma się zacząć przebudowa mostku nad Kanałem Markowskim, ale największym wyzwaniem będzie budowa rond na skrzyżowaniach Zdziarskiej z Kątami Grodziskimi i kolejnym przy Ostródzkiej. Oba mają być gotowe w 2018 r. Czekamy.

(osa)

12:17, osa_oraz_smik
Link Komentarze (10) »
piątek, 03 lutego 2017

Budowa stacji metra na Targówku rozpoczęta 1 maja 2016 r. szybko zbliża się do półmetka prac konstrukcyjnych - czas, by pospekulować, jak mogłyby się zmienić trasy autobusów, gdy pociągi II linii dotrą w te okolice w niewiele ponad 10 minut spod ulicy Świętokrzyskiej.

Fot. Adam Stępień/AG

Nie tak łatwo wymyślić spójny układ linii autobusowych na Targówku. Powinien on w dodatku uwzględniać to, że po 3-4 latach metro pojedzie dalej - na Bródno do Rembielińskiej (niestety, tam, a nie do końcowej stacji przy Trasie Toruńskiej). Do tego powstające osiedla na dawnych polach PGR Bródno przy ul. św. Wincentego i przyszłej ul. Nowotrockiej.

Założyłem, że zgodnie z zapowiedziami władz miasta w momencie otwarcia metra będzie też zbudowana ulica Nowotrocka między ul. św. Wincentego a Radzymińską. Z kolei Pratulińska zostanie przedłużona od Trockiej na Zacisze i połączona z ul. Władysława Łokietka. Przy okazji możliwe są oczekiwane od dawna porządki z trasami wewnątrz Targówka i połączenie z jego częścią Fabryczną + nowym zalewem w Elsnerowie.

Autobusy odbierające pasażerów ze stacji Trocka w tym samym kierunku będą odjeżdżać z jednego przystanku: na Zieloną Białołękę (główny dojazd oparty na liniach 160 i E-6) + Zacisze (nowa rola linii 212) - z Pratulińskiej w stronę Zacisza, na Bródno i Cmentarz Bródnowski (linie 169 + 156) - z Trockiej w stronę św. Wincentego, na Targówek Fabryczny, do Marek i Ząbek - z Trockiej w stronę Radzymińskiej.

Nie zmieniłyby się trasy linii: 135 (pl. Hallera - Metro Szwedzka - Dw. Wileński - Grochów - Przyczółek Grochowski - Olszynka Grochowska), 145 (Wiatraczna - Ząbki - Młodzieńcza - Bródno - Żerań FSO), 170 (rondo Starzyńskiego - pl. Hallera - Dw. Wileński - Szmulki - PKP Zacisze Wilno/Elsnerów), 190 (Centrum Handlowe Marki - ? Wola, ?Bemowo) i 500 (Bródno - św. Wincentego - rondo Żaba - most Gdański - Arkadia/rondo Babka).

Do likwidacji przewidywałbym linie: 227 (Bródno - Dw. Centralny), 256 (Bródno - Pratulińska/Targówek), 412 (Zacisze - Dw. Wileński), 512 (Gilarska - Dw. Wileński), 527 (os. Derby - Esperanto) -> 160, E-7 (os. Derby - Dw. Wileński) -> E-6, 166 (Kabaty - pl. Hallera) -> 195.

Zmiany tras:

120 - Olesin... przez Kobyłkę - Mańki-Wojdy, Kąty Grodziskie, Grodzisk, Głębocką do św. Wincentego - Nowotrocka - Pratulińska - Metro Trocka - Trocka - Radzymińska - gen. Rozwadowskiego - Księcia Ziemowita - Zabraniecka - Kijowska (Dw. Wschodni) - Sokola - Metro Stadion Narodowy (co 15 min); ewentualnie coś w rodzaju osobnej linii 120bis/320 (Grodzisk - Głębocka - Metro Trocka) co 15 min;

140, 340 - linie z Marek i Czarnej Strugi + 199 z Ząbek: od Radzymińskiej przez Trocką do najbliższej stacji metra i pętli Targówek;

156 - Bródno - Chodecka - Matki Teresy z Kalkuty - św. Wincentego - Borzymowska - Metro Trocka - Radzymińska - gen. Rozwadowskiego - Swojska - Elsnerów/PKP Zacisze Wilno (co 15 min);

