Autobusy

piątek, 03 lutego 2017

Budowa stacji metra na Targówku rozpoczęta 1 maja 2016 r. szybko zbliża się do półmetka prac konstrukcyjnych - czas, by pospekulować, jak mogłyby się zmienić trasy autobusów, gdy pociągi II linii dotrą w te okolice w niewiele ponad 10 minut spod ulicy Świętokrzyskiej.

Fot. Adam Stępień/AG

Nie tak łatwo wymyślić spójny układ linii autobusowych na Targówku. Powinien on w dodatku uwzględniać to, że po 3-4 latach metro pojedzie dalej - na Bródno do Rembielińskiej (niestety, tam, a nie do końcowej stacji przy Trasie Toruńskiej). Do tego powstające osiedla na dawnych polach PGR Bródno przy ul. św. Wincentego i przyszłej ul. Nowotrockiej.

Założyłem, że zgodnie z zapowiedziami władz miasta w momencie otwarcia metra będzie też zbudowana ulica Nowotrocka między ul. św. Wincentego a Radzymińską. Z kolei Pratulińska zostanie przedłużona od Trockiej na Zacisze i połączona z ul. Władysława Łokietka. Przy okazji możliwe są oczekiwane od dawna porządki z trasami wewnątrz Targówka i połączenie z jego częścią Fabryczną + nowym zalewem w Elsnerowie.

Autobusy odbierające pasażerów ze stacji Trocka w tym samym kierunku będą odjeżdżać z jednego przystanku: na Zieloną Białołękę (główny dojazd oparty na liniach 160 i E-6) + Zacisze (nowa rola linii 212) - z Pratulińskiej w stronę Zacisza, na Bródno i Cmentarz Bródnowski (linie 169 + 156) - z Trockiej w stronę św. Wincentego, na Targówek Fabryczny, do Marek i Ząbek - z Trockiej w stronę Radzymińskiej.

Nie zmieniłyby się trasy linii: 135 (pl. Hallera - Metro Szwedzka - Dw. Wileński - Grochów - Przyczółek Grochowski - Olszynka Grochowska), 145 (Wiatraczna - Ząbki - Młodzieńcza - Bródno - Żerań FSO), 170 (rondo Starzyńskiego - pl. Hallera - Dw. Wileński - Szmulki - PKP Zacisze Wilno/Elsnerów), 190 (Centrum Handlowe Marki - ? Wola, ?Bemowo) i 500 (Bródno - św. Wincentego - rondo Żaba - most Gdański - Arkadia/rondo Babka).

Do likwidacji przewidywałbym linie: 227 (Bródno - Dw. Centralny), 256 (Bródno - Pratulińska/Targówek), 412 (Zacisze - Dw. Wileński), 512 (Gilarska - Dw. Wileński), 527 (os. Derby - Esperanto) -> 160, E-7 (os. Derby - Dw. Wileński) -> E-6, 166 (Kabaty - pl. Hallera) -> 195.

Zmiany tras:

120 - Olesin... przez Kobyłkę - Mańki-Wojdy, Kąty Grodziskie, Grodzisk, Głębocką do św. Wincentego - Nowotrocka - Pratulińska - Metro Trocka - Trocka - Radzymińska - gen. Rozwadowskiego - Księcia Ziemowita - Zabraniecka - Kijowska (Dw. Wschodni) - Sokola - Metro Stadion Narodowy (co 15 min); ewentualnie coś w rodzaju osobnej linii 120bis/320 (Grodzisk - Głębocka - Metro Trocka) co 15 min;

140, 340 - linie z Marek i Czarnej Strugi + 199 z Ząbek: od Radzymińskiej przez Trocką do najbliższej stacji metra i pętli Targówek;

156 - Bródno - Chodecka - Matki Teresy z Kalkuty - św. Wincentego - Borzymowska - Metro Trocka - Radzymińska - gen. Rozwadowskiego - Swojska - Elsnerów/PKP Zacisze Wilno (co 15 min);

160 (połączenie z linią 527) - Grodzisk (nowa pętla u zbiegu ul. Berensona i Głębockiej) - Berensona - Skarbka z Gór (os. Derby) - Głębocka - św. Wincentego - Nowotrocka - Pratulińska - Metro Trocka - Handlowa - Ossowskiego - Metro Targówek - Gorzykowska - Radzymińska - al. "Solidarności" - most Śląsko-Dąbrowski - Trasa W-Z - Leszno - Górczewska - Płocka - Młynów (co 10 min);

