wtorek, 25 września 2018

Fot. Dariusz Borowicz/AG

Kilka dni temu minęło 16 lat od hucznego otwarcia Trasy Siekierkowskiej z mostem. Obserwowałem to wydarzenie z 30. piętra Pałacu Kultury - wieczorem 21 września 2002 r. na niebie rozbłysły fajerwerki. Nowa arteria urywała się początkowo na Wale Miedzeszyńskim.

Dwa dni później nową przeprawą przez Wisłę ruszyły dwie linie: 143 (Rembertów - Metro Wilanowska, po drodze Gocław i Stegny) oraz przekierowana tu z mostu Łazienkowskiego linia 301 (Rakowiecka - Wiatraczna). Żadna nie przetrwała na Siekierkowskim próby czasu. Pięć lat później Zarząd Transportu Miejskiego poobdzielał ich relacjami dwie kolejne linie: 148 (Wiatraczna - Gocław - Stegny - Ursynów - Wyczółki) i 168 (Rakowiecka - Gocław - Rembertów). Pierwszą wydłużono docelowo na Lotnisko Chopina, a drugą skrócono do pętli Witolin.

Z moich informacji wynika, że linia 168 zmieni niedługo trasę w związku z otwarciem przedłużenia ul. Gagarina do Trasy Siekierkowskiej. To budowana od zeszłego roku al. Polski Walczącej o roboczej nazwie "Czerniakowska-bis". Miejsce do jej podłączenia z rondem pod Trasą Siekierkowską czekało od 2002 r. Bardzo długo, a przecież w momencie otwarcia mostu urzędnicy zapewniali, że skrót na Sielce zostanie wykonany od razu. Trzeba jednak przyznać, że wiódłby wtedy przez kompletne pustkowie, choć to tylko 4-5 km od centrum miasta. Dopiero kilka lat temu wzdłuż przyszłej al. Polski Walczącej (nazwa nadana już w 2004 r.) zaczęły wyrastać kolejne osiedla.

Linia 168 będzie pierwszym połączeniem dla ich mieszkańców, a jej trasa skróci się o niepotrzebny oberek koło ZUS-u u zbiegu Wisłostrady i Trasy Siekierkowskiej. Dzięki temu połączenie to może się stać bardziej atrakcyjne w relacji Mokotów - Gocław, jeśli autobusy nie będą tkwiły w korkach przed Wisłostradą od strony Siekierek. 

Przydałoby się, żeby przy okazji otwarcia (jak dobrze pójdzie, to w listopadzie) al. Polski Walczącej ZTM przeprowadził kilka innych zmian, o które aż się prosi w tej części Mokotowa. Przede wszystkim zbyt dużo linii kursuje Wisłostradą. Linia 108 ma stanowczo zbyt długą trasę, jest narażona na korki w Dolinie Służewieckiej, a przez to niepunktualna. Poza tym autobusy 168 nie będą wjeżdżały w głąb osiedli wokół Kopca Czerniakowskiego przez ulice o dziwnych, wielowyrazowych nazwach nie do odróżnienia, które w założeniu mają upamiętniać oddziały wojskowe walczące w Powstaniu Warszawskim.

Jedna z nich to ul. Grupy AK "Północ", która krzyżuje się z ul. Bartycką, a będzie też mieć skrzyżowanie z nową ul. Polski Walczącej. Niestety, urzędnicy nie pomyśleli, by przystosować ją do ruchu małych autobusów i wyznaczyć w kilku miejscach przystanki. Gdyby udało się to zrobić, widziałbym następujące zmiany w komunikacji:
* 107 - zamiast do zawrotki na ul. Kierbedzia/Bobrowieckiej: od Wisłostrady przez Bartycką do pętli Siekierki Sanktuarium (dojazd bezpośrednio do centrum i większej części Śródmieścia, którego nie zapewnia Sierkierkom linia 108 kończąca trasę na pl. 3 Krzyży);
* 108 - zamiast na Powiśle i pl. Trzech Krzyży bez zmian od Metra Wilanowska do ul. Gościniec na Siekierkach, a stąd Bartycką, Grupy AK "Północ", ul. Polski Walczącej, Gagarina, Spacerową, Goworka, Puławską, Rakowiecką (dojazd z Siekierek do urzędu dzielnicy na Mokotowie i Metra Pole Mokotowskie);
* 159 - wycofana z Gołkowskiej i pętli EC Siekierki: od Wisłostrady obecną trasą 107 do ul. Kierbedzia/Bobrowieckiej;
* 187 - wycofana ze Stegien (tam linia 185) i w zastępstwie za 159 - od Wisłostrady przez Gołkowską i Statkowskiego do pętli EC Siekierki.

Do rozstrzygnięcia pozostaje jeszcze kwestia linii 167 docierającej teraz do pętli Siekierki Sanktuarium z Woli i Ochoty przez Górny Mokotów i od ul. Gagarina przez Wisłostradę i Bartycką. Nie da się jej skierować wąską ul. Grupy AK "Północ" za Kopcem Czerniakowskim, bo uczęszczaną trasę na pozostałych odcinkach muszą obsługiwać przegubowce. Mam pomysł, by połączyć 167 z reaktywowaną właśnie linią 130 na trasie: Wilanów - Wiertnicza - Nałęczowska - Sobieskiego - Dolna - Puławska - Rakowiecka - al. Niepodległości - Wawelska - Grójecka - Bitwy Warszawskiej 1920 r. - al. Prymasa Tysiąclecia - Kasprzaka - Redutowa - Jana Olbrachta - Znana. I tak linię 167 czekają jakieś zmiany w związku z otwarciem linii metra do stacji Księcia Janusza.

(osa)

22:50, osa_oraz_smik , Autobusy
Link Komentarze (8) »
Archiwum

Gazeta.pl Warszawa