160 (połączenie z linią 527) - Grodzisk (nowa pętla u zbiegu ul. Berensona i Głębockiej) - Berensona - Skarbka z Gór (os. Derby) - Głębocka - św. Wincentego - Nowotrocka - Pratulińska - Metro Trocka - Handlowa - Ossowskiego - Metro Targówek - Gorzykowska - Radzymińska - al. "Solidarności" - most Śląsko-Dąbrowski - Trasa W-Z - Leszno - Górczewska - Płocka - Młynów (co 10 min);

E-6 (nowa linia ekspresowa zamiast E-7, szybki dojazd do metra w godzinach szczytu): Grodzisk - Berensona - os. Derby - Skarbka z Gór - Głębocka - św. Wincentego - Nowotrocka - Pratulińska - Metro Trocka - Targówek (co 3-4 min);

162 (linia wycofana z Targówka): pl. Hallera - Dąbrowszczaków - Inżynierska - Wileńska - Dw. Wileński - Targowa... bez zmian przez Powiśle i Mokotów ...Elektrociepłownia Siekierki (częstotliwość kursów jak dzisiaj);

166 -> 195 (Natolin... od Doliny Służewieckiej trasą zlikwidowanej linii 166 do Książęcej i Ludnej na Powiśle, przez Solec, Dobrą na Mariensztat);

169 - Bródno... bez zmian do św. Wincentego - Borzymowska - Metro Trocka - Pratulińska - Handlowa - Myszkowska - Ossowskiego (Metro Targówek) - Kołowa - św. Wincentego i bez zmian na Dworzec Wschodni (co 10 min);

176 (trasa przedłużona do Metra Szwedzka): Choszczówka... bez zmian przez Białołękę Dworską, Marywilską, Wysockiego na Bródnie i Odrowąża do ronda Żaba - 11 Listopada - Metro Szwedzka - al. "Solidarności" - Dworzec Wileński (częstotliwość jak dziś);

212 - pl. Hallera... bez zmian do św. Wincentego - Kołowa - Ossowskiego (Metro Targówek) - Myszkowska - Handlowa - Pratulińska (Metro Trocka) - Władysława Łokietka - Jórskiego - Samarytanka - Gilarska - Rolanda - Zacisze - powrót bez postoju: Codzienna - Młodzieńcza - Radzymińska - Blokowa - Rolanda... (co 10 min);

338 (wycofanie z pl. Hallera): Utrata - Szmulki - Targowa - Dw. Wileński (zawracanie wokół cerkwi)

345 -> 1xx, a może 200? następny numer po ząbkowskiej linii 199 (wycofanie obecnej 345 z Bródna): Targówek - Metro Trocka - Radzymińska - Łodygowa... dalej bez zmian do pętli w Ząbkach (co 15 min); 

517 linia wycofana z Targówka i Pragi (-> metro do centrum + tramwaje od Targowej przez al. Zieleniecką) - z Ursusa najlepiej na Trasę Łazienkowską;

738 -> 740 trasa skrócona z Radzymina przez Marki do Dworca Wileńskiego.

Po dociągnięciu metra na Bródno w 2022-23 r. powinny już też kursować tramwaje z Zielonej Białołęki. W tej sytuacji wszystkie trasy autobusów z osiedla Derby wymagają głębszego namysłu. Na szybko:

160 - chyba bez zmian, może tylko rzadziej (co 12 min);
E-6 - skrócone do Metra Kondratowicza;
120 - bez zmian;
linie z Marek i Ząbek (140, 340, 199) - też zostawiłbym do Metra Trocka i pętli Targówku; do przemyślenia - czy także linia 345 -> 1xx, czy też powinna kursować z Ząbek razem z linią 145 prosto do Metra Kondratowicza na Bródnie;
156  - zamiast prosto Chodecką do pętli Bródno-Podgrodzie: w prawo koło Szpitala Bródnowskiego do Metra Kondratowicza z zawrotką przez pętlę uliczną Malborska - św. Wincentego - Kondratowicza;
169 - rzadziej i z powrotem prosto ul. św. Wincentego bez oberka po Targówku + jakaś nowa linia dowożąca do metra w obrębie Targówka Mieszkaniowego;
500 - bez zmian, ale rzadziej (co 12 min). 

Dodatkowo linia 114 zamiast do pętli Bródno-Podgrodzie z Chodeckiej do Metra Kondratowicza, dalej np. Głębocką i nową ulicą Sieczną do osiedli przy Internetowej na Zielonej Białołęce.

(osa) 

23:40, osa_oraz_smik , Autobusy
Link Komentarze (25) »

Gazeta.pl Warszawa