E-6 (nowa linia ekspresowa zamiast E-7, szybki dojazd do metra w godzinach szczytu): Grodzisk - Berensona - os. Derby - Skarbka z Gór - Głębocka - św. Wincentego - Nowotrocka - Pratulińska - Metro Trocka - Targówek (co 3-4 min);

162 (linia wycofana z Targówka): pl. Hallera - Dąbrowszczaków - Inżynierska - Wileńska - Dw. Wileński - Targowa... bez zmian przez Powiśle i Mokotów ...Elektrociepłownia Siekierki (częstotliwość kursów jak dzisiaj);

166 -> 195 (Natolin... od Doliny Służewieckiej trasą zlikwidowanej linii 166 do Książęcej i Ludnej na Powiśle, przez Solec, Dobrą na Mariensztat);

169 - Bródno... bez zmian do św. Wincentego - Borzymowska - Metro Trocka - Pratulińska - Handlowa - Myszkowska - Ossowskiego (Metro Targówek) - Kołowa - św. Wincentego i bez zmian na Dworzec Wschodni (co 10 min);

176 (trasa przedłużona do Metra Szwedzka): Choszczówka... bez zmian przez Białołękę Dworską, Marywilską, Wysockiego na Bródnie i Odrowąża do ronda Żaba - 11 Listopada - Metro Szwedzka - al. "Solidarności" - Dworzec Wileński (częstotliwość jak dziś);

212 - pl. Hallera... bez zmian do św. Wincentego - Kołowa - Ossowskiego (Metro Targówek) - Myszkowska - Handlowa - Pratulińska (Metro Trocka) - Władysława Łokietka - Jórskiego - Samarytanka - Gilarska - Rolanda - Zacisze - powrót bez postoju: Codzienna - Młodzieńcza - Radzymińska - Blokowa - Rolanda... (co 10 min);

338 (wycofanie z pl. Hallera): Utrata - Szmulki - Targowa - Dw. Wileński (zawracanie wokół cerkwi)

345 -> 1xx, a może 200? następny numer po ząbkowskiej linii 199 (wycofanie obecnej 345 z Bródna): Targówek - Metro Trocka - Radzymińska - Łodygowa... dalej bez zmian do pętli w Ząbkach (co 15 min); 

517 linia wycofana z Targówka i Pragi (-> metro do centrum + tramwaje od Targowej przez al. Zieleniecką) - z Ursusa najlepiej na Trasę Łazienkowską;

738 -> 740 trasa skrócona z Radzymina przez Marki do Dworca Wileńskiego.

Po dociągnięciu metra na Bródno w 2022-23 r. powinny już też kursować tramwaje z Zielonej Białołęki. W tej sytuacji wszystkie trasy autobusów z osiedla Derby wymagają głębszego namysłu. Na szybko:

160 - chyba bez zmian, może tylko rzadziej (co 12 min);
E-6 - skrócone do Metra Kondratowicza;
120 - bez zmian;
linie z Marek i Ząbek (140, 340, 199) - też zostawiłbym do Metra Trocka i pętli Targówku; do przemyślenia - czy także linia 345 -> 1xx, czy też powinna kursować z Ząbek razem z linią 145 prosto do Metra Kondratowicza na Bródnie;
156  - zamiast prosto Chodecką do pętli Bródno-Podgrodzie: w prawo koło Szpitala Bródnowskiego do Metra Kondratowicza z zawrotką przez pętlę uliczną Malborska - św. Wincentego - Kondratowicza;
169 - rzadziej i z powrotem prosto ul. św. Wincentego bez oberka po Targówku + jakaś nowa linia dowożąca do metra w obrębie Targówka Mieszkaniowego;
500 - bez zmian, ale rzadziej (co 12 min). 

Dodatkowo linia 114 zamiast do pętli Bródno-Podgrodzie z Chodeckiej do Metra Kondratowicza, dalej np. Głębocką i nową ulicą Sieczną do osiedli przy Internetowej na Zielonej Białołęce.

(osa) 

23:40, osa_oraz_smik , Autobusy
Link Komentarze (25) »
niedziela, 15 stycznia 2017

Po niedawnym wpisie na temat ewentualnych zmian w komunikacji na Bielanach napisał do mnie mieszkający tam czytelnik pan Hubert, przedstawiając własne propozycje, które uważam za interesujące. O tym dalej, bo najpierw - list przytaczam z niewielkimi skrótami - jego ocena najnowszej sytuacji (ocena, z którą nie do końca się zgadzam):

"Od lat z niesłabnącym zainteresowaniem czytam Pana artykuły dotyczące komunikacji, zamieszane na łamach >Gazety StołecznejAutobus CzerwonyChciałbym zwrócić Pana uwagę na temat zmian w komunikacji wprowadzonych przy okazji rozpoczęcia budowy metra na Woli, które – w moim odczuciu – w części okazały się nietrafione. O ile na pochwałę zasługuje zwiększenie częstotliwości tramwajów kursujących na Bemowo i likwidacja świateł przy Deotymy (wcześniej skutecznie blokujących ruch tramwajów, które powinny być przecież maksymalnie uprzywilejowane w ruchu ulicznym) czy wprowadzenie buspasów na objeździe Górczewskiej (Elekcyjna-Kasprzaka), a także zmiany tras linii autobusowych 171 (możliwie prosty przebieg do centrum, alternatywna w stosunku do tramwajów) i 520 (uniezależnienie od korków na Woli) czy znaczące zwiększenie częstotliwości linii 105 (szybki dojazd do II linii metra), tak zupełnie  niezrozumiałe było dla mnie wycofanie z Bielan i Bemowa linii 167.


Fot. Sławomir Kamiński/AG

Linia 167 przez długie lata stanowiła dogodne połączenie osiedla Chomiczówka z Bemowem (wcześniej realizowane przez linie 105, 384 czy 106), Kołem, Ochotą czy wreszcie górnym Mokotowem (SGH). Cieszyła się dużym wykorzystaniem – każdego poranka już na pętli Chomiczówka trudno było o miejsce siedzące w autobusie, podobnie po południu do samej pętli dojeżdżało nawet po 40 osób. Na pierwszy duży korek 167 trafiało dopiero w al. Prymasa Tysiąclecia. Linia stanowiła szybkie połączenie Bielan i Bemowa z Ochotą, ciężkie do zastąpienia innymi trasami. Zastępstwo w postaci 184 jest dalece niedoskonałe – zmusza pasażerów z Chomiczówki do długiego spaceru na przystanek Conrada, bądź dojazd na dystansie jednego przystanku inną linią i bardzo niewygodną przesiadkę na wyjątkowo nieprzyjaznym dla pieszych skrzyżowaniu Conrada/Reymonta. Poza tym, linia 184 nie dojeżdża do Grójeckiej, Wawelskiej czy wreszcie al. Niepodległości. „Rekompensata” dla Chomiczówki w postaci wydłużenia linii 121 do Nowego Bemowa wydaje się śmieszna – kursuje znacznie rzadziej i krócej od 167, nie dowozi nawet do Wrocławskiej, a do tego w drodze powrotnej utyka w korkach na Powstańców Śląskich. To negatywnie wpływa na punktualność tej krótkiej i niezbyt częstej linii na dotychczasowym odcinku.

Zmiana ta jest dla mnie – mieszkańca Chomiczówki – szczególnie dotkliwa. Dzięki 167 mogłem wygodnie dojechać z pętli Chomiczówka na Wrocławską (zawożę tam córkę do babci), a potem dalej do pracy na Ochotę. Teraz moja podróż znacznie się wydłużyła – na Wrocławską nie dojadę 121, a 184 nie dowiezie mnie na przystanek Bitwy Warszawskiej 1920 r. To wyraźna zachęta do wyboru auta zamiast autobusu.

Po interwencji w ZTM otrzymałem odpowiedź, że linia 167 okazała się niezbędna do zapewnienia komunikacji autobusowej na ulicach Redutowej i Znanej (po wycofaniu stamtąd 154, 197 i 520 – co za ironia, ta ostatnia też kiedyś trafiła z Chomiczówki na Znaną!). Poza tym trasa 167 była zbyt długa i przez to podatna na znaczne opóźnienia, a wprowadzona zmiana pozwoliła na wycofanie linii 184 z najsłabiej wykorzystanego odcinka, na którym pokrywającym się z linią tramwajową 11. Przyznam, że takie argumenty nie do końca do mnie przemawiają.

Nie pojmuję także, dlaczego ZTM toleruje inne długie i podatne na korki linie – np. na Bielanach są to 112 i 114, które regularnie utykają na moście Grota-Roweckiego. Na 114 (linię dowozową do I linii metra!) bardzo często nie można się doczekać ani rano na Chomiczówce, ani po południu przy stacji metra Młociny. Wieczorami na ul. Powstańców Śląskich często widuję autobusy linii 112 jadące parami, a nawet trójkami – zdarza się to po godzinie 22! Notoryczne opóźnienia i nieregularność tych dwóch linii była przez ZTM tolerowana przez trwającą ponad dwa lata przebudowę Trasy Toruńskiej i AK – nie podjęto wtedy próby ich skrócenia czy podzielenia.


Fot. Dariusz Borowicz/AG

O ile podzielam argumenty ZTM dotyczące pokrywania się tras linii 11 i 184 – również uważam, że w takim przypadku główną rolę powinna odgrywać komunikacja szynowa, o tyle twierdzę, że zamiana 167 na 184 była błędem. W mojej opinii, tą kwestię można było rozwiązać inaczej:

skierowanie linii 184 na trasę: Metro Młociny - … - Powstańców Śląskich – Człuchowska – Lazurowa – Połczyńska – Karolin (przejęcie części trasy linii 112, zastąpienie linii nieregularnej przez linię o większej przewidywalności); w zamian za 184 w relacji Dworzec Zachodni – Szczęśliwice skierowana może zostać np. linia 159 (…Al. Jerozolimskie – Bitwy Warszawskiej – Szczęśliwicka), która dzięki temu trafi na pętlę z ekspedycją;

* skrócenie trasy linii 112 do odcinka Centrum Handlowe Marki… - al. Reymonta – Conrada – Chomiczówka (dziś jest to linia długa, pozbawiona ekspedycji na obydwu krańcach, bardzo nieregularna z uwagi na korki w Markach, na Bródnie i Trasie Toruńskiej, po zmianie: zapewnienie na Bemowie i Jelonkach linii niezależnej od korków i opóźnień na Bródnie);

podział linii 114 na dwie: Młociny UKSW – Plac Wilsona i Plac Wilsona (lub Metro Marymont) – Bródno-Podgrodzie (uniezależnienie odcinka żoliborsko-bielańskiego od korków na Bródnie/Trasie Toruńskiej; stworzenie regularnej i punktualnej linii dowozowej do I linii metra dla Sadów Żoliborskich, Piasków, Chomiczówki oraz Młocin; przywrócenie poprzedniej częstotliwości linii w godzinach szczytu na odcinku, gdzie jest ona potrzebna – pamiętam, że we wrześniu 2016 r. jako przyczynę utrzymania wakacyjnej częstotliwości linii 114 podawano spadek popytu na taką relację na Bródnie, gdzie mieszkańcy tłumnie przesiedli się do tramwajów);

pozostawienie na pętli Znana wyłącznie linii 155 z dwukrotnie wyższą częstotliwością, co zapewni punktualny i regularny dojazd (a także powrót – niemożliwe do osiągnięcia w obecnym układzie dwóch linii) do tramwajów na Wolskiej, II linii metra i wielu innych autobusów na Kasprzaka;

przywrócenie poprzedniej trasy linii 167 – powrót dobrze funkcjonującego i frekwencyjnego połączenia na odcinku Chomiczówka – Bitwy Warszawskiej (i dalej na Mokotów)".

I teraz moja opinia: ruch ZTM ze skróceniem trasy 167 był słuszny, acz spóźniony. Powinno się to zrobić od razu po uruchomieniu linii 11 na Bemowie. Rzeczywiście jednak pasażerom z Chomiczówki i Bemowa może brakować bezpośredniego dojazdu do ul. Grójeckiej + lokalnych relacji Chomiczówka - Bemowo. W tym drugim celu nie przywracałbym tu jednak linii 167, tylko skierował linię 184 od ul. Powstańców Śl. i al. Reymonta przez ul. Conrada (Chomiczówka), Sokratesa, Kasprowicza do Metra Młociny. W al. Reymonta/Przybyszewskiego od Żeromskiego do Kasprowicza mogłaby kursować obecna linia 303 (zamiast al. Zjednoczenia) przekształcona na całodobową (najlepiej 181 wycofaną z Marymontu i Podleśnej - tam wystarczy linia 121).

Wtedy można by utworzyć krótkie połączenie Metro Młociny - Młociny UKSW (linia 281), a linię 114 skrócić z Bródna do którejś ze stacji I linii metra na Żoliborzu. Wycofanie linii 112 z Bemowa, a tak naprawdę skrócenie tej trasy uważam za tyleż pożyteczne co ryzykowne. Na pewno nie przed uruchomieniem nowej linii 220, która mogłaby kursować z Okęcia przez WKD Opacz, Ursus i kawałek Włoch do Lazurowej, dalej przez Boernerowo i Nowe Bemowo do pętli Chomiczówka.

(osa)

21:32, osa_oraz_smik , Autobusy
Link Komentarze (41) »
wtorek, 10 stycznia 2017

Ciekawa informacja od śródmiejskiego radnego Daniela Łagi (PO). Twierdzi mianowicie, że na spotkaniu z kierownictwem Zarządu Transportu Miejskiego dostał zapewnienie o uruchomieniu na Powiślu nowej lokalnej linii autobusowej. Jej trasa miałaby prowadzić tak:

Torwar - Łazienkowska - Rozbrat - Górnośląska - Czerniakowska - Ludna - Solec - Dobra - Mariensztat.

W sierpniu 2016 r. pisałem w blogu o spotkaniu komisji infrastruktury w Radzie Warszawy poświęconym komunikacji na Powiślu. Dwoje radnych Platformy wybranych w tej części miasta - dzielnicowy Daniel Łaga i miejska Aleksandra Sheybal-Rostek - upominało się o lepsze połączenia z częścią Śródmieścia położoną na skarpie:
http://autobusczerwony.blox.pl/2016/08/Powisle-bardzo-cierpi-z-metrem.html

Narzekali na fatalną lokalizację stacji metra (blisko Wisły, za to z dala od bloków, kamienic i ruchliwych przystanków przesiadkowych). Domagali się poprawy komunikacji w obrębie Powiśla, w stronę Dworca Centralnego i ul. Świętokrzyskiej. Wtedy padła propozycja odrębnego spotkania w tej sprawie, radny Łaga doczekał się go dopiero po swoich monitach.

Jak twierdzi, kiedy już do niego doszło, ZTM obiecał mu, że po otwarciu nowego odcinka linii tramwajowej Tarchomin - Nowodwory i odzyskaniu autobusów z tej części Białołęki skorzysta też Powiśle. Ma tu bowiem ruszyć nowa lokalna linia obsługiwana przez krótki tabor. Na próbę co 1/2 godziny między godz. 7 a 19. Czyli można się spodziewać numeru z zakresu 2xx lub nawet 3xx (to może wróciłaby związana przez lata z Powiślem linia 350? albo od razu - 150?).

Radny Łaga przyznaje, że nie ma szans, by Powiśle znowu zobaczyło po latach "piątki", czyli linię 155, która po rozpoczęciu budowy metra na Woli ma teraz pierwszorzędne znaczenie w obsłudze swojej historycznej końcówki z pętlą Znana przy ul. Jana Olbrachta. Radny cieszy się jednak z zapowiedzi nowej lokalnej linii w dolnej części Śródmieścia. Przekonuje, że zapewniłaby dojazd do poradni i szpitala przy ul. Czerniakowskiej, do poradni i Szpitala Śródmiejskiego na Solcu, a także do wielu popularnych wśród emerytów sklepów, głównie sieci Carrefour na Powiślu. Teraz muszą się przesiadać z siatkami pełnymi zakupów.

Warto docenić, że proponowana trasa hipotetycznej linii obejmuje nieobsługiwany dziś odcinek ul. Czerniakowskiej między Górnośląską a Ludną. Można by też skierować autobusy - przynajmniej jednokierunkowo - przez kryterium: Dobra - Tamka - Wybrzeże Kościuszkowskie (Metro Centrum Nauki Kopernik) - Zajęcza - Dobra.

Ciekawe, czy jednocześnie ZTM zdecyduje się na większe zmiany, o które aż się prosi na Powiślu. A więc linia 118 zamiast do Metra Politechnika - do Dworca Centralnego, linia 127 - w górę nie przez Książęcą, lecz od Dobrej przez Tamkę, Świętokrzyską, Nowy Świat do Al. Jerozolimskich, a linia 102 - od Tamki przez Świętokrzyską, Marszałkowską do Królewskiej (powrót: Grzybowska - al. Jana Pawła II - rondo ONZ - Świętokrzyska) bez podjazdów pod Uniwersytet Warszawski obsługiwanych przecież przez linię 105. Oczywiście po wycofaniu ze Świętokrzyskiej linii 518, co ZTM zapowiada w pakiecie zmian tarchomińsko-białołęckich.

(osa)

23:56, osa_oraz_smik , Autobusy
Link Komentarze (8) »
poniedziałek, 02 stycznia 2017

Pierwszy pakiet zmian w komunikacji miejskiej w nowym roku 2017 mamy poznać już w połowie stycznia. Będą dotyczyły przerzucenia autobusów z Tarchomina na wschodnią stronę Białołęki po otwarciu linii tramwajowej do zawrotki na Nowodworach pod koniec lutego.

Po wypowiedziach kierownictwa ZTM podczas niedawnego czatu z internautami można sądzić, że urzędnicy wahają się jeszcze, czy i jak zmienić linię 518 na pokrętnej trasie z Nowodworów przez Tarchomin, most Grota-Roweckiego, pl. Wilsona, Krakowskie Przedmieście i korkującą się Świętokrzyską do Dworca Centralnego. Uruchomienie tego połączenia w połowie 2013 r. było dużym błędem, teraz trzeba wypić piwo, które się kiedyś samemu nawarzyło.

Linia 518 to pozostałość po likwidacji 510 (z powodów oszczędnościowych) i wycofaniu 503 z Tarchomina. Jego mieszkańcy żyją w przeświadczeniu, że powinni mieć bezpośredni dojazd na Trakt Królewski, choć takowym nie dysponują osiedla i dzielnice znajdujące się znacznie bliżej centrum, np. Praga, Bródno, Marymont czy Służew. Na nic się zdają logiczne argumenty urzędników, że autobusy 518 nie zapewniają pewnego, punktualnego połączenia, bo z powodu długiej i skomplikowanej trasy utykają w korkach. Jest to również przyczyna tego, że nie cieszą się dużym zainteresowaniem. Już teraz można szybciej lub w porównywalnym czasie dostać się z Tarchomina na Krakowskie Przedmieście z dwoma lub nawet trzema przesiadkami (linia 509 + metro M2, linia 2 + metro M1 i M2).

Przewiduję, że skończy się wariantem falenicko-wiatracznym, czyli tak jak z linią 521, której kursy były stopniowo wygaszane na odcinku Wiatraczna - centrum - Szczęśliwice (teraz tylko co pół godziny), a zostały utrzymane głównie w relacji Falenica - Wiatraczna. Czyli są dwie wersje tej samej linii. W przypadku 518 może to być układ Nowodwory - Metro Marymont (a może pl. Wilsona?) i Nowodwory - Metro Marymont - Trakt Królewski, ale z inną niż teraz końcówką. Na pl. Trzech Krzyży zamiast przy Dworcu Centralnym. Pytanie tylko, czy ZTM nie będzie chciał się jednak pozbyć tych autobusów z Krakowskiego Przedmieścia i Nowego Światu, żeby nie montować dla nich ładowarki na dalekich Nowodworach (docelowo tym odcinkiem Traktu Królewskiego ma kursować wyłącznie tabor elektryczny).

Drugi głośny protest przeciwko zapowiedzianemu projektowi dla Białołęki dochodzi w sprawie zamiany linii 511 na zwykłą 101. ZTM usprawiedliwia ten krok wystąpieniami o dodatkowe przystanki na ul. Modlińskiej dla obecnego połączenia przyspieszonego. A prawda jest taka, że autobusy muszą się zatrzymywać w zespołach przystankowych Prozy i Zajezdnia Żoliborz na trasie mostu Północnego (linia 511 omija oba przystanki). Można z tego łatwo wybrnąć i zostawić przyspieszone 511 z dodatkowymi postojami na żądanie.

Większy dylemat ZTM ma z liniami podmiejskimi 705 i 735, które za dodatkową opłatą gminy Nieporęt zapewniają bezpośredni dojazd do stacji metra Marymont. O ile generalnie popieram jak najkrótsze trasy linii spod Warszawy na terenie stolicy (dojazd do najbliższego węzła przesiadkowego), to w tym przypadku rozumiem pasażerów z Nieporętu i okolic, a także z ul. Płochocińskiej na Zielonej Białołęce. Po ewentualnym skróceniu trasy do niezbyt wygodnej pętli Żerań FSO nie chcą dodatkowej przesiadki na Modlińskiej tuż przed celem podróży do Metra Marymont.


Fot. Wojciech Surdziel/AG

W ZTM przekonują, że na tej pętli już teraz brakuje miejsca, a będzie go jeszcze mniej, gdy z Zielonej Białołęki zaczną tu dojeżdżać autobusy linii 134 i najprawdopodobniej - 518 z Tarchomina:

Przy dobrych chęciach można by jednak nieco przewietrzyć pętlę Metro Marymont. Np. z autobusów dalekobieżnych (jeśli jeszcze takowe tu stacjonują). Poza tym czy na Marymoncie koniecznie muszą zawracać linie łomiankowskie - dobre miejsce dla nich to teraz Metro Słodowiec (tak samo zresztą jak dla grupy linii 705-735-326).

Na pętli Metro Marymont byłoby więcej miejsca, gdyby zabrać też stąd linię 110 z Wólki Węglowej. Jej trasę można przedłużyć przez Gdańską, Hłaski, Rudzką, Klaudyny i Podleśną do pętli Gwiaździsta. Powstałoby dodatkowe połączenie tej części Bielan z urzędem dzielnicowym, a przy okazji można by się pozbyć średniopotrzebnej linii 205 zawieszanej wciąż na okres świąteczno-noworoczny.

Zresztą komunikacja na Żoliborzu i Bielanach od dawna prosi się o większy remanent:

* 110 - ...Metro Marymont - Gdańska - Hłaski - Rudzka - Klaudyny - Podleśna - Gwiaździsta;
* 121 - ...Podleśna - Gwiaździsta - Potocka - Mickiewicza - pl. Wilsona (ewent. Podleśna - Klaudyny - Mickiewicza - pl. Wilsona);
* 181 - pl. Wilsona - Krasińskiego - Broniewskiego - Perzyńskiego - Żeromskiego - al. Zjednoczenia - Kasprowicza - Przy Agorze - Marymoncka - UKSW Młociny - Wóycickiego - Cm. Północny (Brama Główna);
* 205, 303  - likwidacja.

Linię 157 - jeśli jest taka potrzeba - można by ewentualnie skierować trasą zlikwidowanej 205 od pl. Inwalidów przez al. Wojska Polskiego (ale z dodatkowym przystankiem pośrodku między pl. Inwalidów a pl. Grunwaldzkim), al. Jana Pawła II do Arkadii, stąd dalej do Stawek i Smoczej. Autobusy mniej dublowałyby się z tramwajami, a podejrzewam, że Arkadia na trasie poprawiłaby w nich frekwencję. Problemem są tylko korki przed rondem Babka.

Osobna kwestia to trasa linii 114, która już dawno powinna zostać podzielona na odcinek Bródno - Żoliborz i wewnątrzbielański. Np. tak: Bródno - Trasa AK - Metro Marymont lub Bródno - most Grota - pl. Wilsona - Powązki + nowa linia 281 Młociny UKSW - Metro Młociny i przedłużenie trasy 101 od Metra Młociny obecną trasą 114 do pętli Chomiczówka. Relację Broniewskiego - Krasińskiego - pl. Wilsona obsłuży linia 181 na nowej trasie.

(osa)

19:13, osa_oraz_smik , Autobusy
Link Komentarze (23) »
poniedziałek, 14 listopada 2016

Jadąc ul. Zwoleńską z Zerznia do nowego tunelu pod torami PKP w Międzylesiu, dogoniłem autobus linii 147. A ponieważ nie było go jak wyprzedzić ani w trakcie jazdy, ani jak ominąć podczas postojów na kolejnych przystankach, miałem okazję zaobserwować, co pokazuje wyświetlacz na tylnej szybie. Były tam dwa mikroskopijne napisy - górny "Torfowa" z nazwą powszechnie nieznaną (czyli adekwatnie do jelonkowskiej pętli Znana dla linii 520) i przewijający się dołem: "Przez Starą Miłosną".

Jest to co prawda dopuszczalna - ku mojemu zdziwieniu - przymiotnikowa forma biernika nazwy Stara Miłosna, mimo wszystko razi po oczach. Bardziej lubiłbym deklinację rzeczownikową, czyli "Przez Starą Miłosnę". A już najbardziej to, gdyby na wyświetlaczu osiedle to widniało w mianowniku, bo tam właśnie ZTM przedłużył trasę linii 147 po otwarciu tunelu w Międzylesiu. I bez przewijania ani żadnych Torfowych. Bo kto na trasie linii 147 od Dworca Wschodniego przez Saską Kępę, Gocław i Zerzeń (kolejna ciekawa nazwa z tej części Warszawy) orientuje się, gdzie  jest ta Torfowa.


Fot. ZTM

Niedawno ZTM pochwalił się, że w nowych solarisach, którymi od grudnia będzie woziła warszawiaków debiutująca w naszym mieście firma Arriva Bus, zainstalowano nowego typu wyświetlacze. Pokażą jasne litery. To kolejny eksperyment po wyświetlaczach zielonych i pomarańczowych. Białe napisy mają być bardziej kontrastowe, a przez to lepiej widoczne dla pasażerów.

Wydaje mi się jednak, że kluczem do sukcesu jest nie tylko odpowiedni kolor liter i cyfr co ich wielkość. W obecnych solarisach zdarzają się maciupkie numery linii, do tego nadmiar informacji. Nazwa pętli powinna być jak najkrótsza, żeby nie trzeba jej było przewijać i żeby mieściła się na wyświetlaczu w całości.

(osa)

18:31, osa_oraz_smik , Autobusy
Link Komentarze (10) »
niedziela, 06 listopada 2016

Targ śniadaniowy, który wiosną i latem co sobotę rozstawia się w al. Wojska Polskiego przy Cytadeli, a na sezon grzewczy przenosił się dotąd do pobliskiej szkoły, zadebiutował w nowym miejscu. Gościny udzieliły mu Miejskie Zakłady Autobusowe w swojej bazie przy ul. Włościańskiej na tyłach Hali Marymonckiej. Stoiska z jedzeniem zajęły jedną z hal. Gości przywoził jelcz ogórek, który wyruszał z okolic placu Inwalidów na Żoliborzu:


Frekwencja dopisała tu nad podziw dobrze. Ucieszyły mnie też liczne akcenty nawiązujące do tego miejsca. Np. nad wejściem można było zobaczyć tzw. dechy, czyli stare tablice z numerami i trasami autobusów. Gdzież to nie jeździły dawniej linie 195, 404, 503, 524...


Co prawda pierwotnie (od 1928 r.) znajdowała się tu cegielnia miejska, ale potem obiekt związał się aż do dziś z motoryzacją i komunikacją miejską. Od 1938 r. działały tu Centralne Warsztaty Samochodowe Miejskie, w czasie wojny - zakłady Opla, po wojnie do 1963 r. - zajezdnia tramwajowa z jednotorowym dojazdem przez ul. Włościańską do linii na ul. Słowackiego, a przez ostatnie pół wieku - warsztaty autobusowe, teraz także dyrekcja MZA. I choć od kilkunastu lat ten atrakcyjny teren w sąsiedztwie stacji metra Marymont jest przeznaczony pod budowę bloków i biurowców, obecny prowizoryczny stan zdaje się nie mieć końca. Targ Śniadaniowy bardzo ożywił to miejsce.

Można było usiąść na małe co nieco przy stoliku obok "szwajcara" - tego typu trolejbusy kursowały krótko na zlikwidowanej w 1995 r. linii 51 (Dworzec Południowy - Piaseczno):

W pobliżu stoi stary ikarus przerobiony na pług śnieżny:


Pewnym mankamentem był niedostatek miejsc parkingowych. Samochody zajęły oba niewielkie placyki postojowe za bramą od strony ul. Włościańskiej, stanęły też wzdłuż parkanu bazy MZA przy ul. Kłodawskiej na tyłach Hali Marymonckiej (uważajcie na przyszłość, straż miejska lubi tu urządzać naloty). Powinno się wreszcie udostępnić w weekendy za darmo tutejszy garaż przesiadkowy z trzema kondygnacjami.

Te problemy parkingowe to jednak nic w porównaniu z tym, co się działo w okolicy otwartej niedawno hali Koszyki. Choć powstał tam dwupiętrowy podziemny garaż, zabrakło wolnych miejsc, stąd korek na wjeździe i blokada pod ziemią. Za postój liczą sobie słono - 6 zł pierwsza godzina i 10 zł każda następna. Czyżby na Koszykach udało się przebić zdzierców z Lotniska Chopina?

I na Koszyki, i na Targ Śniadaniowy na tyłach Hali Marymonckiej (w soboty od rana do godz. 15-16) najlepiej więc wybrać się komunikacją miejską.

(osa)

02:44, osa_oraz_smik , Autobusy
Link Komentarze (9) »
 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 33

Gazeta.pl Warszawa